Download Mercodia Insulin ELISA

Transcript
Mercodia
Insulin ELISA
Directions for Use
Mode d’emploi
Instruzioni per l’uso
Bruksanvisning
Gebrauchsinformation
Instrucciones para el uso
Brugsanvisning
10-1113-01
Reagents for 96 determinations
10-1113-10
Reagents for 10 x 96 determinations
Manufactured by/Hersteller/Fabriqué par/
Fabricado por/Prodotto da/Fremstillet af/
Tillverkad av
Mercodia AB, Sylveniusgatan 8A,
SE-754 50 Uppsala,
Sweden, Schweden, Suède, Suecia, Svezia, Sverige
EXPLANATION OF SYMBOLS USED ON LABELS/ERKLÄRUNG DER SYMBOLE AUF DEN
ETIKETTEN/EXPLICATION DES SYMBOLES UTILISES SUR LES ETIQUETTES/EXPLICACIÓN DE
LOS SÍMBOLOS UTILIZADOS EN LAS ETIQUETAS/SPIEGAZIONE DEI SIMBOLI USATI SULLE
ETICHETTE/FORKLARING AF SYMBOLER ANVENDT PÅ ETIKETTER/FÖRKLARING AV SYMBOLERNA SOM ANVÄNDS PÅ ETIKETTERNA
∑ = 96
Reagents for 96 determinations
Reagenzien für 96 Bestimmungen
Réactifs pour 96 mesures
Reactivos para 96 determinaciones
Reagenti per 96 rilevazioni
Reagens til 96 bestemmelser
Reagenser för 96 bestämningar
Expiry date
Verfallsdatum
A utiliser avant
Fecha de caducidad
Data di scadenza
Udløbsdato
Utgångsdatum
Store between 2–8°C
Lagerungstemperatur 2–8°C
A conserver entre 2 et 8°C
Conservar a entre 2–8°C
Conservare tra i 2–8° C
Opbevar ved 2–8°C
Förvara vid 2–8°C
LOT
Lot No.
Lot Nr.
N° de lot
Nº lote
Lotto n.
Partinr.
Lotnr.
IVD
For in vitro diagnostic use
Zum Gebrauch in der in vitro-Diagnose
Ce kit est réservé à l'utilisation diagnostique in vitro
Para uso diagnóstico in vitro
Per l’uso diagnostico in vitro
Til in vitro-diagnosticering
För in vitro diagnostiskt bruk
Directions for Use
5
Gebrauchsinformation
13
Mode d’emploi
21
Instrucciones para el uso
29
Instruzioni per l’uso
37
Brugsanvisning
45
Bruksanvisning
53
© Mercodia 2008, 2009
4
Mercodia Insulin ELISA provides a method for the quantitative determination of human insulin
in serum or plasma.
SUMMARY AND EXPLANATION OF THE TEST
Insulin is the principal hormone responsible for the control of glucose metabolism. It is synthesized in the ß-cells of the islets of Langerhans as the precursor, proinsulin, which is processed to
form C-peptide and insulin. Both are secreted in equimolar amounts into the portal circulation.
The mature insulin molecule comprises two polypeptide chains, the A chain and B chain (21 and
30 amino acids respectively). The two chains are linked together by two inter-chain disulphide
bridges. There is also an intra-chain disulphide bridge in the A chain.
Secretion of insulin is mainly controlled by plasma glucose concentration, and the hormone
has a number of important metabolic actions. Its principal function is to control the uptake and
utilization of glucose in peripheral tissues via the glucose transporter. This and other hypoglycaemic activities, such as the inhibition of hepatic gluconeogenesis and glycogenolysis are counteracted by the hyperglycaemic hormones including glucagon, epinephrine (adrenaline), growth
hormone and cortisol.
Insulin concentrations are severely reduced in insulin-dependent diabetes mellitus (IDDM) and
some other conditions such as hypopituitarism. Insulin levels are raised in non-insulin-dependent
diabetes mellitus (NIDDM), obesity, insulinoma and some endocrine dysfunctions such as
Cushing’s syndrome and acromegaly.
PRINCIPLE OF THE PROCEDURE
Mercodia Insulin ELISA is a solid phase two-site enzyme immunoassay. It is based on the direct
sandwich technique in which two monoclonal antibodies are directed against separate antigenic
determinants on the insulin molecule. During incubation insulin in the sample reacts with peroxidase-conjugated anti-insulin antibodies and anti-insulin antibodies bound to microtitration
well. A simple washing step removes unbound enzyme labelled antibody. The bound conjugate
is detected by reaction with 3,3’,5,5’-tetramethylbenzidine (TMB). The reaction is stopped by
adding acid to give a colorimetric endpoint that is read spectrophotometrically.
WARNINGS AND PRECAUTIONS
• For in vitro diagnostic use.
• The contents of this kit and their residues must not be allowed to come into contact with
ruminating animals or swine.
• The Stop solution in this kit contains 0.5 M H2SO4. Follow routine precautions for handling
hazardous chemicals.
• All patient speciments should be handled as of capable of transmitting infections.
5
English
English
INTENDED USE
MATERIAL REQUIRED BUT NOT PROVIDED
• Pipettes for 25, 50, 100, 200 and 1000 µl (repeat pipettes preferred for addition of enzyme
conjugate solution, Substrate TMB and Stop Solution)
• Beakers and cylinders for reagent preparation
• Redistilled water
• Microplate reader (450 nm filter)
• Plate shaker (The recommended velocity is 700-900 cycles per minute, orbital movement)
• Microplate washing device
REAGENTS 1 X 96
Each Mercodia Insulin ELISA kit (10-1113-01) contains reagents for 96 wells, sufficient for 42
samples and one calibrator curve in duplicate. For larger series of assays, use pooled reagents
from packages bearing identical lot numbers. The expiry date for the complete kit is stated on
the outer label. The recommended storage temperature is 2–8°C.
Coated Plate
1 plate
96 wells
Ready for use
(mouse monoclonal anti-insulin)
8-well strips.
For unused microplate wells completely reseal the bag using adhesive tape and use within two
months.
Calibrators 1, 2, 3, 4, 5
5 vials
Concentration indicated on vial label
(recombinant human insulin) Color coded yellow
1000 µl
Ready for use
Calibrator 0
Color coded yellow
1 vial
5 ml
Ready for use
Enzyme Conjugate 11X
(peroxidase conjugated mouse
monoclonal anti-insulin)
1 vial
1.2 ml
Preparation,
see below
Enzyme Conjugate Buffer
Color coded blue
1 vial
12 ml
Ready for use
Wash Buffer 21X
1 bottle
Dilute with 1000 ml redistilled water to make wash solution
Storage after dilution: 2–8°C for 4 weeks.
50 ml
Substrate TMB
Colorless solution
Note! Light sensitive!
1 vial
22 ml
Ready for use
Stop Solution
0.5 M H2SO4
1 vial
7 ml
Ready for use
66
English
English
Preparation of enzyme conjugate solution
Prepare the needed volume of enzyme conjugate solution by dilution of Enzyme Conjugate 11X,
Preparation
enzymeBuffer
conjugate
(1+10)
in EnzymeofConjugate
accordingsolution
to the table below. When preparing enzyme
conjugate
solution
the whole
plate, conjugate
pour all ofsolution
the Enzyme
Conjugate
Buffer into
the Enzyme
Prepare the
neededfor
volume
of enzyme
by dilution
of Enzyme
Conjugate
11X, (1+10)
Conjugate
vial. Mix
gently.
Use within
onetable
day.below. Mix gently. Use within one day.
in Enzyme 11X
Conjugate
Buffer
according
to the
Number
of strips
Number
of strips
4 strips
12 strips 6 strips
8 strips 8 strips
6 strips 10 strips
4 strips
12 strips
Enzyme
Enzyme Conjugate
Enzyme
Enzyme Conjugate
Conjugate 11XBuffer
Buffer
Conjugate 11X
400 µl
4.0 ml
1 vial
1 vial
600 µl
6.0 ml
700 µl
7.0
ml
700 µl
7.0 ml
500 µl
5.0
ml
900 µl
9.0 ml
350 µl
3.5 ml
1 vial
1 vial
REAGENTS 10 X 96
Each Mercodia Insulin ELISA kit (10-1113-10) contains reagents for 10 × 96 wells, sufficient for
42 samples and one calibrator curve in duplicate on each plate. For larger series of assays, use
pooled reagents from packages bearing identical lot numbers. The expiry date for the complete
kit is stated on the outer label. The recommended storage temperature is 2–8°C.
Coated Plate
10 plates
96 wells
Ready for use
(mouse monoclonal anti-insulin)
8-well strips
For unused microplate wells completely reseal the bag using adhesive tape and use within two
months.
Calibrators 1, 2, 3, 4, 5
5 vials
Concentration indicated on vial label
(recombinant human insulin) Color coded yellow
1000 µl
Ready for use
Calibrator 0
Color coded yellow
1 vial
5 ml
Ready for use
Enzyme Conjugate 11X
(Peroxidase conjugated mouse
monoclonal anti-insulin)
1 vial
12 ml
Preparation,
see below
Enzyme Conjugate Buffer
Color coded blue
1 bottle
120 ml
Ready for use
Wash Buffer 21X
2 bottle
200 ml
Preparation,
see below
Substrate TMB
Colorless solution.Note! Light sensitive!
1 bottle
220 ml
Ready for use
Stop Solution
0.5 M H2SO4
1 bottle
70 ml
Ready for use
7
7
Preparation of enzyme conjugate solution
Prepare the
conjugate
solution
dilutionConjugate
of Enzyme11X,
Conjugate
Prepare
the needed
neededvolume
volumeofofenzyme
Conjugate
by dilution
of by
Enzyme
(1+10) in
11X, (1+10)
in Enzyme
to the
below.
gently.
Use within
Enzyme
Conjugate
BufferConjugate
accordingBuffer
to theaccording
table below.
Mixtable
gently.
Use Mix
within
one day.
one day.
Number
Number
of of strips/
plates
plates
6 strips
10 plates
1 plate
5 plates
2 plates
3 plates
3 plates
2 plates
5 plates
1 plate
10 plates
EnzymeEnzyme
Conjugate
Conjugate
11X 11X
0.5 ml
1 vial 1.0 ml
5.0 ml 2.0 ml
3.0 ml 3.0 ml
2.0 ml 5.0 ml
1.0 ml
1 vial
Conjugate
EnzymeEnzyme
Conjugate
Buffer Buffer
5 ml
1 bottle 10 ml
50 ml 20 ml
30 ml 30 ml
20 ml 50 ml
10 ml
1 bottle
Preparation of wash
wash solution
solution
Prepare the needed volume of wash solution
Prepare
solution by
by diluion
dilutionofofWash
WashBuffer
Buffer21X
21Xininredistilled
redistilledwater
water
(1+20) according
according to
to the
the table
table below.
below. Mix
Mix properly.
properly.
(1+20)
Number
of of strips/
Number
plates
plates
Wash Buffer
Wash 21X
Buffer 21X
Redistilled
Redistilled
water water
6 strips
10 plates
1 plate
5 plates
2 plates
3 plates
3 plates
2 plates
5 plates
1 plate
10 plates
20 ml
2 bottles
35 ml
180 ml
110 ml 70 ml
70 ml110 ml
35 ml180 ml
1 bottle
400 ml
8000 ml
700 ml
3600 ml
1400 ml
2200 ml
2200 ml
1400 ml
3600 ml
700 ml
8000 ml
Storage after dilution: 2–8°C for 4 weeks.
SPECIMEN COLLECTION AND HANDLING
Serum
Collect blood by venipuncture, allow to clot, and separate the serum by centrifugation. Samples
can be stored at 2–8°C up to 24 hours. For longer periods, store samples at –20˚C. Avoid
repeated freezing and thawing.
Plasma
Collect blood by venipuncture into tubes containing heparin or EDTA as anticoagulant, and
separate the plasma fraction. Samples can be stored at 2–8°C up to 24 hours. For longer periods
store samples at –20˚C. Avoid repeated freezing and thawing.
8
No dilution is normally required, however, samples containing >200 mU/l should be diluted
Preparation of samples
1+9
v/v with Calibrator
0.
Preparation
of samples
No dilution is normally required, however, samples containing >200 mU/l should be diluted 1+9
Application
ofnormally
this testrequired,
to individuals
already
undergoing
insulin
therapy
complicated
by
No
dilution
is
however,
samples
containing
>200
mU/l isshould
be diluted
v/v with Calibrator 0.
formation
of anti-insulin
antibodies that are capable of interfering in the assay.
1+9 v/v with
Calibrator 0.
Grossly
lipemic,
icteric
samples
not interfere
in thetherapy
assay. is complicated by
Application
of this
testortohemolysed
individuals
alreadydoundergoing
insulin
TEST
PROCEDURE
formation
of anti-insulin antibodies that are capable of interfering in the assay.
TEST
PROCEDURE
All Grossly
reagents
and samples
be brought
to room
use.
lipemic,
icteric must
or hemolysed
samples
do temperature
not interfere before
in the assay.
All
reagents
and samples
be brought
to room temperature before use.
Prepare
a calibrator
curvemust
for each
assay run.
Prepare
a calibrator curve for each assay run.
TEST PROCEDURE
reagentsenzyme
and samples
mustsolution
be brought
to room
temperature before use.
1.AllPrepare
conjugate
and wash
solution.
a calibrator
for each
assay
run.
2.Prepare
Prepare
sufficient curve
microplate
wells
to accomodate
Calibrators and samples in duplicate.
3.1. Pipette
µl eachconjugate
of Calibrators
andand
samples
appropriate wells.
Prepare25enzyme
solution
wash into
solution.
4.2. Add
100 sufficient
µl of enzyme
conjugate
solution
to each well.
Prepare
microplate
wells
to accomodate
Calibrators and samples in duplicate.
5.3. Incubate
onµla each
plate of
shaker
(700-900
for 1into
hourappropriate
at room temperature
(18–25°C).
Pipette 25
Calibrators
andrpm)
samples
wells.
6.4. Wash
withconjugate
plate an
washer
6plate
times
with
700
µlautomatic
per wellsolution
using
Add 100
µl6oftimes
enzyme
toautomatic
eachor:well.plate washer with overflow-wash
Add in
350
µl wash
each temperature
well. Aspirate(18–25°C).
volume.
function.
Do
not
include
soak
step
washing
5. Aspirate
Incubatethe
on reaction
a plate
shaker
(700-900
rpm)
for procedure.
1buffer
hour attoroom
times.
Or
manually,
6. completely.
Wash
plateRepeat
6 times5with
automatic plate washer or:
After
final
wash,
invert
and tap
the plate
firmly
against
paper.
Discard
the
reaction
volume
byAdd
inverting
microplate
a sink.
Add
350 µl wash
350 µlthe
wash
buffer absorbent
toover
each
well.
Aspirate
Aspirate
the
reaction
volume.
7. Add
200to
µl each
Substrate
each
wellsolution, tap firmly several times against absorbent
solution
well.
Discard
wash
completely.
Repeat
5 TMB
times.intothe
8. Incubate
forwash,
15 minutes
at room
temperature
(18–25°C).
paper
to remove
excess
liquid.
5 times.
Avoid
prolonged
soaking
After final
invert and
tapRepeat
the
plate
firmly
against
absorbent
paper.during washing.
9.7. Add
Solution
to each
well. well
Add50
200µl µlStop
Substrate
TMB
into each
plateforon15a minutes
shaker foratapproximately
5 seconds
to ensure mixing.
8. Place
Incubate
room temperature
(18–25°C).
10.
Read50optical
at 450
nm and
9. Add
µl Stopdensity
Solution
to each
well.calculate results.
Read
30 aminutes.
Placewithin
plate on
shaker for approximately 5 seconds to ensure mixing.
10. Read optical density at 450 nm and calculate results.
Read within 30 minutes.
INTERNAL QUALITY CONTROL
Note! To prevent
contamination
betweenDiabetes
the conjugate
andcontrol
substrate,
separate
Commercial
controls
such as Mercodia
antigen
(Code
No. 10-1134-01/
pipettes are and/or
recommended.
10-1164-01)
internal CONTROL
serum pools with low, intermediate and high insulin concentrations
INTERNAL
QUALITY
should
routinely
be assayed
resultsantigen
chartedcontrol
from day(Code
to day.
It is10-1134-01/
good laboCommercial
controls
such as
as unknowns,
Mercodia and
Diabetes
No.
ratory
practiceand/or
to record
the following
data
forlow,
eachintermediate
assay: kit lotand
number;
reconstitution
dates
10-1164-01)
internal
serum pools
with
high insulin
concentrations
INTERNAL
CONTROL
ofshould
kit components;
values
forunknowns,
the blank, and
Calibrators
and controls.
routinelyQUALITY
beOD
assayed
as
results charted
from day to day. It is good laboCommersial controls such as Mercodia Diabetes antigen control (Code No. 10-1134-01
ratory practice to record the following data for each assay: kit lot number; reconstitution dates
10-1164-01) and/or internal serum pools with low, intermediate and high insulin concentration
of kit components; OD values for the blank, Calibrators and controls.
should routinely be assayed as unknowns, and results charted from day to day. It is good
laboratory practice to record the following data for each assay: kit lot number; reconstitution
date of components; OD values for the blank, Calibrators and controls.
9
9
9
English
English
English
Preparation of samples
CALCULATION OF RESULTS
Computerized calculation
The concentration of insulin is obtained by computerized data reduction of the absorbance for
the Calibrators, except for Calibrator 0, versus the concentration using cubic spline regression.
CALCULATION OF RESULTS
Manual
calculation
Computerized calculation
1. Plot the absorbance values obtained for the Calibrators, except for Calibrator 0, against the
The concentration of insulin is obtained by computerized data reduction of the absorbance for
insulin concentration on a log-log paper and construct a calibrator curve.
the Calibrators, except for Calibrator 0, versus the concentration using cubic spline regression.
2. Read the concentration of the unknown samples from the calibrator curve.
Manual calculation
Example
of results
1. Plot the absorbance
values obtained for the Calibrators, except for Calibrator 0, against the
insulin concentration on a log-log paper and construct a calibrator curve.
Wells
Identity
A450calibrator curve.
2. Read the concentration of the unknown samples from the
1 A–B
Calibrator 0
Example of resultsCalibrator 1 *
1 C–D
1Wells
E–F
Calibrator 2 *
Identity
1 G–H
Calibrator 3 *
1 A–B
Calibrator 0
21A–B
Calibrator1 *4 *
C–D
Calibrator
21C–D
Calibrator2 *5 *
E–F
Calibrator
21E–F
Unknown3 1*
G–H
Calibrator
A–B
Calibrator
22G–H
Unknown4 2*
C–D
Calibrator
32A–B
Unknown5 3*
2 E–F
0.070/0.071
0.105/0.106
A4500.202/0.204 Mean conc. mU/l
0.434/0.470
0.070/0.071
1.348/1.351
0.105/0.106
2.451/2.476
0.202/0.204
0.222/0.214
11.1
0.434/0.470
1.348/1.351
0.546/0.538
35.6
2.451/2.476
1.941/1.978
153
Unknown 1
G–H
Unknown
2 label.
*2Concentration
indicated
oncurve
vial
Example
of calibrator
3 A–B
Mean conc. mU/l
Unknown 3
0.222/0.214
0.546/0.538
1.941/1.978
11.1
35.6
153
A typical calibrator curve is shown here. Do not use this curve to determine actual assay results.
Example of calibrator curve
Example of calibrator curve
A typical calibrator curve is shown here. Do not use this curve to determine actual assay
A typical calibrator curve is shown here. Do not use this curve to determine actual assay results.
results.
O.D. 450 nm
O.D. 450 nm
1,00
1,00
0,10
0,10
0,01
0,01
1
1
10
100
10
100
Insulin (mU/l)
Insulin (mU/l)
10
1010
1000
1000
1 µg/l = 29 mU/l; 1 mU/l = 6.0 pmol/l
LIMITATIONS OF THE PROCEDURE
As with all diagnostic tests, a definitive clinical diagnosis should not be based on the results of a
single test, but should be made by the physician after all clinical findings have been evaluated.
Application of this test to individuals already undergoing insulin therapy is complicated by
formation of anti-insulin antibodies that are capable of interfering in the assay.
Grossly lipemic, icteric or hemolysed samples do not interfere in the assay.
EXPECTED VALUES
Good practice dictates that each laboratory establishes its own expected range of values. The
following results may serve as a guide until the laboratory has gathered sufficient data of its own.
Fasting levels for 137 tested, apparently healthy individuals, yielded a mean of 9.2 mU/l,
a median of 6.9 mU/l and a range, corresponding to the central 95% of the observations, of
2–25 mU/l.
PERFORMANCE CHARACTERISTICS
Detection limit
The detection limit is 1 mU/l calculated as two standard deviations above the Calibrator 0.
Recovery
Recovery upon addition is 94–113% (mean 104%).
Hook effect
Samples with a concentration of up to 30 000 mU/l can be measured without giving falsely low
results.
Precision
Each sample was analyzed in 6 replicates on six different occasions.
Sample
1
2
3
4
Mean value
mU/l
11
36
80
154
Coefficient of variation
within
between
total
assay %
assay %
assay %
3.4
4.0
2.8
3.2
3.6
2.6
2.8
2.9
5.0
4.7
4.0
4.4
11
11
EnglishEnglish
Conversion factor
Specificity
The following crossreactions have been found:
C-peptide
<<0.01%
0.01%
Specificity
0.01%
Proinsulin
The
following crossreactions have been found:<<0.01%
Proinsulin des (31-32)
<0.5%
0.5%
Proinsulin
C-peptide des (31–32)
<<0.01%
Proinsulin split
split (32–33)
(32-33)
0.5%
Proinsulin
<<
0.5%
Proinsulin
<
0.01%
Proinsulin des (64-65)
98%
Proinsulin
des
(64–65)
98%
Proinsulin
des
(31–32)
<
0.5%
Proinsulin split (65-66)
56%
Proinsulin
split
(65–66)
56%
Proinsulin
split
(32–33)
<
0.5%
Insulin lispro (Humalog®,
Eli Lily)
< 0.000003%
®
,
Eli
Lilly)
<
0.000003%
Insulin
lispro
(Humalog
Insulin aspart
< 98%
3.2%
Proinsulin
des (64–65)
Insulin
3.2%
IGF-I aspart
< 0.02%
Proinsulin
split (65–66)
56%
IGF-I
<
0.02%
®
IGF-II lispro (Humalog , Eli Lilly)
< 0.02%
< 0.000003%
Insulin
Rat insulin
0.7%
IGF-II
< 0.02%
Insulin
aspart
3.2%
Mouse insulin
0.3%
Rat
0.7%
IGF-Iinsulin
< 0.02%
Porcine insulin
374%
IGF-II
<
0.02%
Sheep insulin
48%
CALIBRATION
Rat
insulin
0.7%
Bovine
insulin
31%
Mercodia Insulin ELISA kit is calibrated against 1st International Reference Preparation 66/304.
CALIBRATION
WARRANTY
Mercodia Insulin ELISA kit is calibrated against 1st International Reference Preparation 66/304.
The performance data presented here was obtained using the procedure indicated. Any change
or modification in the procedure not recommended by Mercodia AB may affect the results, in
WARRANTY
which
event Mercodia
AB disclaims
allwas
warranties
expressed,
or statutory,
the
The performance
data presented
here
obtained
using theimplied
procedure
indicated.including
Any change
implied
warrantyinofthe
merchantability
fitness for use.
or modification
procedure notand
recommended
by Mercodia AB may affect the results, in
Mercodia
AB and itsABauthorised
such event,implied
shall not
be liable including
for damages
which
event Mercodia
disclaims distributors,
all warrantiesinexpressed,
or statutory,
the
indirect
or consequential.
implied warranty
of merchantability and fitness for use.
Mercodia AB and its authorised distributors, in such event, shall not be liable for damages
indirect or consequential.
REFERENCES
Gaines-Das, R.E. and Bristow, A.F. (1988) WHO International reference reagents for human proinsulin and human C-peptide. J Biol Stand 16:179-186
Lindstrom T, Hedman CA, Arnqvist HJ. (2002) Use of a novel double-antibody technique to describe
the pharmacokinetics of rapid-acting insulin analogs. Diabetes Care 25:1049-105454
Riserus U, Vessby B, Arner P, Zethelius B. (2004) Supplementation with trans10cis12-conjugated
linoleic acid induces hyperproinsulinaemia in obese men: close association with impaired insulin
sensitivity. Diabetologia 47:1016-1019
Rudovich NN, Rochlitz HJ, Pfeiffer AF. (2004) Reduced hepatic insulin extraction in response to
gastric inhibitory polypeptide compensates for reduced insulin secretion in normal-weight and
normal glucose tolerant first-degree relatives of type 2 diabetic patients. Diabetes 53:2359-2365
Sjostrand M, Gudbjornsdottir S, Holmang A, Lonn L, Strindberg L, Lonnroth P. (2002) Delayed
transcapillary transport of insulin to muscle interstitial fluid in obese subjects. Diabetes
51:2742-2748
12
12
ZIELSETZUNG
Mercodia Insulin ELISA bietet eine Methode zur quantitativen Bestimmung von Insulin in humanem Serum oder Plasma.
ZUSAMMENFASSUNG UND ERKLÄRUNG DES TESTES
DAS TESTPRINZIP
Mercodia Insulin ELISA ist ein enzymatischer, zweiseitiger Immunoassay mit einer Festphase. Der
Test basiert auf der direkten Sandwich-technik, in welcher zwei monoklonale Antikörper gegen ein
bestimmtes Antigen im Insulinmolekül gerichtet sind. Während der Inkubation reagiert das Insulin
in der Probe mit den Insulin-Antikörpern im Peroxidase-Konjugat und den Insulin-Antikörpern,
welche auf der Mikrotitierplatte gebunden sind. Eine einfache Waschung entfernt die ungebundenen, enzymatisch gekennzeichneten Antikörper. Das gebundene Konjugat wird durch 3,3’,5,5’Tetramethylbenzidine (TMB) sichtbar gemacht. Durch Zugabe von Säure wird die Reaktion gestoppt. Der dadurch erhaltene colometrische Endpunkt wird nun spektrophotometrisch abgelesen.
WARNUNG UND VORSICHTSMASSNAHMEN
• Zum Gebrauch in der in vitro Diagnostik. Nicht für innere oder äußere Anwendung bei
Mensch und Tier.
• Der Inhalt dieses Kits darf nicht in Kontakt mit Wiederkäuern oder Schweinen kommen.
• Die Stop Solution in diesem Kit enthält 0.5 M H2SO4. Bitte Routinevorkehrungen für gefährliche Chemikalien beachten!
• Für sämtliche Patientenproben sollten die Vorsichtsmaßnahmen für den Umgang mit
Blutderivaten beachtet werden.
13
Deutsch
Deutsch
Insulin ist das bedeutendste Hormon, das für die Kontrolle des Glukosestoffwechsels verantwortlich ist. Es wird in den β-Zellen der langerhans´schen Inselzellen gebildet. Ebenso die
Vorstufe Proinsulin, welche in C-Peptide und Insulin umgeformt wird. Sowohl Insulin als auch
C-peptide werden in gleichmolaren Mengen in das Verdauungssystem sekretiert. Das ausgereifte
Insulinmolekül besteht aus zwei Polypeptidketten, der A-Kette und der B-Kette (21 respektive 30
Aminosäuren). Die zwei Ketten sind durch zwei Interketten-Disulphidbrücken miteinander verbunden. In der A-Kette befindet sich ebenfalls eine Intraketten-Disulphidbrücke.
Die Sekretion des Insulins wird hauptsächlich durch die Glukosekonzentration im Plasma
kontrolliert. Dabei hat das Hormon eine Anzahl wichtiger Funktionen im Metabolismus. Seine
hauptsächliche Funktion ist die Absorption und die Verwertung der Glukose im peripheren
Gewebe via Glukosetransport. Hyperglykämische Hormone wie das Glukagon, Epinephrin
(Adrenalin), Wachstumshormone und Kortisol wirken hypoglykämischen Aktivitäten entgegen,
wie der Inhibition der Glukoneogenese und der Glykogenolyse.
Die Insulinkonzentration im Blut ist in der insulinabhängigen Diabetes Mellitus (IDDM) und
unter einigen anderen Bedingungen, wie der Hypopituitarism, beträchtlich reduziert. Insulin ist
erhöht bei nicht-insulinabhängiger Diabetes Mellitus (NIDDM), Obesität, Insulinoma und einigen
endokrinen Disfunktionen wie das Cushing´s Syndrom und Acromegaly.
ZUSÄTZLICH BENÖTIGTES MATERIAL
ZUSÄTZLICH BENÖTIGTES MATERIAL
• 25, 50, 100, 200 und 1000 µl (vorzugsweise Mehrfachpipetten für die Zugabe der Enzym• 25, 50, 100, 200 und 1000 µl (vorzugsweise Mehrfachpipetten für die Zugabe der Enzymkonjugatlösung, des TMB Substrates und der Stop Solution)
konjugatlösung, des TMB Substrates und der Stop Solution)
• Becherglas und Messzylinder für die Aufbereitung der Reagenzien.
• Becherglas und Messzylinder für die Aufbereitung der Reagenzien.
• Doppelt destilliertes Wasser
• Doppelt destilliertes Wasser
• Mikroplattenleser (450 nm Filter)
• Mikroplattenleser (450 nm Filter)
• Plattenschüttler (Die empfohlene Geschwindigkeit liegt bei 700-900 Umdrehungen pro Minute,
• Plattenschüttler (Die empfohlene Geschwindigkeit liegt bei 700-900 Umdrehungen pro Minute,
• Waschvorrichtung für die Mikrotiterplatten
• Orbitalbewegung)
Waschvorrichtung für die Mikrotiterplatten
REAGENZIEN 1 X 96
REAGENZIEN 1 X 96
Jedes Mercodia Insulin ELISA (10-1113-01) Kit enthält Reagenzien für 96 Brunnen. Dies
Jedes Mercodia Insulin ELISA (10-1113-01) Kit enthält Reagenzien für 96 Brunnen. Dies
reicht aus für 42 Proben und eine Kalibratorkurve im Duplikat. Für größere Assay-Serien ist
reicht aus für 42 Proben und eine Kalibratorkurve im Duplikat. Für größere Assay-Serien ist
es empfehlenswert Reagenzien, die miteinander vermischt werden sollen, aus Packungen mit der
es empfehlenswert Reagenzien, die miteinander vermischt werden sollen, aus Packungen mit der
selben Lot Nummer anzuwenden. Das Haltbarkeitsdatum für das komplette Kit ist auf dem
selben Lot Nummer anzuwenden. Das Haltbarkeitsdatum für das komplette Kit ist auf dem
Etikett der Packung vermerkt. Die empfohlene Lagerungstemperatur ist 2–8°C.
Etikett der Packung vermerkt. Die empfohlene Lagerungstemperatur ist 2–8°C.
Coated Plate
1 Platte
96 Brunnen
gebrauchsfertig
Coated Plate
1 Platte
96 Brunnen
gebrauchsfertig
(Maus Anti-Insulin monoklonal) 8 Brunnen-Strips
(Maus Anti-Insulin monoklonal) 8 Brunnen-Strips
Die unbenutzten Mikrotitierstreifen können in der mit Klebstreifen wiederverschlossenen
Die unbenutzten Mikrotitierstreifen können in der mit Klebstreifen wiederverschlossenen
Originalverpackung zwei Monate lang aufbewahrt werden.
Originalverpackung zwei Monate lang aufbewahrt werden.
Calibrators 1, 2, 3, 4, 5
5 Fläschchen
1000 ul
gebrauchsfertig
Calibrators 1, 2, 3, 4, 5
5 Fläschchen
1000 ul
gebrauchsfertig
Konzentrationen ist auf dem Fläschchen angegeben
Konzentrationen ist auf dem Fläschchen angegeben
(rekombinantes Humaninsulin) Gelbfärbung
(rekombinantes Humaninsulin) Gelbfärbung
Calibrator 0
1 Fläschchen
5 ml
gebrauchsfertig
Calibrator 0
1 Fläschchen
5 ml
gebrauchsfertig
Gelbfärbung
Gelbfärbung
Enzyme Conjugate 11X
1 Fläschchen
1.2 ml
Zubereitung s. unten
Enzyme Conjugate 11X
1 Fläschchen
1.2 ml
Zubereitung s. unten
(Peroxidasekonjugiertes, monoklonales Anti-Insulin der Maus)
(Peroxidasekonjugiertes, monoklonales Anti-Insulin der Maus)
Enzyme Conjugate Buffer
1 Fläschchen
12 ml
gebrauchsfertig
Enzyme Conjugate Buffer
1 Fläschchen
12 ml
gebrauchsfertig
Blaufärbung
Blaufärbung
Wash Buffer 21X
1 Flasche
50 ml
Wash Buffer 21X
1 Flasche
50 ml
Waschlösung: Verdünnen mit 1000 ml dest. Wasser
Waschlösung: Verdünnen mit 1000 ml dest. Wasser
Lagerung nach der Verdünnung: 4 Wochen bei einer Temperatur von 2–8°C
Lagerung nach der Verdünnung: 4 Wochen bei einer Temperatur von 2–8°C
TMB Substrate
1 Fläschchen
22 ml
gebrauchsfertig
TMB Substrate
1 Fläschchen
22 ml
gebrauchsfertig
Farblose Lösung. Achtung: lichtempfindlich !
Farblose Lösung. Achtung: lichtempfindlich !
Stop Solution
1 Fläschchen
7 ml
gebrauchsfertig
Stop Solution
1 Fläschchen
7 ml
gebrauchsfertig
0.5 M H2SO4
0.5 M H2SO4
14
14
Vorbereitung der Enzymkonjugatlösung
Vorbereiten
der benötigten
Konjugatlösung durch mischen von Enzym Conjugate 11X
Vorbereitung
der Enzymkonjugatlösung
(1+10)
mit Enzym
ConjugateEnzyme
Buffer entsprechend
der folgenden
Tabelle. von
Während
die KonjuVorbereiten
des benötigten
Conjugate Volumens
durch mischen
EnzymeSieConjugate
gatlösung
fürmit
die Enzyme
ganze platte
vorbereiten,
Sie den Enzyme
Conjugate
BufferVorsichtig
komplett in
11X (1+10)
Conjugate
Buffer schütten
oder entsprechend
der folgenden
Tabelle.
das
Fläschchen
Enzym
Conjugate
11X. Vorsichtig mischen. Innerhalb eines Tages aufbrauchen.
mischen.
Innerhalb
eines
Tages aufbrauchen.
4 Streifen
6 Streifen
12 Streifen
8 Streifen
8 Streifen
Streifen
610
Streifen
Streifen
412
Streifen
Enzyme
Enzyme
Conjugate 11X
Conjugate 11X
400 µl
600 µl 1 Fläschen
700 µl 700 µl
900 µl 500 µl
1 Fläschchen
350 µl
Enzyme Conjugate
Enzyme Conjugate
Buffer
Buffer
4.0 ml
6.0 ml1 Fläschen
7.0 ml7.0 ml
9.0 ml5.0 ml
1 Fläschchen
3.5 ml
Deutsch
Deutsch
Anzahl Streifen
Anzahl Streifen
REAGENZIEN 10 X 96
Jeder Mercodia Insulin ELISA Kit (10-1113-10) enthält Reagenzien für 10 x 96 Brunnen. Dies
reicht aus für 42 Proben und eine Kalibratorkurve im Duplikat pro Platte. Für grössere TestSerien ist es empfehlenswert Reagenzien, die miteinander vermischt werden sollen, aus Packungen
mit der selben Lot Nummer anzuwenden. Das Haltbarkeitsdatum für das komplette Kit ist auf
dem Etikett der Packung vermerkt. Die empfohlene Lagerungstemperatur ist 2–8°C.
Coated Plate
10 Platte
96 Brunnen
gebrauchsfertig
(Maus Anti-Insulin monoklonal) 8 Brunnen-Strips
Die unbenutzten Mikrotitierstreifen können mit Klebstreifen in der wiederverschlossenen
Originalverpackung zwei Monate lang aufbewahrt werden.
Calibrators 1, 2, 3, 4, 5
5 Fläschchen
1000 µl
gebrauchsfertig
Konzentrationen s. Etiketten (rekombinantes Human Insulin) Gelbfärbung
Calibrator 0
Gelbfärbung
1 Fläschchen
5 ml
gebrauchsfertig
Enzyme Conjugate 11X
1 Fläschchen
12 ml
(Peroxidasekonjugiertes, monoklonalesAnti-Insulin der Maus)
Zubereitung s. unten
Enzyme Conjugate Buffer
Blaufärbung
1 Flasche
120 ml
gebrauchsfertig
Wash Buffer 21X
2 Flaschen
200 ml
Zubereitung s. unten
Substrate TMB
1 Flasche
Farblose Lösung. Achtung: lichtempfindlich !
220 ml
gebrauchsfertig
Stop Solution
0.5 M H2SO4
70 ml
gebrauchsfertig
1 Flasche
15
15
Vorbereitung der Enzymkonjugatlösung
Vorbereiten der benötigten Enzymkonjugatlösung durch mischen von Enzym Conjugate 11X
(1+10)
mit Enzym der
Conjugate
Buffer entsprechend der folgende Tabelle. Vorsichtig mischen.
Vorbereitung
Enzymkonjugatlösung
Innerhalb eines
Tages aufgebrauchen.
Vorbereiten
der benötigten
Enzymkonjugatelösung durch mischen von Enzyme Conjugate
11X (1+10) mit Enzyme Conjugate Buffer entsprechend der folgende Tabelle. Vorsichtig
Anzahl Innerhalb
Platten eines Tages
Enzyme
Enzyme Conjugate
mischen.
aufbrauchen.
conjugate 11X
buffer
Anzahl Platten/Streifen
Enzyme
Enzyme Conjugate
Conjugate 11X
10 Platten
1 Fläschen
1 FläschenBuffer
6 Streifen
0.5 ml
5 Platten
5.0 ml
1 Platte
1.0 ml
3 Platten
3.0 ml
2 Platten
2.0 ml
2 Platten
2.0 ml
3 Platten
3.0 ml
1 Platten
1.0 ml
5 Platten
5.0 ml
10 Platten
1 Fläschchen
Vorbereitung
den Waschlösung
50 ml
30 ml
20 ml
10 ml
5 ml
10 ml
20 ml
30 ml
50 ml
1 Flasche
Vorbereiten des benötigten Waschlösung Volumens durch mischen des Wash Buffer 21X mit
Vorbereitung den Waschlösung
doppelt destilliertem Wasser (1+20) entsprechend der folgenden Tabelle. Gründliches mischen
Vorbereiten den benötigten Waschlösung volumens durch mischen des Wash Buffers 21X mit doppelt
erforderlich.
destilliertem Wasser (1+20) entsprechend der folgenden Tabelle. Gründliches mischen erforderlich.
Anzahl
AnzahlPlatten
Platten/Streifen Wash Wash
Buffer 21X
Buffer 21 X
6 Streifen
10 Platten
1 Platte
5 Platten
2 Platten
3 Platten
3 Platten
2 Platten
5 Platten
1 Platten
10 Platten
20 ml
2 Flaschen
35 ml
180 ml
70 ml
110 ml
110 ml
70 ml
180 ml
35 ml
1 Flasche
doppelt dest.
doppelt dest.
Wasser Wasser
8000 ml
3600 ml
2200 ml
1400 ml
700 ml
400 ml
700 ml
1400 ml
2200 ml
3600 ml
8000 ml
Lagerung nach Vermischung: 4 Wochen bei einer Temperatur von 2–8°C.
PRÄPARATGEWINNUNG UND HANDHABUNG
Serum
Gewinnen von Blut durch Venenpunktion, gerinnen lassen und das Serums durch Zentrifugieren
abtrennen. Die Proben können bis zu 24 Stunden bei 2–8°C aufbewahrt werden. Längere
Lagerzeiten erfordern eine Temperatur von –20°C. Wiederholtes Einfrieren und Auftauen sollte
vermieden werden.
Plasma
Gewinnen von Blut durch Venenpunktion. Verhinderung einer Koagulation des Venenblutes durch
die Zugabe von Heparin oder EDTA. Anschließend Trennung der Plasmafraktion. Die Proben
können bis zu 24 Stunden bei 2–8°C aufbewahrt werden. Längere Lagerzeiten erfordern eine
Temperatur von –20°C. Wiederholtes Einfrieren und Auftauen sollte vermieden werden.
16
16
Vorbereitung der Proben
Normalerweise ist eine Verdünnung der Proben nicht notwendig. Liegt jedoch die Konzentration
über 200 mU/l wird
eine
Verdünnung von 1/10 v/v mit Calibrator 0 empfohlen.
Vorbereitung
der
Proben
Vorbereitung
derVerdünnung
Proben
Bei der Anwendung
des Testes bei
die notwendig.
bereits in Behandlung
können KomNormalerweise
ist eine
derPatienten,
Proben nicht
Liegt jedochsind,
die Konzentration
plikationen
auftreten,
da
die Einnahme
von
Körper
zur AntiNormalerweise
istder
eine
Verdünnung
der
nicht
Liegt
jedochebenfalls
die Konzentration
Vorbereitung
Proben
über
200 mU/l
wird
eine
Verdünnung
vonProben
1/10Insulinsurrogaten
v/v
mitnotwendig.
Calibratorden
0 empfohlen.
TESTDURCHFÜHRUNG
Alle
Reagenziender
müssen
vor Beginn auf Raumtemperatur
gebracht werden. Ebenso sollte für
1. Vorbereiten
Enzymkonjugatlösung
und der Waschlösung.
Alle Reagenzien
müssen vor Beginn
aufwerden.
Raumtemperatur gebracht werden. Ebenso sollte für
jeden
Test eine Kalibratorkurve
gemacht
2. Vorbereiten
genügender Mikrotiterplatten
für die Calibrators und die Proben im Dublikat.
jeden Test eine Kalibratorkurve gemacht werden.
3. Vorbereiten
Pipettieren von
25 µl von jedem Calibrator
undWaschlösung.
der Proben in die dafür vorgesehenen
1.
der Enzymkonjugatlösung
und der
Brunnen.
Vorbereitengenügender
der Enzymkonjugatlösung
undfürderdieWaschlösung.
2.1. Vorbereiten
Mikrotiterplatten
Calibrators und die Proben im Dublikat.
4.
Zugabe
vonvon
10025µlµlEnzymkonjugatlösung
die
Brunnen.
2. Pipettieren
Vorbereiten
genügender
für
die
Calibrators
die Proben
im Dublikat.
3.
von Mikrotiterplatten
jedem Calibrator in
und
der
Proben in und
die dafür
vorgesehenen
5.
Inkubation
Schüttler
Stunde
beidafür
Raumtemperatur
3. Brunnen.
Pipettieren auf
von einem
25 µl von
jedem(700-900
Calibratorrpm)
undfür
dereine
Proben
in die
vorgesehenen
(18–25°C).
Brunnen.
4. Zugabe
von 100 µl Enzymkonjugatlösung in die Brunnen.
Die
Platten
werden
6 Schüttler
malµl mit
automatischen
Plattenwascher
gewaschen
4. Inkubation
Zugabe
vonauf
100
µl 700
Enzymkonjugatlösung
in diefür
Brunnen.
6.
6-mal
waschen
mit
pro einem
Vertiefung
unter
Verwendung
Platten5.
einem
(700-900
rpm)
eine
Stundeeines
bei Raumtemperatur
oder:
5. (18–25°C).
Inkubation auf einem
Schüttler (700-900 rpm) für
Stunde bei Raumtemperatur
Waschautomaten
mit Überlauf-Waschfunktion.
Dieeine
Waschprozedur
sollte keine Einwirkzeit
Die
Brunnen
leersaugen.
Anschliessend
350 µl Waschpuffer
in jede
Brunne pipettieren,
(18–25°C).
beinhalten.
6. Die
Platten
werden
6 mal mit
einem automatischen
Plattenwascher
gewaschen
Leersaugen.
6. oder:
Die Platten
6 mal bitte
mit einem
automatischen
Plattenwascher gewaschen
Wird
manuellwerden
gewaschen,
folgendermaßen
vorgehen
Diesen
Vorgang
5 mal
wiederholen.
oder:
Reaktionsvolumen
verwerfen,
durch Umdrehen
Mikrotiterplatte
über
einempipettieren,
Die
Brunnen
leersaugen.
Anschliessend
350 µlder
Waschpuffer
in jede
Brunne
Waschpuffer-Reste
entfernen,
indem
Rahmen
mitWaschlösung
(Öffnung
nach
Die Brunnen leersaugen.
Anschliessend
350
µlderWaschpuffer
inden
jedeStreifen
Brunne
pipettieren,
Ausgussbecken.
350gründlich
µl Waschlösung
in jede
Vertiefung
geben.
verwerfen
Leersaugen.
unten)
mehrmals
auf eine
saugfähige
Unterlage
aufgeschlagen
wird. Flüssigkeit
Leersaugen.
und
mehrmals
kräftig
saugfähiges
Papier
schlagen,
um überschüssige
Diesen
Vorgang
5 kräftig
mal gegen
wiederholen.
7. Waschpuffer-Reste
Zugabe
von 200
TMB
Substrate
in dieindem
Brunnen.
Diesen
Vorgang
5µlmal
wiederholen.
zu
entfernen.
5-mal
wiederholen.
Längere
Einwirkzeiten
während
dieser
Waschprozedur
gründlich
entfernen,
der Rahmen
mit den
Streifen
(Öffnung nach
8. unten)
15
Minuten
Inkubation
bei
(18–25°C).
Waschpuffer-Reste
gründlich
entfernen,
indem
der Rahmen
mit den Streifen
vermeiden.
mehrmals
kräftig
aufRaumtemperatur
eine
saugfähige
Unterlage
aufgeschlagen
wird. (Öffnung nach
9. Zugabe
Zugabe
von 200
50 µlµlkräftig
Stop
Brunnen.
unten) mehrmals
auf eineinsaugfähige
Unterlage aufgeschlagen wird.
7.
von
TMBSolution
Substrate
injeden
die Brunnen.
Um
einevon
gute
Mischung
von
Substrate
und
Stop
Solution zu gewährleisten, wird empfohlen,
Zugabe
200
µl TMBbei
Substrate
in die
Brunnen.
8.7. 15
Minuten
Inkubation
Raumtemperatur
(18–25°C).
die
Platte
5 µl
Sekunden
den
Schüttler
zu(18–25°C).
stellen.
15 Minuten
Inkubation
beiauf
Raumtemperatur
9.8. Zugabe
vonfür50
Stop Solution
in jeden
Brunnen.
10
Messen
der 50
Absorbance
beiSubstrate
450innm
und
auswerten.
9. Um
Zugabe
µl Stop Solution
jeden
eine von
gute
Mischung
von
undBrunnen.
Stop Solution zu gewährleisten, wird empfohlen,
Das
Resultat
innerhalb
von
Minuten
abgelesen
UmPlatte
eine
gute
Mischung
von
und zu
Stop
Solutionwerden.
zu gewährleisten, wird empfohlen,
die
für 5sollte
Sekunden
auf Substrate
den 30
Schüttler
stellen.
Platteder
fürAbsorbance
5 Sekundenbei
auf450
dennm
Schüttler
zu stellen.
10 die
Messen
und auswerten.
10 Das
Messen
der sollte
Absorbance
bei von
450 30
nmMinuten
und auswerten.
Resultat
innerhalb
abgelesen werden.
Das Resultat
innerhalb vonzwischen
30 Minuten
werden.
Beachten
Sie! Umsollte
Kontaminationen
demabgelesen
Konjugat und
dem Substrat zu vermeiden,
INTERNE QUALITÄTSKONTROLLE
emphehlen wir Ihnen separate Pipetten zu verwenden.
Um die tägliche Gültigkeit der Resultate zu sichern ist die Verwendung von Kontrollen als
UnbekannteQUALITÄTSKONTROLLE
ratsam. Dafür wird Mercodia Diabetes antigen control (Code No. 10-1164-01)
INTERNE
INTERNE
QUALITÄTSKONTROLLE
empfohlen
oder
pathologische
mit zu
tiefen,
mittleren
und
hohen InsulinkonzentratioUm
die tägliche
Gültigkeit derProben
Resultate
sichern
ist die
Verwendung
von Kontrollen als
nen.die
Destägliche
weiteren
sollten
Daten zu
für
jeden Kit
werden:
Lot-Nummer
des
Um
Gültigkeit
der Resultate
sichern
istprotokolliert
die control
Verwendung
Kontrollen
als
Unbekannte
ratsam.
Dafür folgende
wird
Mercodia
Diabetes
antigen
(Codevon
No.
10-1164-01)
Kits,
Rekonstruktion
der
Daten
der
Kitkomponenten;
OD-Werte
der InsulinkonzentratioBlanke,No.
Calibrators
und
Unbekannte
ratsam.
Dafür
wird
Mercodia
Diabetes
antigen
(Code
10-1164-01)
empfohlen
oder
pathologische
Proben
mit tiefen,
mittleren
und control
hohen
Kontrollen.
empfohlen
oder pathologische
Proben
mit tiefen,
mittleren
und hohenwerden:
Insulinkonzentrationen.
Des weiteren
sollten folgende
Daten
für jeden
Kit protokolliert
Lot-Nummer des
nen.Rekonstruktion
Des weiteren sollten
folgende
Daten für jeden KitOD-Werte
protokolliert
Lot-Nummerund
des
Kits,
der Daten
der Kitkomponenten;
der werden:
Blanke, Calibrators
Kits, Rekonstruktion der Daten der Kitkomponenten; OD-Werte der Blanke, Calibrators und
Kontrollen.
Kontrollen.
17
Deutsch
Deutsch
Deutsch
Deutsch
Insulin
Antikörper-Produktion
veranlasst.
Diese
Antikörper
können
Test stören.
über
mU/l
wird
eine
Verdünnung
von
1/10 nicht
v/v
Calibrator
0den
empfohlen.
Normalerweise
ist
eine
Verdünnung
derPatienten,
Proben
notwendig.
Liegt
jedoch
die können
Konzentration
Bei200
der
Anwendung
des
Testes
bei
diemit
bereits
in Behandlung
sind,
Komüber
200
wirdoder
eine
Verdünnung
von
1/10
v/vdie
mitbereits
Calibrator
0Versuch
empfohlen.
Lipemic,
Icteric
hämolysierte
beeinträchtigen
denBehandlung
nicht.
Bei
dermU/l
Anwendung
des
beiProben
Patienten,
in
sind, können
Komplikationen
auftreten,
da
dieTestes
Einnahme
von
Insulinsurrogaten
den
Körper
ebenfalls
zur Antiplikationen
auftreten, da dieveranlasst.
Einnahme Diese
von Insulinsurrogaten
ebenfalls zur AntiInsulin
Antikörper-Produktion
Antikörper könnenden
denKörper
Test stören.
TESTDURCHFÜHRUNG
Insulin
Antikörper-Produktion
veranlasst.
Diese
Antikörper können
den Test
stören.
Lipemic,
Icteric oder hämolysierte
Proben
beeinträchtigen
den Versuch
nicht.
Ictericmüssen
oder hämolysierte
beeinträchtigengebracht
den Versuch
nicht.
AlleLipemic,
Reagenzien
vor Beginn Proben
auf Raumtemperatur
werden.
Ebenso sollte für
jeden Test eine Kalibratorkurve gemacht werden.
TESTDURCHFÜHRUNG
BERECHNUNG DER RESULTATE
Computergestützte Berechnung
Es kann eine computergestützte Berechnung der Absorbanzwerte der Calibrators, ausser
Calibrator 0, und deren Konzentration mit Hilfe einer cubic spline regression erfolgen.
BERECHNUNG
DER RESULTATE
Manuelle
Berechnung
Computergestützte Berechnung
1. Einzeichnen der für die Calibrators, ausser Calibrator 0, erhaltenen Absorbanzwerte im
Es kann eine computergestützte Berechnung der Absorbanzwerte der Calibrators, ausser
Verhältnis zur Insulinkonzentration auf einem log-log Papier und erstellen Kalibratorkurve.
Calibrator 0, und deren Konzentration mit Hilfe einer cubic spline regression erfolgen.
2. Die Konzentration der unbekannten Proben aus der Kalibratorkurve ablesen.
Manuelle Berechnung
Beispiel
von der
Resultaten
1. Einzeichnen
für die Calibrators, ausser Calibrator 0, erhaltenen Absorbanzwerte im
Verhältnis zur Insulinkonzentration auf einem log-log Papier und erstellen Kalibratorkurve.
Identifikation
A450
Mittelwert mU/l
2. Die Konzentration der unbekannten Proben aus der Kalibratorkurve
ablesen.
Brunnen
1 A–B
Calibrator 0
Beispiel von Resultaten
1 C–D
Calibrator 1 *
1 E–F
Calibrator 2 *
Brunnen
Identifikation
1 G–H
Calibrator 3 *
1 A–B
Calibrator 0
2 A–B
Calibrator 4 *
1 C–D
Calibrator 1 *
2 C–D
Calibrator
1 E–F
Calibrator 25**
2 E–F
Unbekannte
1 G–H
Calibrator 3 * 1
2 G–F
Unbekannte
2 A–B
Calibrator 4 * 2
3 A–B
Unbekannte
2 C–D
Calibrator 5 * 3
2 E–F
0.070/0.071
0.105/0.106
0.202/0.204
A450
0.434/0.470
0.070/0.071
1.348/1.351
0.105/0.106
2.451/2.476
0.202/0.204
0.222/0.214
0.434/0.470
0.546/0.538
1.348/1.351
1.941/1.978
2.451/2.476
Unbekannte 1
Mittelwert mU/l
11.1
35.6
153
0.222/0.214
11.1
35.6
3 A–B
Unbekannte
3
1.941/1.978
153
Hier
wird eine typische
Kalibratorkurve
gezeigt. Diese
soll nicht zur Berechnung
aktueller
* Konzentrationen
ist Unbekannte
auf dem Fläschechn
angegeben.
2 G–F einer Kalibratorkurve
2
0.546/0.538
Beispiel
Beispiel einer
Kalibratorkurve
Testergebnisse
benutzt
werden!
Beispiel
einer
Kalibratorkurve
Hier
wird eine
typische
Kalibratorkurve gezeigt. Diese soll nicht zur Berechnubg aktueller
Hier wird einebenutz
typischewerden.
Kalibratorkurve gezeigt. Diese soll nicht zur Berechnung aktueller
Testergebnisse
Testergebnisse benutzt werden!
1,00
O.D. 450 nm
O.D. 450 nm
1,00
0,10
0,10
0,01
0,01
1
10
1
100
10
100
Insulin (mU/l)
18
18
Insulin (mU/l)
1000
1000
UMRECHNUNGSFAKTOR
1 µg/l = 29 mU/l; 1 mU/l = 6.0 pmol/l
GRENZEN DES VERFAHRENS
ERWARTETE WERTE
Es wird empfohlen, dass jedes Labor eigene Referenzwerte etabliert. Die folgenden Resultate
können als Richtlinie gelten, bis das Labor genügend eigene Daten gesammelt hat.
Die Werte von 137 augenscheinlich gesunden und fastenden Personen erreichten einen
Mittelwert von 9.2 mU/l und einen Medianwert von 6.9 mU/l. Die Spannweite betrug 2–25 mU/l
bezogen auf die zentralen 95% der beobachteten Werte.
TESTCHARAKTERISIERUNG
Nachweisgrenze
Die Nachweisgrenze liegt bei 1 mU/l, definiert durch zwei Standardabweichnungen über dem
Calibrator 0.
Wiederfindung
Die Wiederfindung nach Zugabe beträgt 94–113% (Mittelwert 104%).
Hookeffekt
Bei Proben mit einer Konzentration bis zu 30´000 mU/l wurde kein Hook-Effekt festgestellt.
Präzision
Jede Probe wurde unter 6 verschiedenen Bedingungen 6 mal gemessen.
Probe
Mittelwert
mU/l
1
2
3
4
11
36
80
154
Variationskoeffizienz
intra-Assay%
inter-Assay
total Assay %
3.4
4.0
2.8
3.2
3.6
2.6
2.8
2.9
5.0
4.7
4.0
4.4
19
19
Deutsch
Deutsch
Wie bei allen diagnostischen Tests sollte auch hier eine endgültige klinische Beurteilung nicht auf
den Resultaten eines Einzeltests beruhen, sondern erst nach Erhalt der Ergebnisse aller klinischen und der Laborbefunde abgegeben werden.
Proben von Individuen, die einer Insulinbehandlung unterzogen wurden, können den Test stören, da in diesen Anti-Insulin Antikörper vorhanden sind.
Lipemic, Icteric oder hämolysierte Proben beeinträchtigen den Versuch nicht.
Spezifität
Die folgenden Kreuzreaktionen konnten festgestellt werden:
C-peptide
< 0.01%
C-peptide
< 0.01%
Proinsulin
< 0.01%
Proinsulin
< 0.01%
Spezifität
Proinsulin
des
< 0.5%
Spezifität
Proinsulin
des (31-32)
(31–32)
< 0.5%
Die folgenden
Kreuzreaktionen
konnten festgestellt
werden:
Proinsulin
split Kreuzreaktionen
(32-33)
< 0.5%
Die folgenden
konnten festgestellt
Proinsulin
split (32–33)
< 0.5% werden:
Proinsulin
C-peptide des (64-65)
< 0.01%98%
C-peptide
< 0.01%
Proinsulin
des
(64–65)
98%
Proinsulin
Proinsulin split (65-66)
< 0.01%56%
Proinsulin
<0.000003%
0.01%
split
(65–66)
Insulin
lispro
<56%
Proinsulin
des(Humalog®,
(31–32) ® Eli Lily)
< 0.5%
Proinsulin
des(Humalog
(31–32) , Eli, Lilly)
< 0.5%
< 0.006%
Insulin
lispro
Insulin
aspart
< 3.2%
Proinsulin split (32–33)
< 0.5%
Proinsulin
split (32–33)
0.5%
Insulin
aspart
< 0.006%
IGF-I
< 0.02%
Proinsulin
des
(64–65)
98%
IGF-II
Proinsulin
des (64–65)
98%< 0.02%
Insulin
der Ratte
0.7%
Proinsulin split (65–66)
56%
Ratteninsulin
Proinsulin split (65–66)®
56% 0.7%
< 0.006%
Insulin lispro (Humalog , Eli, Lilly)
Mausinsulin
KALIBRIERUNG
< 0.006% 0.3%
Insulin lispro (Humalog®, Eli, Lilly)
Insulin aspart
< 0.006%
Schweineinsulin
374%
Insulin aspart
0.006%
Mercodia
Insulin ELISA Kit wurde gemäss< der
1st International Reference Preparation für
Schafinsulin
Insulin der Ratte
0.7% 48%
Insulin der Ratte
0.7%
menschliches
Insulin
66/304
kalibriert.
Rinderinsulin
31%
KALIBRIERUNG
KALIBRIERUNG
HAFTUNG
Mercodia Insulin ELISA Kit wurde gemäss der 1st International Reference Preparation für
Mercodia
Insulin ELISA
Kit wurde gemässwurden
der 1stmit
International
Reference
Preparation
für
Die
hier aufgeführten
Durchführungsdaten
dem indizierten
Verfahren
gewonnen.
menschliches Insulin 66/304 kalibriert.
menschliches
InsulinAB66/304
kalibriert. Änderung oder Modifikation des Verfahrens kann die
Jede von Mercodia
nicht empfohlene
Resultate beeinträchtigen. In diesem Fall lehnt Mercodia AB jede explizierte, implizierte oder
HAFTUNG
HAFTUNG
gesetzliche
Garantie ab, die implizierte Marktfähigkeit und Anwendbarkeit inbegriffen.
Die hier aufgeführten Durchführungsdaten wurden mit dem indizierten Verfahren gewonnen.
DieMercodia
hier aufgeführten
wurden
mitweder
dem indizierten
Verfahren
AB und Durchführungsdaten
deren Vertreter können
dann
für direkte
Schädengewonnen.
noch für
Jede von Mercodia AB nicht empfohlene Änderung oder Modifikation des Verfahrens kann die
Jede von Mercodia
ABgemacht
nicht empfohlene
Folgeschäden
haftbar
werden. Änderung oder Modifikation des Verfahrens kann die
Resultate beeinträchtigen. In diesem Fall lehnt Mercodia AB jede explizierte, implizierte oder
Resultate beeinträchtigen. In diesem Fall lehnt Mercodia AB jede explizierte, implizierte oder
gesetzliche Garantie ab, die implizierte Marktfähigkeit und Anwendbarkeit inbegriffen.
gesetzliche Garantie ab, die implizierte Marktfähigkeit und Anwendbarkeit inbegriffen.
Mercodia AB und deren Vertreter können dann weder für direkte Schäden noch für
Mercodia AB und deren Vertreter können dann weder für direkte Schäden noch für
Folgeschäden haftbar gemacht werden.
Folgeschäden haftbar gemacht werden.
REFERENZEN
Gaines-Das, R.E. and Bristow, A.F. (1988) WHO International reference reagents for human proinsulin and human C-peptide. J Biol Stand 16:179-186
Lindstrom T, Hedman CA, Arnqvist HJ. (2002) Use of a novel double-antibody technique to describe
the pharmacokinetics of rapid-acting insulin analogs. Diabetes Care 25:1049-1054
Riserus U, Vessby B, Arner P, Zethelius B. (2004) Supplementation with trans10cis12-conjugated
linoleic acid induces hyperproinsulinaemia in obese men: close association with impaired insulin
sensitivity. Diabetologia 47:1016-1019
Rudovich NN, Rochlitz HJ, Pfeiffer AF. (2004) Reduced hepatic insulin extraction in response to
gastric inhibitory polypeptide compensates for reduced insulin secretion in normal-weight and
normal glucose tolerant first-degree relatives of type 2 diabetic patients. Diabetes 53:2359-2365
Sjostrand M, Gudbjornsdottir S, Holmang A, Lonn L, Strindberg L, Lonnroth P. (2002) Delayed
transcapillary transport of insulin to muscle interstitial fluid in obese subjects. Diabetes
51:2742-2748
20
20
UTILISATION PREVUE
Le test Mercodia Insulin ELISA fournit une méthode de détermination des quantités d’insuline
humaine dans le sérum ou le plasma.
RÉSUMÉ ET EXPLICATION DU TEST
PRINCIPE DE LA PROCÉDURE
Une caractéristique du test Mercodia Insulin ELISA est le dosage immunologique enzymatique à
double site, en phase solide. Il repose sur une technique de type "sandwich direct", dans laquelle
deux anticorps monoclonaux sont dirigés contre deux déterminants antigéniques distincts de
l´insuline. En phase d´incubation, les molécules d´insuline de l´échantillon réagissent avec les
anticorps anti-insuline correspondants dans le peroxidase conjugué et les anticorps anti-insuline correspondants fixés aux puits de microtitration.
Un rinçage simple élimine les anticorps marqués non liés. Le conjugué est détecté par réaction avec la 3,3',5,5'-tétraméthylbenzidine (TMB). Pour arrêter la réaction, on ajoute de l'acide.
Cette solution fournit un point d'évaluation colorimétrique, qui sera lu par spectrophotométrie.
AVERTISSEMENTS ET PRÉCAUTIONS
• Ce kit est réservé à l'utilisation diagnostique in vitro.
• Vous devez éviter tout contact entre le contenu ou les résidus de ce kit et les ruminants ou
les suidés.
• La Stop Solution fournie contient 0,5 M d'acide sulfurique (H2SO4). Respectez les précautions
habituelles relatives à l'utilisation de produits chimiques dangereux.
• Tous les spécimens patient doivent être traités comme des échantillons contagieux.
21
Français
Français
L'insuline est la principale hormone impliquée dans le contrôle du métabolisme du glucose. Son précurseur, la proinsuline, est sécrété par les cellules ß des îlots de Langerhans, puis transformé pour donner des peptides C et de l’insuline, sécrétés, en quantités équimolaires, dans la circulation portale. La
molécule d’insuline elle-même comprend deux chaînes de polypeptides, la chaîne A et la chaîne B
(composées, respectivement, de 21 et de 30 acides aminés). Ces deux chaînes sont rattachées par
deux ponts disulfure interchaînes. La chaîne A comporte également un pont disulfure intrachaîne.
L'insuline, dont la sécrétion est principalement contrôlée par la concentration de glucose plasmatique, produit plusieurs effets métaboliques importants. Sa principale fonction consiste à
contrôler l'absorption et l'utilisation du glucose dans les tissus périphériques, via le transporteur
du glucose. Cette activé hypoglycémiante (ainsi que d'autres: inhibition de la gluconéogenèse et
de la glycogénolyse hépatiques) est contrebalancée par les hormones hyperglycémiantes,
notamment le glucagon, l'adrénaline, l'hormone de croissance et le cortisol.
Les concentrations en insuline sont fortement réduites dans le diabète insulinodépendant
(insulin-dependent diabetes mellitus, IDDM) et dans d'autres affections telles que l'insuffisance
hypophysaire. Elles sont accrues dans le diabète non insulinodépendant (non-insulin-dependent
diabetes mellitus, NIDDM), l'obésité, l'insulinome et quelques autres dysfonctionnements endocriniens tels que le syndrome de Cushing et l'acromégalie.
MATÉRIELNÉCESSAIRE
NÉCESSAIRENON
NONFOURNI
FOURNI
MATÉRIEL
Pipettesdede25,
25,50,
50,100,
100,200
200etet1000
1000µlµl(pipettes
(pipettesààrépétition
répétitionrecommandées
recommandéespour
pourl'ajout
l'ajoutdu
du
•• Pipettes
conjuguéenzymatique,
enzymatique,dedeSubstrate
Substrate[TMB]
[TMB]etetdedeStop
StopSolution)
Solution)
conjugué
Béchersetetéprouvettes
éprouvettescylindriques
cylindriquespour
pourlalapréparation
préparationdes
desréactifs
réactifs
•• Béchers
Eauredistillée
redistillée
•• Eau
Lecteurdedemicroplaques
microplaques(filtre
(filtredede450
450nm)
nm)
•• Lecteur
Agitateursecoueur
secoueurdedeplaques
plaques(Le
(Lerégime
régimerecommandé
recommandéest
estdede700-900
700-900tours
tourspar
parminute,
minute,
•• Agitateur
Dispositifdedeorbital)
rinçagededemicroplaques
microplaques
•• mouvement
Dispositif
rinçage
RÉACTIFS11XX96
96
RÉACTIFS
Chaquekit
kitMercodia
MercodiaInsulin
InsulinELISA
ELISA(10-1113-01)
(10-1113-01)contient
contientsuffisamment
suffisammentdederéactifs
réactifspour
pour96
96
Chaque
puits,soit
soitune
unequantité
quantitépermettant
permettantdedetraiter
traiter42
42échantillons
échantillonsetetune
unecourbe
courbed'étalonnage
d'étalonnageenen
puits,
double.Pour
Pourdes
desséries
sériesdededosages
dosagesplus
plusimportantes,
importantes,mélangez
mélangezles
lesréactifs
réactifsdedekits
kitsportant
portantdes
des
double.
numérosdedelot
lotidentiques.
identiques.LaLadate
datededepéremption
péremptiondu
dukit
kitfigure
figuresur
surl'étiquette
l'étiquetteapposée
apposéeàà
numéros
l'extérieur.LaLatempérature
températurededestockage
stockagerecommandée
recommandéeest
est22àà8°C.
8°C.
l'extérieur.
CoatedPlate
Plate
plaque
96puits
puits
Prêteààl'emploi
l'emploi
Coated
11plaque
96
Prête
(Anticorpsmonoclonal
monoclonalmurin
murin Bandes
Bandesdede88puits
puits
(Anticorps
anti-insuline)
anti-insuline)
S'ilreste
restedes
despuits
puitsinutilisés,
inutilisés,replacez-les
replacez-lesdans
dansleur
leuremballage
emballagehermétiquement
hermétiquementfermé.
fermé.Utilisez
Utilisezces
ces
S'il
puitssous
sousdeux
deuxmois.
mois.
puits
Calibrators1,1,2,2,3,3,4,4,55
fioles
1000µlµl
Calibrators
55fioles
1000
Conc.indiquée
indiquéesur
surl'l'etiquette
etiquette
Conc.
(recombinanthuman
humaninsulin)
insulin)Code
Codecouleur:
couleur:jaune
jaune
(recombinant
Prêteààl´emploi
l´emploi
Prête
Calibrator00
Calibrator
Codecouleur:
couleur:jaune
jaune
Code
Prêteààl'emploi
l'emploi
Prête
fiole
11fiole
EnzymeConjugate
Conjugate11X
11X
Enzyme
(peroxidaseconjugué
conjuguémonoclonal
monoclonal
(peroxidase
murinanti-insulin)
anti-insulin)
fiole
murin
11fiole
EnzymeConjugate
ConjugateBuffer
Buffer 11fiole
fiole
Enzyme
Codecouleur:
couleur:bleu
bleu
Code
55mlml
1.2mlml
1.2
12mlml
12
préparer
AApréparer
voirci-dessous
ci-dessous
voir
Prêtààl'emploi
l'emploi
Prêt
WashBuffer
Buffer21X
21X
flacon
50mlml
Wash
11flacon
50
Diluezavec
avec1000
1000mlmld'eau
d'eaudistillée
distilléepour
pourpréparer
préparerlalasolution
solutiondedelavage.
lavage.
Diluez
Stockageaprès
aprèsdilution:
dilution:ààtempérature
températurecomprise
compriseentre
entre22etet8°C
8°Cpendant
pendant44semaines.
semaines.
Stockage
SubstrateTMB
TMB
fiole
22mlml
Substrate
11fiole
22
Remarque:Cette
Cettesolution
solutionest
estsensible
sensibleààlalalumière
lumière! !
Solutionincolore.
incolore.Remarque:
Solution
Prêtààl'emploi
l'emploi
Prêt
StopSolution
Solution
Stop
à 0,5 M
2SO
HH2SO
4 4à 0,5 M
Prêteààl'emploi
l'emploi
Prête
22
22
fiole
11fiole
77mlml
Préparation du conjugué enzymatique
Préparez le volume du conjugué enzymatique nécessaire en diluant 11X l’Enzyme Conjugate (1+10)
Préparation
du conjugué
dans
l’Enzym Conjugate
Buffer, en enzymatique
suivant les indications du tableau ci-dessous. Lors de la prépara tion
du conjugué
enzymatique
une plaque
entière,
tout
le tampon
du Enzyme
Préparez
le volume
d´Enzyme pour
Conjugate
nécessaire
en transférer
diluant 11X
l´Enzyme
Conjugate
(1+10)
Conjugate
BufferConjugate
dans le flacon
11X.duMélangez
sans agiter.Mélangez
A uitlisersans
dans la
dans l´Enzyme
Buffer,duenEnzyme
suivantConjugate
les indications
tableau ci-dessous.
journée
préparation.
agiter. Asuivant
utiliserladans
la journée suivant la préparation.
Nombre de
de bandes
bandes
Nombre
Enzyme
Enzyme Conjugate
Conjugate
Buffer Buffer
4.0 ml
6.0 1mlfiole
7.0 7.0
ml ml
9.0 5.0
ml ml
3.5 ml
1 fiole
RÉACTIFS 10 X 96
Chaque kit Mercodia Insulin ELISA (10-1113-10) contient suffisamment de réactifs pour 10 x 96
puits, soit une quantité permettant de traiter 42 échantillons et une courbe d'étalonnage en
double sur chaque plaque. Pour des séries de dosages plus importantes, mélangez les réactifs de
kits portant des numéros de lot identiques. La date de péremption du kit figure sur l'étiquette
apposée à l'extérieur. La température de stockage recommandée est 2 à 8°C.
Coated Plate
10 plaque
96 puits
Prête à l'emploi
(Anticorps monoclonal murin anti-insuline) Bandes de 8 puits
S'il reste des puits inutilisés, replacez-les dans leur emballage hermétiquement fermé. Utilisez ces
puits sous deux mois.
Calibrators 1, 2, 3, 4, 5
5 fioles
1000 µl
Prête à l´emploi
Conc. indiquée sur létiquette (recombinant human insulin) Code couleur: jaune
Calibrator 0
Code couleur: jaune
1 fiole
5 ml
Prête à l'emploi
Enzyme Conjugate 11X
1 fiole
(peroxidase conjugué monoclonal murin anti-insulin)
12 ml
A préparer
voir ci-dessous
Enzyme Conjugate Buffer
Code couleur: bleu
1 fiole
120 ml
Prêt à l'emploi
Wash Buffer 21X
2 flacon
200 ml
A préparer
Voir ci-dessous
Substrate TMB
1 flacon
220 ml
Solution incolore. Remarque: Cette solution est sensible à la lumière !
Prêt à l'emploi
Stop Solution
H2SO4 à 0,5 M
Prête à l'emploi
1 flacon
70 ml
23
23
Français
Français
4 bandes
12 bandes
6 bandes
8 bandes
8 bandes
610
bandes
bandes
4 bandes
12 bandes
Enzyme
Enzyme
Conjugate
11X11X
Conjugate
400 µl
6001 µlfiole
700700
µl µl
900500
µl µl
350 µl
1 fiole
Préparation
Préparation du
du conjugué
conjugué enzymatique
enzymatique
Préparez le volume du conjugué enzymatique nécessaire en diluant 11X l’Enzyme Conjugate
Préparez le volume d´Enzyme Conjugate nécessaire en diluant 11X l´Enzyme Conjugate (1+10)
(1+10) dans l’Enzym Conjugate Buffer, en suivant les indications du tableau ci-dessous.
dans
l´Enzyme
Buffer, dans
en suivant
les indications
tableau ci-dessous. Mélangez sans
Mélangez
sansConjugate
agiter. A uitliser
la journée
suivant ladupréparation.
agiter. A utiliser dans la journée suivant la préparation.
Nombresdedebandes/
plaques
Nombre
plaques
Enzyme
Enzyme
Conjugate
Conjugate
11X 11X
Enzyme
Conjugate
Enzyme
Conjugate
BufferBuffer
bandes
106plaques
plaque
5 1plaques
plaques
32plaques
plaques
23plaques
plaques
15plaque
10 plaques
0.5 ml1 fiole
1.0 ml5.0 ml
2.0 ml3.0 ml
3.0 ml2.0 ml
5.0 ml1.0 ml
1 fiole
51ml
flacon
10 50
mlml
2030
mlml
3020
mlml
5010
mlml
1 flacon
Préparation la solution de lavage
Préparation
denécessaire
Wash Buffer
Préparez
le volume
la solusion de lavage en diluant 21X Wash Buffer dans l’eau
Préparez(1+20),
le volume
nécessaire
de solutionduen
diluantci-dessous..
21X le Wash
Buffer correctement.
dans l'eau distillée
distillée
en suivant
les indications
tableau
Mélangez
(1+20), en suivant les indications du tableau ci-dessous. Mélangez correctement.
Nombre de plaques
Wash
Eau
Nombre de plaques/
Wash Buffer
Eau redistillée
Buffer 21X
bandes
21X
redistillée
bandes
20 ml2 flacones
4008000
ml ml
10 6plaques
5 plaques
1 plaque
35 ml180 ml
7003600
ml ml
32plaques
plaques
70 ml110 ml
1 4002200
ml ml
23plaques
plaques
110 ml 70 ml
2 2001400
ml ml
15plaque
700 ml
plaques
180 ml 35 ml
3 600 ml
10 plaques
1 flacon
8 000 ml
Stockage après dilution: à temperature comprise entre 2-8ºC pendant 4 semaines.
Stockage après dilution: à température comprise entre 2 et 8 °C pendant 4 semaines.
COLLECTE ET MANIPULATION DES SPÉCIMENS
Sérum
Collectez le sang par ponction veineuse, attendez la coagulation, puis isolez le sérum par
centrifugation. Les échantillons peuvent être stockés jusqu'à 24 heures à une température
comprise entre 2 et 8°C. Pour les conserver plus longtemps, stockez-les à –20°C. Evitez de
les congeler et de les décongeler plusieurs fois.
Plasma
Collectez le sang par ponction veineuse dans des tubes contenant de l'héparine ou de l'EDTA
comme anticoagulant et isolez le plasma. Les échantillons peuvent être stockés jusqu'à 24
heures à une température comprise entre 2 et 8°C. Pour les conserver plus longtemps, stockezles à –20°C. Evitez de les congeler et de les décongeler plusieurs fois.
24
24
Préparation des échantillons
En général, les échantillons
n'ont pas besoin d'être dilués ; toutefois, ceux dont la concentration
Préparation
des échantillons
est supérieure à 200 mU/l doivent être dilués à 1+9 v/v avec le Calibrator 0.
En général, les échantillons
n'ont pas besoin d'être dilués ; toutefois, ceux dont la concentration
Préparation
L'application des
de
ceéchantillons
test
à des patients recevant déjà une insulinothérapie se complique par la
Préparation
des
échantillons
est
supérieure
200
mU/l
doivent
êtrebesoin
diluésd’étre
à 1+9dilués;
v/v avec
le Calibrator
0. la concentration
En
général,
les àéchantillons
n’ont pas
toutfois,
ceux dont
Français
Français
25
FrançaisFrançais
formation d'anticorps anti-insuline, susceptibles d'interférer avec le dosage.
EnL'application
général, lesáéchantillons
n'ont
pas besoin
dilués
;insulinothérapie
toutefois,0.ceux dont
la concentration
de
test àdoivent
des
patients
recevant
déjà
une
se complique
par la
est
supérieure
200cemU/l
1+9 d'être
v/v
le Calibrator
L'hémolyse,
l'ictère
ou la lipémiedilués
n'affectent
pasavec
le dosage.
est supérieure
à 200 mU/l
doivent être
dilués à d'interférer
1+9 v/v avec
le Calibrator
formation
d'anticorps
anti-insuline,
susceptibles
avec
le dosage.0.
L'application
de ceou
testlaàlipémie
des patients
recevant
une insulinothérapie se complique par la
L'hémolyse,
l'ictère
n'affectent
pasdéjà
le dosage.
PROCÉDURE DE TEST
formation d'anticorps anti-insuline, susceptibles d'interférer avec le dosage.
Tous
les
réactifs
et
échantillons
doivent
être
mis
à
température
ambiante avant utilisation.
PROCÉDURE
DE TEST
L'hémolyse, l'ictère
ou la lipémie n'affectent pas le dosage.
Préparez une courbe de Calibrator pour chaque dosage.
Tous les réactifs et échantillons doivent être mis à température ambiante avant utilisation.
DEde
TEST
Préparez
unelacourbe
Calibrator
chaque et
dosage.
1PROCÉDURE
Preparez
solution
de
l'enzymepour
conjuguée
la solution de lavage.
les réactifs
et échantillons
être
mis à température
ambiante
avant utilisation.
2Tous
Preparez
un nombre
suffisant dedoivent
puits de
microplaques
pour y loger
les calibrators
et les
1 Preparez la solution de l'enzyme conjuguée et la solution de lavage.
Préparez
une courbe
de Calibrator pour chaque dosage.
échantillons
en double.
2 Preparez un nombre suffisant de puits de microplaques pour y loger les calibrators et les
3 Pipetez 25 µl de Calibrator et d'échantillons dans les puits appropriés.
1 échantillons
Preparez la en
solution
de l'enzyme conjuguée et la solution de lavage.
double.
4 Ajoutez 100 µl la solution de l'enzyme conjuguée dans chaque puits.
Preparez
suffisant
de puits de microplaques
pour
y loger les calibrators et les
32 Pipetez
25un
µl nombre
de Calibrator
et d'échantillons
dans les puits
appropriés.
5 Laissez incuber sur un agitateur secoueur de plaques (700-900 rpm) pendant une
échantillons
4 Ajoutez
100 µlenladouble.
solution de l'enzyme conjuguée dans chaque puits.
heure á température ambiante (entre 18 et 25°C).
Pipetezincuber
25 µl desur
Calibrator
et d'échantillons
les puits
appropriés.
53 Laissez
un agitateur
secoueur dedans
plaques
(700-900
rpm) pendant une
6 Rincez
Lavez 66 fois
µl par puit
avec un laveur
fois avec
avec 700
un dispositif
automatique
ou: de plaques automatique en utilisant la
4 heure
Ajoutez
100
µl la solution
deEvitez
l'enzyme
dans chaque
puits.
á température
ambiante
(entrel’étape
18conjuguée
et de
25°C).
fonction
aspiration
verticale.
trempage
dans
la
procédure
lavage.
Aspirez le volume de réaction. Ajoutez 350 µl le tampon de lavage dans de
chaque
puits.
Laissez
secoueur ou:
de plaques (700-900 rpm) pendant une
65 Rincez
6 incuber
fois
avecsur
un un
dispositif
automatique
Ou
lavez
manuellement
:agitateur
Aspirez
complètement.
Répétez
l'opération 5 fois.
á
température
ambiante
(entre
18
et
25°C).
heure
Aspirez
le
volume
de
réaction.
Ajoutez
350
µl
le
tampon
de
lavage
dans
chaque
puits.
Jetez lelevolume
en retournant
la plaque
évier. Ajoutez
350papier
µl
Après
dernierréactionnel
rinçage, retournez
la plaque
et au-dessus
appuyez-lad’un
fermement
sur du
6 Aspirez
Rincez
6complètement.
foisdeavec
un dispositif
automatique
Répétez
l'opération
5 ou:
fois.
de
solution
lavage
dans
chaque
puit. Jetez
la solution de lavage, tapez fermement
absorbant.
Aspirezle ledernier
volume
depapier
réaction.
Ajoutez
350
µl le
de lavage
dans5chaque
Après
rinçage,
retournez
la
plaque
ettampon
appuyez-la
fermement
sur
papier
plusieurs
fois
sur un
absorbant
pour
ôter
l’excès
de liquide.
Répétez
fois.du puits.
7 Ajoutez 200 µl de Substrate TMB.
Aspirezlescomplètement.
Répétezpendant
l'opération
5 fois.
absorbant.
Evitez
trempages prolongés
l’étape
de lavage.
8 Laissez incuber pendant 15 minutes à température ambiante (18 et 25°C).
Après le200
dernier
rinçage, retournez
la plaque et appuyez-la fermement sur du papier
7 Ajoutez
µl de Substrate
TMB.
9 Ajoutez 50 µl de Stop Solution dans chaque puits.
absorbant.
8 Laissez
incuber pendant 15 minutes à température ambiante (18 et 25°C).
Placez la plaque sur un agitateur secoueur pendant environ 5 secondes, afin que le mélange
Ajoutez50
200
Substrate
97 Ajoutez
µl µl
dede
Stop
SolutionTMB.
dans chaque puits.
s'effectue bien.
8 Placez
Laissezlaincuber
15 minutes
à température
ambiante
(18 et 25°C).
plaque pendant
sur un agitateur
secoueur
pendant environ
5 secondes,
afin que le mélange
10 Lisez la densité optique à 450 nm et calculez les résultats.
9 s'effectue
Ajoutez 50
µl de Stop Solution dans chaque puits.
bien.
La lecture doit être réalisée sous 30 minutes.
Placez
plaqueoptique
sur un àagitateur
environ 5 secondes, afin que le mélange
10 Lisez
la la
densité
450 nm secoueur
et calculezpendant
les résultats.
s'effectue
bien.être réalisée sous 30 minutes.
La
lecture doit
10 Lisez la densité optique à 450 nm et calculez les résultats.
LaPour
lecture
doitlesêtre
réalisée sous du
30 minutes.
Note:
éviter
contaminations
CONTRÔLE
QUALITÉ
INTERNEconjugué avec le substrat, il est recommandé d’utiliser
des pipettes différentes.
Les contrôles disponibles
le commerce, tels que le Mercodia Diabetes antigen control
CONTRÔLE
QUALITÉdans
INTERNE
(référence 10-1134-01/10-1164-01), ou les mélanges de sérums internes dont la concentration
Les contrôles disponibles dans le commerce, tels que le Mercodia Diabetes antigen control
en
insuline est faible,
moyenne
ou élevée, doivent systématiquement être soumis à un dosage,
CONTRÔLE
QUALITÉ
INTERNE
(référence
10-1134-01/10-1164-01),
ou les mélanges de sérums internes dont la concentration
comme des mélanges de concentration inconnue, et les résultats doivent être reportés sur un
Lesinsuline
contrôles
disponibles
dansouleélevée,
commerce,
telssystématiquement
que le Mercodia être
Diabetes
control
en
est faible,
moyenne
doivent
soumisantigen
à un dosage,
graphique journalier. C'est une bonne pratique pour un laboratoire d'enregistrer les données sui(référence
les mélanges
sérums internes
la concentration
comme
des10-1134-01/10-1164-01),
mélanges de concentrationouinconnue,
et lesderésultats
doivent dont
être reportés
sur un
vantes pour chaque dosage: numéro de lot du kit, dates de reconstitution des composants,
en insulinejournalier.
est faible,C'est
moyenne
ou élevée,
doivent
systématiquement
être soumis
à un dosage,
graphique
une bonne
pratique
pour un
laboratoire d'enregistrer
les données
suivaleurs OD du blanc, des calibrators et des contrôles.
commepour
des chaque
mélanges
de concentration
les résultats
doivent être
sur un
vantes
dosage:
numéro de inconnue,
lot du kit,etdates
de reconstitution
desreportés
composants,
graphique
C'est
une bonne
pour un laboratoire d'enregistrer les données suivaleurs
OD journalier.
du blanc, des
calibrators
etpratique
des contrôles.
vantes pour chaque dosage: numéro de lot du kit, dates de reconstitution des composants,
valeurs OD du blanc, des calibrators et des contrôles.
CALCUL DES RÉSULTATS
Calcul par ordinateur
Pour calculer la concentration en insuline, réduisez les données d´absorbance des Calibrators,
à l'exception du Calibrator 0, comparées à la concentration, en appliquant une équation de
régression de la spline cubique.
CALCUL DES RÉSULTATS
Calcul par ordinateur
Calcul manuel
Pour calculer la concentration en insuline, réduisez les données d´absorbance des Calibrators,
1.à l'exception
Placez les dupoints
correspondant
aux
d'absorbance
obtenues
pour les deCalibrators,
Calibrator
0, comparées
à lavaleurs
concentration,
en appliquant
une équation
à l'exception
du Calibrator
régression
de la spline
cubique. 0, en fonction de la concentration d´insulin sur du papier pour
graphiques logarithmiques et tracez la courbe d'étalonnage.
manuel
2.Calcul
Lisez la
concentration des nouveaux échantillons à partir de cette courbe.
1. Placez les points correspondant aux valeurs d'absorbance obtenues pour les Calibrators,
à l'exception
du Calibrator 0, en fonction de la concentration d´insulin sur du papier pour
Exemple
de résultats
graphiques logarithmiques et tracez la courbe d'étalonnage.
Puits
Conc. Identité
A450à partir de cette courbe.moy. (mU/L)
2. Lisez la concentration
des nouveaux échantillons
1 A–B
Calibrator 0
de résultats
1Exemple
C–D
Calibrator 1 *
2*
1Puits
E–F
Calibrator
Conc.
Identité
11G–H
Calibrator0 3 *
A–B
Calibrator
21A–B
Calibrator1 4* *
C–D
Calibrator
E–F
Calibrator
21C–D
Calibrator2 5* *
G–H
Calibrator
21E–F
Nouveau31*
A–B
Calibrator
22G–H
Nouveau42*
C–D
Calibrator
32A–B
Nouveau53*
2 E–F
0.070/0.071
0.105/0.106
A4500.202/0.204
0.434/0.470
0.070/0.071
1.348/1.351
0.105/0.106
0.202/0.204
2.451/2.476
0.434/0.470
0.222/0.214
1.348/1.351
0.546/0.538
2.451/2.476
1.941/1.978
Nouveau 1
0.222/0.214
2Conc.
G–H indiquéeNouveau
2
0.546/0.538
*Exemple
sur létiquette.
de courbe
d´étalonnage
3 A–B
Nouveau 3
1.941/1.978
moy. (mU/L)
11.1
35.6
153
11.1
35.6
153
La courbe présentée est une courbe d´étalonnage type. Ne l'utilisez pas pour déterminer les
Exemple
courbe
d’étalonnage
résultats
desde
dosages
réels.
Exemple
de
courbe
d´étalonnage
La courbe présentée est une courbe d’étalonnage type. Ne l’utilisez pas pour détermine les
La courbe présentée est une courbe d´étalonnage type. Ne l'utilisez pas pour déterminer les
résultats
de dosages réels.
résultats des dosages réels.
O.D. 450 nm
O.D. 450 nm
1,00
1,00
0,10
0,10
0,01
0,01
1
1
10
100
10
100
Insulin (mU/l)
Insulin (mU/l)
26
26
1000
1000
FACTEUR DE CONVERSION
1 µg/l = 29 mU/l; 1 mU/l = 6.0 pmol/l
LIMITES DE LA PROCÉDURE
Comme pour tous les tests de diagnostic, le diagnostic clinique définitif ne doit pas reposer sur
les conclusions d'un seul test: il doit être effectué par le médecin après évaluation de tous les résultats cliniques.
L'application de ce test à des patients recevant déjà une insulinothérapie se complique par la
formation d'anticorps anti-insuline, susceptibles d'interférer avec le dosage.
L'hémolyse, l'ictère ou la lipémie n'affectent pas le dosage.
VALEURS MOYENNES
CARACTÉRISTIQUES DE PERFORMANCES
Limites de détection
La limite de la détection est inférieure à 1 mU/l (deux écarts-type au-dessus du Calibrator 0).
Récupération
Le dosage en retour donne une valeur comprise entre 94 et 113% (moyenne 104%).
Effet crochet
Le kit permet d'effectuer des mesures sur des échantillons d'une concentration maximale de
30 000 mU/l sans donner de faux résultats bas.
Précision
Chaque échantillon a été analysé en 6 exemplaires à six occasions différentes.
Echantillon
Valeur moyenne
mU/l
1
2
3
4
11
36
80
154
Coefficient de variation
% pendant
% entre
% total
du dosage
le dosage
les dosages
3.4
4.0
2.8
3.2
3.6
2.6
2.8
2.9
5.0
4.7
4.0
4.4
27
27
Français
Français
La déontologie incite chaque laboratoire à établir sa propre gamme de valeurs. Les résultats
suivants peuvent servir de guide jusqu'à ce que le laboratoire ait rassemblé suffisamment de
données provenant de ses propres sources.
Un test de glycémie à jeun sur 137 individus apparemment sains donne une moyenne de
9,2 mU/l, une valeur médiane de 6,9 mU/l et une étendue de 2 mU/l à 25 mU/l (95% des
observations, valeurs extrêmes exclues).
Spécificité
Les réactions croisées ci-dessous ont été identifiées:
Peptide
<<0,01%
Peptide CC
0.01%
Proinsuline
<<0,01%
Proinsuline
0.01%
Spécificité
Des
(31-32) proinsuline
proinsulin
0.5%
Des
<<0,5%
Spécificité
Les(31,32)
réactions croisées ci-dessous ont été identifiées:
Split
(32-33 )proinsulin
0.5%
Split
(32,33)
proinsuline
<<0,01%
0.5%
Les
réactions
croisées ci-dessous ont été identifiées:
Peptide
C
<
Des (64,65)
(64-65) proinsuline
proinsulin
98%
Des
98%
Peptide
C
<
Proinsuline
< 0,01%
0,01%
Split
(65-66) proinsulin split (65-66)
56%
Split
(65,66)
proinsuline
56%
Proinsuline
<
0,01%
Des (31,32)
< 0,5%
Insulin
lispro proinsuline
(Humalog®,
Eli Lily)
< 0.000003%
®
,
Eli
Lilly)
<
0.006%
Insulin
lispro
(Humolog
Des
<
Split(31,32)
(32,33)
proinsuline
< 0,5%
0.5%
Insulin
aspartproinsuline
3.2%
Insulin
aspartproinsuline
< 0.006%
Split
(32,33)
proinsuline
0.5%
IGF-I
<<0.02%
Des (64,65)
98%
Rat
0.7%
Des
(64,65)
98%
IGF-II
< 0.02%
SplitInsulin
(65,66)proinsuline
proinsuline
56%
Insuline
du ratproinsuline
0.7%
Split
(65,66)
56%
< 0.006%
Insulin
lispro
(Humolog®, Eli Lilly)
®
ETALONNAGE
Insuline
du
souris
0.3%
<
Insulin
Insulin lispro
aspart(Humolog , Eli Lilly)
< 0.006%
0.006%
Insuline
du porcine
374%
Le
kit spécial
Mercodia Insulin ELISA est étalonné
à l'aide du réactif de 1st International
Insulin
aspart
< 0.006%
Rat Insulin
0.7%
Insulin
du
mouton
48%
Reference
Rat InsulinPreparation 66/304.
0.7%
Insulin du boeuf
31%
ETALONNAGE
GARANTIE
ETALONNAGE
Le kit spécial Mercodia Insulin ELISA est étalonné à l'aide du réactif de 1st International
Les
données
deMercodia
performances
présentées
ce document
été obtenues
de tests
Le
kit spécial
Insulin
ELISA estdans
étalonné
à l'aide ont
du réactif
de 1st lors
International
Reference
Preparation
66/304.
respectant
la procédure66/304.
indiquée. Tout changement ou modification dans la procédure, non
Reference Preparation
recommandé
par Mercodia AB, est susceptible d'affecter les résultats. Si la procédure n'est pas
GARANTIE
respectée,
Mercodia
AB décline toute
responsabilité
exprimées,
légales
GARANTIE
Les données
de performances
présentées
dans ceconcernant
document les
ontgaranties
été obtenues
lors de
tests
ou
implicites,
compris
la indiquée.
garantie
implicite
relative
la
marchande
etlaàprocédure,
lalors
conformité
Les
donnéeslayde
performances
présentées
dans
ce àdocument
ont
été dans
obtenues
de tests
respectant
procédure
Tout changement
ouqualité
modification
non
d'usage
de
ce
kit.
respectant
la par
procédure
indiquée.
changement
ou les
modification
la procédure,
recommandé
Mercodia
AB, est Tout
susceptible
d'affecter
résultats. Sidans
la procédure
n'est non
pas
MercodiaMercodia
ABpar
et Mercodia
sesAB
distributeurs
agréés
ne sauront
êtrelestenus
pour
passibles
de dommages
recommandé
AB, est
susceptible
d'affecter
résultats.
Si la procédure
n'est
pas
respectée,
décline
toute
responsabilité
concernant
les
garanties
exprimées,
légales
indirects
ouMercodia
immatériels
procédure
décriterelative
n'est pas
respectée,
AB sidécline
touteimplicite
responsabilité
concernant
garanties exprimées,
légales
ou implicites,
y compris
lalagarantie
à larespectée.
qualitélesmarchande
et à la conformité
ou
implicites,
compris la garantie implicite relative à la qualité marchande et à la conformité
d'usage
de ceykit.
d'usage
de ceABkit.et ses distributeurs agréés ne sauront être tenus pour passibles de dommages
Mercodia
Mercodia
AB et ses distributeurs
agréés
ne sauront
être
tenus pour passibles de dommages
indirects
ou immatériels
si la procédure
décrite
n'est pas
respectée.
indirects ou immatériels si la procédure décrite n'est pas respectée.
RÉFÉRENCES
Gaines-Das, R.E. and Bristow, A.F.(1988) WHO International reference reagents for human
proinsulin and human C-peptide. J Biol Stand 16:179-186
Lindstrom T, Hedman CA, Arnqvist HJ. (2002) Use of a novel double-antibody technique to
describe the pharmacokinetics of rapid-acting insulin analogs. Diabetes Care 25:1049-1054
Riserus U, Vessby B, Arner P, Zethelius B. (2004) Supplementation with trans10cis12-conjugated
linoleic acid induces hyperproinsulinaemia in obese men: close association with impaired insulin
sensitivity. Diabetologia 47:1016-1019
Rudovich NN, Rochlitz HJ, Pfeiffer AF. (2004) Reduced hepatic insulin extraction in response to
gastric inhibitory polypeptide compensates for reduced insulin secretion in normal-weight and
normal glucose tolerant first-degree relatives of type 2 diabetic patients. Diabetes 53:2359-2365
Sjostrand M, Gudbjornsdottir S, Holmang A, Lonn L, Strindberg L, Lonnroth P. (2002) Delayed transcapillary transport of insulin to muscle interstitial fluid in obese subjects. Diabetes 51:2742-2748
28
28
28
UTILIZACIÓN PREVISTA
Mercodia Insulin ELISA es un método para la determinación cuantitativa de insulina humana en
suero o plasma.
RESUMEN Y EXPLICACIÓN DE LA PRUEBA
PRINCIPIO DEL PROCEDIMIENTO
Mercodia Insulin ELISA es un inmunoensayo de fase sólida de dos puntos. Se basa en la técnica
de sandwich directo según la que dos anticuerpos monoclonales se dirigen contra determinantes antigénicos separados de la molécula de insulina. Durante la incubación, la insulina de la
muestra reacciona con los anticuerpos anti-insulina conjugados en peroxidasa y anticuerpos
anti-insulina ligados con pocillo de microtitración.
El anticuerpo marcado con enzima no unido se elimina con un simple lavado. El Enzyme
Conjugate unido se detecta por reacción con 3,3',5,5'-tetrametilbencidina (TMB). La reacción se
para añadiendo ácido para dar un punto final colorimétrico que se lee por espectrofotometría.
ADVERTENCIAS Y PRECAUCIONES
• Para uso diagnóstico in vitro.
• El contenido de este kit y sus residuos no deben dejarse entrar en contacto con animales
rumiantes o cerdos.
• Stop Solution de este kit contiene H2SO4 0,5 M. Seguir las precauciones rutinarias para el
manejo de productos químicos peligrosos.
• Las muestras de los pacientes deben manipularse como si fueran capaces de transmitir
infecciones.
29
29
Espanol
˜
Español
La insulina es la principal hormona encargada del control del metabolismo de la glucosa. Es
sintetizada por las células ß de los islotes de Langerhans como el precursor proinsulina que se
procesa para formar péptido C e insulina. Ambos se secretan en cantidades equimolares a la
circulación portal. La molécula de insulina madura consta de dos cadenas polipeptídicas, la
cadena A y la cadena B (21 y 30 aminoácidos, respectivamente). Las dos cadenas están unidas
por dos puentes disulfuro intercatenarios. En la cadena A también hay un puente disulfuro
intracatenario.
La secreción de insulina se controla principalmente mediante la concentración plasmática de
glucosa, y la hormona tiene diversas e importantes acciones metabólicas. Su función principal es
controlar la captación y utilización de glucosa en los tejidos periféricos por medio de la glucosa.
Esta y otras acciones hipoglucémicas, como la inhibición de la neoglucogenesis y la glucogenolisis hepática, están contrarrestadas por las hormonas hiperglucémicas, como glucagon, adrenalina, hormona del crecimiento y cortisol.
Las concentraciones de insulina están reducidas de forma importante en la diabetes mellitus
insulinodependiente (DMID) y en otras patologías como el hipopituitarismo. Los niveles de insulina están aumentados en la diabetes mellitus no insulinodependiente (DMNID), obesidad, insulinoma y algunas disfunciones endocrinas como el síndrome de Cushing y la acromegalia.
MATERIAL REQUERIDO
REQUERIDO PERO
PERO NO
NO SUMINISTRADO
SUMINISTRADO
MATERIAL
Pipetasde
de25,
25,50,
50,100,
100,200
200yy1000
1000µlµl(para
(paralalaadición
adiciónde
delaladisolución
disoluciónconjugado
conjugadoenzimático
enzimático,,
•• Pipetas
SubstrateTMB
TMByyStop
StopSolution
Solutionse
seprefieren
prefierenlas
laspipetas
pipetasde
derepetición)
repetición)
Substrate
Cubetasyyprobetas
probetaspara
parapreparar
prepararlos
losreactivos
reactivos
•• Cubetas
Aguabidestilada
bidestilada
•• Agua
Lectorde
demicroplacas
microplacas(filtro
(filtrode
de450
450nm)
nm)
•• Lector
Agitadorde
deplacas
placas(La
(Lavelocidad
velocidadrecommendable
recommendablees
esde
de700-900
700-900vueltas
vueltaspor
porminuto,
minuto,
•• Agitador
Lavadorde
demicroplacas
microplacas
movimiento
orbital)
•• Lavador
REACTIVOS 11 XX 96
96
REACTIVOS
Cadakit
kitde
deMercodia
MercodiaInsulin
InsulinELISA
ELISA(10-1113-01)
(10-1113-01)contiene
contienereactivos
reactivospara
para96
96pocillos,
pocillos,suficiensuficienCada
tes para
para 42
42 muestra
muestra yy una
una curva
curva de
de calibración
calibración por
por duplicado.
duplicado. Para
Para series
series de
de ensayos
ensayos más
más
tes
amplias,mezclar
mezclarreactivos
reactivosde
depaquetes
paquetesde
denúmero
númerode
delote
loteidéntico.
idéntico.La
Lafecha
fechade
decaducidad
caducidaddel
del
amplias,
kit completo
completo está
está en
en elel exterior
exterior identificada
identificada en
en una
una etiqueta.
etiqueta.La
La temperatura
temperatura de
de conservación
conservación
kit
recomendadaes
es2–8
2–8ºC.
ºC.
recomendada
Coatedplate
plate
placa
96pocillos
pocillos
Listopara
parausar
usar
Coated
11placa
96
Listo
(anticuerpomonoclonal
monoclonal
tirasde
depocillos
pocillos
(anticuerpo
88tiras
deratón
ratónanti-insulina)
anti-insulina)
de
Paralos
lospocillos
pocillosde
demicroplacas
microplacasno
noutilizados
utilizadosvolver
volveraasellar
sellarlalabolsa
bolsayyutilizarlos
utilizarlosen
enlos
losdos
dosmeses
meses
Para
siguientes.
siguientes.
Calibrators1,
1,2,
2,3,
3,4,
4,55
viales
1000µlµl
Calibrators
55viales
1000
Concentraciónindicada
indicadaen
enlalaetiqueta
etiquetadel
delvial
vial
Concentración
(recombinanthuman
humaninsulin)
insulin) Codificado
Codificadoen
enamarillo
amarillo
(recombinant
Listopara
parausar
usar
Listo
Calibrator00
Calibrator
Codificadoen
enamarillo
amarillo
Codificado
ml
55ml
Listopara
parausar
usar
Listo
EnzymeConjugate
Conjugate11X
11X
vial
Enzyme
11vial
(Monoclonalde
deratón
ratónEnzyme
EnzymeConjugate
Conjugate
(Monoclonal
conperoxidasa
peroxidasaanti-insulina)
anti-insulina)
con
1,2ml
ml
1,2
Preparación,
Preparación,
véaseaacontinuación.
continuación.
véase
EnzymeConjugate
ConjugateBuffer
Buffer 11vial
vial
Enzyme
Codificadoen
enazul
azul
Codificado
12ml
ml
12
Listopara
parausar
usar
Listo
vial
11vial
WashBuffer
Buffer21X
21X
botella
50ml
ml
Wash
11botella
50
Diluircon
con1000
1000ml
mlde
deagua
aguabidestilada
bidestiladapara
parahacer
hacerde
desolución
soluciónde
delavado.
lavado.
Diluir
Conservacióndespués
despuésde
delaladilución:
dilución:2–8
2–8°C
°Cdurante
durante44semanas.
semanas.
Conservación
SubstrateTMB
TMB
vial
22ml
ml
Substrate
11vial
22
Soluciónincolora.
incolora. Atención
Atención
Essensible
sensibleaalalaluz
luz!!
Solución
.. Es
Listopara
parausar
usar
Listo
StopSolution
Solution
Stop
0,5MMHH22SO
SO44
0,5
Listopara
parausar
usar
Listo
30
30
30
vial
11vial
ml
77ml
Preparación de la disolutión conjugado enzimático
Preparar el volumen necessario disolución de conjugado enzimático por dilución del Enzyme
Preparación
de laendisolución
conjugado
enzimático
Conjugate
11X (1+10)
Enzyme Conjugate
Buffer según
la siguiente tabla. Si se usa toda la
placa,
verter
completamente
Conjugate
Buffer
al vial Enzyme
Conjugate
11X.
Preparar
el volumen
necesarioeldetampón
EnzymeEmzyme
Conjugate
por dilución
del Enzyme
Conjugate
11 X (1+10)
Mezclar
suavemente.
en unladia.
en Enzyme
Conjugate Utilizar
Buffer según
siguiente tabla. Mezclar suavemente. Utilizar en un día.
Número
Númerodedetiras
tiras
Enzyme Enzyme
Conjugate
11X Conjugate 11X
4 tiras
126tiras
tiras
88tiras
tiras
6 tiras
10
tiras
4 tiras
12
tiras
400 µl
600 µl
700 µl
900 µl
1 vial
1 vial
700 µl
500 µl
350 µl
Enzyme
Conjugate
Enzyme
Conjugate
Buffer
Buffer
4.0 ml
vial
6.01 ml
7.07.0
mlml
9.05.0
mlml
3.5 ml
1 vial
REACTIVOS 10 X 96
Coated plate
10 placa
96 pocillos
Listo para usar
(anticuerpo monoclonal de ratón anti-insulina) 8 tiras de pocillos
Para los pocillos de microplacas no utilizados volver a sellar la bolsa y utilizarlos en los dos meses
siguientes.
Calibrators 1, 2, 3, 4, 5
5 viales
1000 µl
Listo para usar
Conc. indicada en la etiqueta del vial (recombinant human insulin) Codificado en amarillo
Calibrator 0
Codificado en amarillo
1 vial
5 ml
Listo para usar
Enzyme Conjugate 11X
1 vial
(Monoclonal de ratón Enzyme Conjugate
con peroxidasa anti-insulina)
12 ml
Preparación,
véase a continuación.
Enzyme Conjugate Buffer
Codificado en azul
1 botella
120 ml
Listo para usar
Wash Buffer 21X
2 botella
200 ml
Preparación,
véase a continuación
Substrate TMB
1 vial
Solución incolora. Atención Es sensible a la luz !
220 ml
Listo para usar
Stop Solution
0,5 M H2SO4
70 ml
Listo para usar
1 vial
31
31
Espanol
Español
˜
Cada kit de Mercodia Insulin ELISA (10-1113-10) contiene reactivos para 10x96 pocillos, suficientes para 42 muestra y una curva de calibración por duplicado. Para series de ensayos más
amplias, mezclar reactivos de paquetes de número de lote idéntico. La fecha de caducidad del
kit completo está en el exterior identificada en una etiqueta. La temperatura de conservación
recomendada es 2–8 ºC.
Preparación de la disolución conjugado enzimático
Preparación
denecessario
la disolución
conjugado
enzimático
Preparar
el volumen
disolución
conjugado enzimático
por dilución del Enzyme
Conjugate
11X
(1+10) necesario
en EnzymedeConjugate
Buffer según
siguiente
Mezclar
suave 11X
Preparar el
volumen
Enzyme Conjugate
porladilución
deltabla.
Enzyme
Conjugate
mente.
en unConjugate
dia.
(1+10)Utilizar
en Enzyme
Buffer o según la siguiente tabla. Mezclar suavemente. Utilizar en
un día.
Número de placas
Enzyme
Enzyme Conjugate
Número de tiras
Enzyme Conjugate
Enzyme Conjugate
Conjugate 11X
Buffer
11X
Buffer
10 placas
1 vial
1 botella
6 tiras
0.5 ml
5 ml
5 placas
5.0 ml
50 ml
1 placa
1.0 ml
10 ml
3 placas
3.0 ml
30 ml
2 placas
2.0 ml
20 ml
2 placas
2.0 ml
20 ml
3 placas
3.0 ml
30 ml
1 placa
1.0 ml
10 ml
5 placas
5.0 ml
50 ml
10 placas
1 vial
1 botella
Preparation de solución de lavado
Preparación
delnecessario
Wash Buffer
Preparar
el volumen
solusión de lavado diluyendo el Wash Buffer 21X en agua
bidestilada
según
la siguiente
tabla.
Mezclar
adecuadamente.
Preparar el(1+20)
volumen
necesario
de Wash
Buffer
diluyendo
el Wash Buffer 21X en agua bidestilada
(1+20) según la siguiente tabla. Mezclar adecuadamente.
Nombre de placas
Wash
Agua
Número de placas/ Buffer 21X Wash Buffer 21XbidestiladaAgua
tiras
bidestilada
10 placas
2 botellas 20 ml
8000 ml
6 tiras
400 ml
5 placas
180 ml 35 ml
3600 ml
1 placa
700 ml
3 placas
110 ml 70 ml
2200 ml 1.400 ml
2 placas
2 placas
70 ml 110 ml
1400 ml 2.200 ml
3 placas
1 placa
35 ml 180 ml
700 ml 3.600 ml
5 placas
10 placas
1 botella
8.000 ml
Conservación después de la dilución: 2–8°C durante 4 semanas.
OBTENCIÓN Y MANIPULACIÓN DE MUESTRAS
Suero
Recoger la sangre por venipunción, dejar coagular y separar el suero por centrifugación. Las
muestras pueden conservarse a 2–8°C hasta 24 horas. Para periodos más largos, conservar las
muestras a –20°C. Evitar la congelación y descongelación de forma repetida.
Plasma
Recoger la sangre por venipunción en tubos que contienen heparina o EDTA como anticoagulante y separar la fracción de plasma. Las muestras pueden conservarse a 2–8°C hasta 24
horas. Para periodos más largos, conservar las muestras a –20°C. Evitar la congelación y
descongelación de forma repetida.
32
32
Preparación de
de las
las muestras
muestras
Preparación
Normalmente no
no es
es necesario
necesario diluirlas;
diluirlas; sin
sin embargo,
embargo, las
las muestras
muestras que
que contienen
contienen >200
>200 mU/l
mU/l
Normalmente
Preparación de las muestras
deben diluirse
diluirse 1+9
1+9
v/v
con
Calibrator 0.
0.
deben
Calibrator
Preparación
dev/v
lascon
muestras
Normalmente
no realizar
es necesario
diluirlas;
sin
embargo,que
lasestán
muestras
que contienen
>200 mU/l
Es complicado
complicado
realizar
estadiluirlas;
prueba
en
individuos
están
sometidos
insulinoterapia,
por
Es
esta
prueba
en
sometidos
aa insulinoterapia,
Normalmente
no es
necesario
sinindividuos
embargo,que
las muestras
que contienen
>200 mU/lpor
deben
diluirse
1+9
v/v con Calibrator
0. que
formación
de
anticuerpos
anti-insulina
que pueden
pueden interferir
interferir en
en elel ensayo.
ensayo.
lala
formación
de
anticuerpos
anti-insulina
deben
diluirse
1+9
v/v
Calibrator
0.
Es complicado
realizar esta
prueba
en individuos
están sometidos
a insulinoterapia, por
Las
muestras lipémicas,
lipémicas,
ictéricas
hemolizadas
noque
interfieren
en elel ensayo.
ensayo.
Las
muestras
ictéricas
oo hemolizadas
no
interfieren
en
la formación de anticuerpos anti-insulina que pueden interferir en el ensayo.
Las muestras lipémicas,
o hemolizadas no interfieren en el ensayo.
PROCEDIMIENTO
DE ictéricas
EVALUACIÓN
PROCEDIMIENTO
DE
EVALUACIÓN
Aviso: Usar pipetas distintas para prevenir contaminación entre conjugado y substrato.
CONTROL DE
DE CALIDAD
CALIDAD INTERNA
INTERNA
CONTROL
Loscontroles
controlescomerciales
comercialescomo
comoMercodia
MercodiaDiabetes
Diabetesantigen
antigencontrol
control(N.º
(N.ºde
decódigo:
código:10-1164-01)
10-1164-01)
Los
CONTROL DE CALIDAD INTERNA
y/o mezclas
mezclas de
de sueros
sueros internas
internas con
con concentraciones
concentraciones de
de insulina
insulina bajas,
bajas, medias
medias yy altas,
altas, se
se anaanay/o
Los controles
comerciales
como
Diabetes
antigen
control
(N.º de
10-1164-01)
lizarán
de forma
forma
rutinaria como
como Mercodia
muestras desconocidas
desconocidas
los
resultados
secódigo:
representarán
día aa
lizarán
de
rutinaria
muestras
yy los
resultados
se
representarán
día
y/o Es
mezclas
de sueros
internas
con concentraciones
insulinadatos
bajas,en
medias
y altas,número
se anadía.
Es una
una buena
buena
práctica
de laboratorio
laboratorio
registrar los
losde
siguientes
datos
en
cada ensayo:
ensayo:
número
día.
práctica
de
registrar
siguientes
cada
lizarán
de
rutinaria
como muestrasde
y los del
resultados
se representarán
día a
de
lote del
delforma
kit; fechas
fechas
de reconstitución
reconstitución
dedesconocidas
los componentes
componentes
del kit,
kit, valores
valores
de DO
DO de
de blanco,
blanco,
de
lote
kit;
de
los
de
día. Es unayybuena
práctica de laboratorio registrar los siguientes datos en cada ensayo: número
Calibrators
controles.
Calibrators
controles.
de lote del kit; fechas de reconstitución de los componentes del kit, valores de DO de blanco,
Calibrators y controles.
33
Español
Espanol
Espanol
˜ ˜
Todos los
los reactivos
reactivos yy muestras
muestras deben
deben estar
estar aa temperatura
temperatura ambiente
ambiente antes
antes de
de su
su uso.
uso. Preparar
Preparar
Todos
PROCEDIMIENTO DE EVALUACIÓN
una curva
curva de
de calibración
calibración para
para cada
cada ensayo.
ensayo.
una
Todos los reactivos y muestras deben estar a temperatura ambiente antes de su uso. Preparar
1.
Preparar
disolución
depara
conjugado
enzimático yy de
de solución
solución de
de lavado.
lavado.
1.
de
conjugado
enzimático
unaPreparar
curva dedisolución
calibración
cada ensayo.
2. Preparar
Preparar suficientes
suficientes pocillos
pocillos de
de microplaca
microplaca para
para los
los Calibrators
Calibrators yy muestras
muestras por
por duplicado.
duplicado.
2.
1. Pipetear
Preparar25
disolución
de Calibrator
conjugado
de pocillos
solución
de lavado.
3.
Pipetear
25
de cada
cada
Calibrator yyenzimático
muestra en
eny los
los
pocillos correspondientes.
correspondientes.
3.
µlµl de
muestra
2.
Preparar
suficientes
pocillos
de
microplaca
para
los
Calibrators
y
muestras
por
duplicado.
4. Añadir
Añadir 100
100 µlµl disolución
disolución de
de conjugado
conjugado enzimático
enzimático aa cada
cada pocillo.
pocillo.
4.
3. Incubar
Pipetearen
25un
µlagitador
de cada de
Calibrator
y muestrarpm)
en los
pocillos
correspondientes.
5.
Incubar
en
un
agitador
de placas
placas (700-900
(700-900
rpm)
durante
hora aa temperatura
temperatura
5.
durante
11 hora
4. ambiente
Añadir 100
µl disolución de conjugado enzimático a cada pocillo.
ambiente
(18-25°C).
(18-25°C).
5. Lavar
Incubar
en uncon
agitador
de placas
(700-900
rpm) durante
1 hora
a temperatura
6.6.
666veces
700
µl/pocillo
mediante
Lavador
de placas
automático
con función de
Lavar
veces
con
un lavador
lavador
automático
o:
Lavar
veces
con
un
automático
o:
ambiente
sobre-flujo
de
lavado.de
Noreacción.
usar el paso
de remojo
el proceso.
Aspirar
volumen
de
reacción.
Añadir
350 µlµldurante
de tampon
tampon
de lavado
lavado aa cada
cada pocillo.
pocillo.
Aspirar
elel(18-25°C).
volumen
Añadir
350
de
de
6. O
Lavar
6completamente.
veces con un lavador
automático
manualmente:
Aspirar
completamente.
Repetir
veces. o:
Aspirar
Repetir
55 veces.
Aspirar
el
de reacción.
µlpila.
deAñadir
tampon
aabsorbente.
cada
Verter
el líquido
invirtiendo
la
microplaca
en350
una
350deen
µl
de
solución
de pocillo.
Después
delvolumen
último
lavado,
invertir
y golpear
golpear
firmemente
placa
enlavado
papel
Después
del
último
lavado,
invertir
yAñadir
firmemente
lala placa
papel
absorbente.
Aspirar200
completamente.
Repetir
veces.contra papel absorbente para eliminar todo el
golpeando
firmemente
la5placa
7. lavado,
Añadir
200
de Substrate
Substrate
TMB.
7.
Añadir
µlµl de
TMB.
líquido
endel
exceso.
Repetir
5 veces. Evitar
remojo
prolongado
durante
proceso.
Después
último
lavado,
y golpear
firmemente
la placa
en el
papel
absorbente.
8. Incubar
Incubar
durante
15 minutos
minutosinvertir
temperatura
ambiente
(18–25°C).
8.
durante
15
aa temperatura
ambiente
(18–25°C).
7.
Añadir
200
µl
de
Substrate
TMB.
9.
Añadir
50
µl
de
Stop
Solution
a
cada
pocillo.
9. Añadir 50 µl de Stop Solution a cada pocillo.
8. Colocar
Incubar la
durante
a temperatura
ambiente (18–25°C).
Colocar
la placa
placa15
enminutos
un agitador
agitador
durante aproximadamente
aproximadamente
segundos para
para
en
un
durante
55 segundos
9. aseguar
Añadir 50
µl
de Stop Solution a cada pocillo.
aseguar
mezclado.
elel mezclado.
Colocar
la
placa
en
un
agitador
durante
aproximadamente
5
segundos
para
10. Leer
Leer lala densidad
densidad óptica
óptica aa 450
450 nm
nm yy calcular
calcular los
los resultados.
resultados.
10.
aseguar
el
mezclado.
Leer
en
30
minutos.
Leer en 30 minutos.
10. Leer la densidad óptica a 450 nm y calcular los resultados.
Leer en 30 minutos.
CÁLCULO DE RESULTADOS
CÁLCULO
DE RESULTADOS
Cálculo
computarizado
Cálculo
computarizado
Para obtener
la concentración
de insulina puede realizarse la reducción de datos computarizados
obtener para
la concentración
de insulina
puede0,realizarse
reducción de datos
computarizados
de la Para
absorbancia
los Calibrators,
sin Calibrator
frente a lalaconcentración
utilizando
una
de laspline
absorbancia
regresión
cúbica. para los Calibrators, sin Calibrator 0, frente a la concentración utilizando una
regresión spline cúbica.
Cálculo manual
Cálculo manual
1. Representar
gráficamente los valores de absorbancia obtenidos para los Calibrators,
Representar
gráficamente
los valores
de absorbancia
obtenidos
para los
sin1.Calibrator
0, frente
a la concentración
de insulina
en papel log-log
y construir
una Calibrators,
curva
sin Calibrator 0, frente a la concentración de insulina en papel log-log y construir una curva
de calibración.
calibración. de las muestras desconocidas a partir de la curva de calibración.
2. Leer ladeconcentración
2. Leer la concentración de las muestras desconocidas a partir de la curva de calibración.
Ejemplo de resultados
Ejemplo de resultados
Pocillos
Identidad
Identidad
1 A–BPocillos
Calibrator
0
Calibrator
1 C–D1 A–B
Calibrator
1* 0
Calibrator
2* 1*
1 E–F1 C–D
Calibrator
Calibrator
1 G–H1 E–F
Calibrator
3* 2*
Calibrator
4* 3*
2 A–B1 G–H
Calibrator
Calibrator
2 C–D2 A–B
Calibrator
5* 4*
Calibrator
2 E–F2 C–D
Desconocida
1 5*
Desconocida
1
2 G–H2 E–F
Desconocida
2
Desconocida
2
3 A–B2 G–H
Desconocida
3
3 A–B
Desconocida 3
* Concentración
indicada
la etiqueta del vial.
Ejemplo
de curva
deencalibración
A450
A450
0.070/0.071
0.070/0.071
1.105/0.106
1.105/0.106
0.202/0.204
0.202/0.204
0.434/0.470
0.434/0.470
1.348/1.351
1.348/1.351
2.451/2.476
2.451/2.476
0.222/0.214
0.222/0.214
0.546/0.538
0.546/0.538
1.941/1.978
1.941/1.978
Conc. media mU/l
Conc. media mU/l
11.1
35.6 11.1
153 35.6
153
Ejemplo
calibración
Aquí se
presentade
unacurva
curva de
de calibración
típica. Esta curva no debe utilizarse para verificar
Ejemplo
de curva
de calibración
Aquí de
se un
presenta
resultados
ensayo.una curva de calibración típica. Esta curva no debe utilizarse para verificar
Aqui se presenta una curva de calibración típica. Esta curva no debe utilizarse para verificar
resultados de un ensayo.
resultados de un ensayo.
1,00
O.D. 450 nm
O.D. 450 nm
1,00
0,10
0,10
0,01
1
10
0,01
1
100
10
34
34
Insulin (mU/l)
34
1000
100
Insulin (mU/l)
1000
FACTOR DE CONVERSIÓN
1 µg/l = 29 mU/l; 1 mU/l = 6.0 pmol/l
LÍMITES DEL PROCEDIMIENTO
Igual que todas las pruebas diagnósticas, un diagnóstico clínico definitivo no debe estar basado
únicamente en los resultados de una sola prueba, sino que el médico debe hacerlo sólo después
de haber evaluado todos los datos clínicos.
Es complicado realizar esta prueba en individuos que están sometidos a insulinoterapia, por
la formación de anticuerpos anti-insulina que pueden interferir en el ensayo.
Las muestras lipémicas, ictéricas o hemolizadas no interfieren en el ensayo.
VALORES ESPERADOS
Una buena práctica de laboratorio dicta que cada laboratorio establezca su propio rango de
valores. Los siguientes resultados pueden servir de guía hasta que el laboratorio haya reunido
suficientes datos por su cuenta.
Los niveles en ayunas de 137 individuos estudiados, aparentemente sanos, dieron una media
de 9,2 mU/l, una mediana de 6,9 mU/l y un rango – correspondiente al 95% central de las
observaciones – de 2–25 mU/l.
El límite de detección es 1 mU/l calculado como dos desviaciones estándar por encima del
Calibrator 0.
Recuperación
La recuperación a la adición es del 94%–113% (media 104%).
Efecto gancho
Las muestras con una concentración superior a 30.000 mU/l pueden medirse sin obtener resultados falsamente bajos.
Precisión:
Cada muestra se analizó en 6 replicados en seis ocasiones diferentes.
Muestra
Valor medio
mU/l
1
2
3
4
11
36
80
154
Coeficiente de variación
intraintertotal
ensayo %
ensayo %
ensayo %
3.4
4.0
2.8
3.2
3.6
2.6
2.8
2.9
5.0
4.7
4.0
4.4
35
35
Espanol
˜
Español
CARACTERÍSTICAS DEL RENDIMIENTO
Límite de detección
Especificidad
Se han hallado las siguientes reacciones cruzadas:
Péptido C
< 0,01%< 0.01%
Proinsulina
< 0,01%< 0.01%
Especificidad
Proinsulina
des (31–32)
(31-32)
Especificidad
Proinsulina
des
0,5%< 0.5%
Se han hallado
las siguientes reacciones <cruzadas:
Proinsulina
splitlas
(32-33)
Se
han
hallado
siguientes
reacciones
cruzadas:
Proinsulina
split
(32–33)
<
0.5%< 0.5%
Péptido C des (64-65)
< 0,01%
Proinsulina
98%
Péptido
C
<
0,01%
Proinsulina
des
(64–65)
98%
Proinsulina split (65-66)
< 0,01%
Proinsulina
56%
Proinsulina
<
0,01%
Proinsulina
split
(65–66) Eli Lily)
56%
Proinsulina
des(Humalog®,
(31–32)
<<0,5%
Insulina
lispro
0.000003%
®
Proinsulina
des
(31–32)
<
< 0.006%
Insulin
lispro
(Humalog
Proinsulina
split
(32–33), Eli Lilly)
< 0,5%
0.5%< 3.2%
Insulina
aspart
Proinsulina
split
(32–33)
< 0.5%
Insulin
aspart
< 0.006%
IGF-I
< 0.02%
Proinsulina
des (64–65)
98%
Proinsulina
98%
IGF-II
< 0.02%
Rat
Insulin des
0.7%
Proinsulina
split(64–65)
(65–66)
56%
Insulina
de rata
®
Proinsulina
split
(65–66)
56% 0.7%
, Eli Lilly)
< 0.006%
Insulin lispro
(Humalog
Insulina
de ratón
< 0.006%
0.006% 0.3%
Insulin aspart
lispro
(Humalog®, Eli Lilly)
CALIBRACIÓN
Insulin
<
Insulina
porcino
374%
Insulin
aspart
<
0.006%
El
Mercodia
Insulin
ELISA
se
calibra
contra
el0.7%
reactivo de 1st International Reference Preparation
Rat Insulin
Insulina
de oveja
48%
Rat
Insulin
0.7%
66/304.
Insulina bovino
31%
CALIBRACIÓN
CALIBRACIÓN
GARANTÍA
El Mercodia Insulin ELISA se calibra contra el reactivo de 1st International Reference Preparation
El
Mercodia
ELISA sepresentados
calibra contra
el reactivo
de 1st usando
International
Reference Preparation
Los
datos deInsulin
rendimiento
aquí
se obtuvieron
el procedimiento
indicado.
66/304.
66/304. cambio o modificación en el procedimiento, no recomendado por Mercodia AB, puede
Cualquier
afectar
los resultados, en cuyo caso Mercodia AB declina cualquier responsabilidad y garantía
GARANTÍA
GARANTÍA
acordada,
o explícita,
incluso la aquí
garantía
implícita sobre
la comerciabilidad
e idoneidad
Los datos implícita
de rendimiento
presentados
se obtuvieron
usando
el procedimiento
indicado.
Los
datos
de rendimiento
presentados
aquí se obtuvieron
usando el procedimiento
indicado.
para
su uso.
Cualquier
cambio
o modificación
en el procedimiento,
no recomendado
por Mercodia AB,
puede
Cualquier
cambio
o
modificación
en
el
procedimiento,
no
recomendado
por
Mercodia
AB,
puede
Mercodia
AB y sus distribuidores
endeclina
tal caso,cualquier
no asumirán
responsabilidades
por
afectar
los resultados,
en cuyo casoautorizados,
Mercodia AB
responsabilidad
y garantía
afectary los
resultados,
en cuyo
caso Mercodia
ABimplícita
declina cualquier
responsabilidade yidoneidad
garantía
daños
perjuicios
indirectos
o consiguientes.
acordada,
implícita
o explícita,
incluso
la garantía
sobre la comerciabilidad
acordada,
implícita o explícita, incluso la garantía implícita sobre la comerciabilidad e idoneidad
para su uso.
para
su uso. AB y sus distribuidores autorizados, en tal caso, no asumirán responsabilidades por
Mercodia
Mercodia
AB y sus
distribuidores
autorizados, en tal caso, no asumirán responsabilidades por
daños
y perjuicios
indirectos
o consiguientes.
daños y perjuicios indirectos o consiguientes.
REFERENCIAS
Gaines-Das, R.E. and Bristow, A.F. (1988) WHO International reference reagents for human
proinsulin and human C-peptide. J Biol Stand 16:179-186
Lindstrom T, Hedman CA, Arnqvist HJ. (2002) Use of a novel double-antibody technique to
describe the pharmacokinetics of rapid-acting insulin analogs. Diabetes Care 25:1049-1054
Riserus U, Vessby B, Arner P, Zethelius B. (2004) Supplementation with trans10cis12-conjugated
linoleic acid induces hyperproinsulinaemia in obese men: close association with impaired insulin
sensitivity. Diabetologia 47:1016-1019
Rudovich NN, Rochlitz HJ, Pfeiffer AF. (2004) Reduced hepatic insulin extraction in response to gastric inhibitory polypeptide compensates for reduced insulin secretion in normal-weight and normal
glucose tolerant first-degree relatives of type 2 diabetic patients. Diabetes 53:2359-2365
Sjostrand M, Gudbjornsdottir S, Holmang A, Lonn L, Strindberg L, Lonnroth P. (2002) Delayed transcapillary transport of insulin to muscle interstitial fluid in obese subjects. Diabetes 51:2742-2748
36
36
36
USO PROPOSTO
Mercodia Insulin ELISA fornisce un metodo per la determinazione quantitativa dell’insulina
umana nel siero o nel plasma.
RELAZIONE E SPIEGAZIONE DEL TEST
L'insulina è il principale ormone responsabile del controllo di glucosio nel metabolismo.
E’ sintetizzata nelle cellule delle isolette di Langerhans come il precursore, proinsulina, che è elaborato per formare la peptide C e l’insulina. Entrambi sono secreti in una somma equimolare nel
portale della circolazione. La molecola matura dell’insulina comprende due catene di polipeptide,
la catena A e la catena B (rispettivamente 21 e 30). Le due catene sono legate insieme da due
ponti concatenati disulfidici. C’è anche un ponte disulfidico intercatenato nella catena A.
La secrezione dell’insulina è principalmente controllata dalla concentrazione di glucosio nel
plasma, e l’ormone ha un significante numero di azioni metaboliche. La sua funzione principale
è di controllare il condotto e l’utilizzazione del glucosio nei tessuti periferici tramite il vettore di
glucosio. Questa e le altre attività ipoglicemiche, per esempio l’inibizione di glicogenesi e glicogenolisi sono mitigate dagli ormoni iperglicemici inclusi il glucagone, l’epinefrina (adrenalina), la
crescita degli ormoni e cortisolo.
Le concentrazioni di insulina sono ridotte drasticamente nei pazienti di diabete melito insulina
dipendenti (IDDM) e in altre condizioni come l'ipopituitarismo. I livelli di insulina sono aumentati
nei pazienti di diabete melito non insulina dipendenti (NIDDM), di obesità, insulinoma e alcune
disfunzioni endocrine come la sindrome di Cushing e l'acromegalia.
PRINCIPIO DI PROCEDURA
PREACAUZIONI E AVVISI
• Per l’uso diagnostico in vitro
• I contenuti di questo kit e i suoi residui non devono essere ammessi al contatto con animali
ruminanti o suini.
• La Stop Solution in questo kit contiene 0.5 M H2SO4. Seguire le precauzioni quotidiane di routine per maneggiare sostanze chimiche pericolose.
• Tutti i pazienti presi come campione potrebbero essere trattati come capaci di trasmettere
infezioni.
37
Italiano
Italiano
Mercodia Insulin ELISA, è una fase concreta dell’immunoanalisi enzima due-sito.E’ basata sulla
tecnica diretta sandwich nella quale due anticorpi monoclonali sono diretti contro determinanti
antigenici separati sulla molecola insulina.
Durante l’incubazione la insulina presente nel campione reagisce con gli anticorpi antiiinsulina coniugati a perossidasi e gli anticorpi anti-insulina legati al pozetto per microtitolazione.
Un leggero lavaggio rimuovi indirettamente l’anticorpo Enzyme marcato. Il Conjugate diretto
è scoperto dalla reazione con 3,3’,5,5’ – tetrametibenzidine (TMB). La reazione è fermata
aggiungendo acido per dare una posizione estrema colorimetrica che è letta spettrometricamente.
MATERIALI RICHIESTI MA NON INCLUSI
• Pipette for 25, 50, 100, 200, e 1000 µl (riutilizza le pipette in dotazione per l’aggiunta
della soluzione enzima coniugato, Substrate TMB e Stop Solution).
• Beakers e cilindri per la preparazione di reagenti
• Acqua ridistillata
• Lettore micro piastra (450nm filtro)
• Piastra dello shaker (La velocità raccomandata é di 700-900 giri/minuto, movimento orbitale)
• Micro piastra piano di lavaggio
REAGENTI 1 X 96
Ogni kit Mercodia Insulin ELISA (10-1113-01) contiene reagenti per 96 prove, sufficienti per 42
campioni e una calibratura curva in duplicato. Per diverse serie di analisi, usare reagenti provenienti da scatole portanti identici numeri di lotto.
La data di scadenza del kit completo è stabilita sull’etichetta all’esterno.
Si raccomanda di conservare ad una temperatura di 2–8° C.
Coated plate
1 piastra
96 pozzetti
Pronti per l’uso
(Topo monoclonale anti insulina)
8 strips per pozzetti
I pozzetti delle micro piastre inutilizzati, devono essere risigillati e adoperati entro due mesi.
Calibrators 1, 2, 3, 4, 5
5 fiale
Concentrazione indicata sull'etichetta della fiala
(recombinant human insulin) Giallo colore codificato
1000 µl
Pronto all´uso
Calibrator 0
Giallo colore codificato
1 fiala
5 ml
Pronto all’uso
Enzyme Conjugate 11X
1 fiala
1.2 ml
Per la preparazione
vedi sotto:
12 ml
Pronto all´uso
(Peroxidase Conjugate topo monoclonale Anti insulina)
Enzyme Conjugate Buffer
Blu colore codificato
1 fiala
Wash Buffer 21 X
1 bottiglia
50 ml
Diluire con 1000 ml d’acqua ridistillata per fare di soluzione di lavaggio.
Conservare dopo la diluizione: 2–8° C per 4 settimane.
Substrate TMB
Soluzione incolore
Nota! Sensibile alla luce!
1 fiala
22 ml
Pronto all’uso
Stop Solution
0.5 M H2SO4
1 fiala
7 ml
Pronto all’uso
38
Preparazione della soluzione enzima coniugato
Preparare
la quantitá
necessaria
della soluzione
coniugato con la diluizione dell’Enzyme
Preparazione
della
soluzione
enzimaenzima
coniugato
Conjugate
11X
(1+10)necessaria
nel Enzyme
ConjugateConjugate
Buffer in base
alladiluizione
tabella sottostante.
Preparare la
quantità
dell’Enzyme
con la
dell’EnzymeQuando
Conjugate
si11prepara
la soluzione
enzimaConjugate
coniugatoBuffer
per tutta
la base
piastra,
versare
tutto
il tamponeMescolare
Enzyme
X, (1+10)
nel Enzyme
o in
alla
tabella
sottostante.
Conjugate Buffer nella fiala dell’Enzyme Conjugate 11X. Mescolare lievemente. Usare entro un
lievemente. Usare entro un giorno.
giorno.
Numero di strisce
Enzyme
Enzyme Conjugate
Numero di strisce
Enzyme
Enzyme Conjugate
Conjugate 11X
Buffer
Conjugate 11X
Buffer
4 strisce
400 µl
4.0 ml
strisce
6.0 ml
126strisce
1 fiala 600 µl
1 fiala
strisce
7.0 ml
88strisce
700 µl 700 µl
7.0 ml
strisce
9.0 ml
610strisce
500 µl 900 µl
5.0 ml
412strisce
350 µl 1 fiala
3.5 ml
strisce
1 fiala
REAGENTI 10 X 96
Ogni kit Mercodia Insulin ELISA (10-1113-10) contiene reagenti per 10 x 96 prove, sufficienti per
42 campioni e una calibratura curva in duplicato. Per diverse serie di analisi, usare reagenti
provenienti da scatole portanti identici numeri di lotto.
La data di scadenza del kit completo è stabilita sull’etichetta all’esterno.
Si raccomanda di conservare ad una temperatura di 2–8° C.
Coated plate
10 piastra
96 pozzetti
Pronti per l’uso
(Topo monoclonale anti insulina) 8 strips per pozzetti
I pozzetti delle micro piastre inutilizzati, devono essere risigillati e adoperati entro due mesi.
Calibrator 0
Giallo colore codificato
1 fiala
5 ml
Italiano
Italiano
Calibrators 1, 2, 3, 4, 5
5 fiale
1000µl
Pronto all´uso
Conc. indicata sull'etichetta della fiala (recombinant human insulin) Giallo colore codificato
Pronto all’uso
Enzyme Conjugate 11X
1 fiala
12 ml
(Peroxidase Conjugate topo monoclinale Anti insulina)
Enzyme Conjugate Buffer
Blu colore codificato
1 fiala
120 ml
Pronto all´uso
Wash Buffer 21 X
2 bottiglia
200 ml
Per la preparazione
vedi sotto
Substrate TMB
1 fiala
Soluzione incolore. Nota! Sensibile alla luce!
220 ml
Pronto all’uso
Stop Solution
0.5 M H2SO4
70 ml
Pronto all’uso
1 fiala
39
39
Preparazione
Preparazionedella
dellasoluzione
soluzioneenzima
enzimaconiugato
coniugato
Preparare
soluzione
enzima coniugato
con la diluizione
dell’Enzyme
Prepararelalaquantitá
quantitànecessaria
necessariadella
dell’Enzyme
Conjugate
con la diluizione
dell’Enzyme
Conjugate
Conjugate
11X (1+10)
nel Enzyme
Conugate
Buffer
base alla
alla tabella
tabella sottostante.
11 X, (1+10)
nel Enzyme
Conjugate
Buffer
o ininbase
sottostante.Mescolare
Mescolare
lievemente.
lievemente.Usare
Usareentro
entrounungiorno.
giorno.
Numero
di piastra
Numero
di strisce
EnzymeEnzyme
Conjugate
11X 11X
Conjugate
Enzyme Conjugate
Enzyme Conjugate
Buffer Buffer
6 strisce
10 piastra
1 piastra
5 piastra
2 piastra
3 piastra
3 piastra
2 piastra
5 piastra
1 piastra
10 piastra
0.5 ml
1 fiala 1.0 ml
5.0 ml 2.0 ml
3.0 ml 3.0 ml
2.0 ml
5.0 ml
1.0 ml
1 fiala
5 ml
1 bottiglia 10 ml
50 ml
20 ml
30 ml
30 ml
20 ml
50 ml
10 ml
1 bottiglia
Preparazione il tampone di lavaggio
Preparazione di soluzione di lavaggio
Prepararelalaquantitá
quantitànecessaria
necessariail iltampone
tamponedidilavaggio
lavaggiocon
conlaladiluizione
diluizionedel
delWash
WashBuffer
Buffer21X
21Xinin
Preparare
acquaridistillata
ridistillata(1+20)
(1+20)ininbase
basealla
allatabella
tabellasottostante.
sottostante.Mescolare
Mescolareicompletamente.
completamente.
acqua
Numero di piastre /
Numero di piastra
Strips
Wash Buffer 21 X
Wash Buffer 21X
Acqua ridistillata
Acqua ridistillata
6 strisce
10 piastra
1 piastra
5 piastra
2 piastra
3 piastra
3 piastra
2 piastra
5 piastra
1 piastra
10 piastra
20 ml
2 bottiglia 35 ml
180 ml 70 ml
110 ml 110 ml
70 ml
180 ml
35 ml
1 bottiglia
8000 ml
3600 ml
2200 ml
1400 ml
700 ml
400 ml
700 ml
1400 ml
2200 ml
3600 ml
8000 ml
Dopo la diluizione conservare a: 2–8°C per 4 settimane.
LA RACCOLTA E IL TRATTAMENTO DEL MODELLO
Il siero
Il prelievo in vena di sangue, permette di coagulare, e separare il siero con la centrifugazione.
I campioni possono essere conservati a 2–8°C fino a 24 ore. Per periodo più lunghi, conservare
i campioni a – 20°C. Evitare di ripetere il congelamento e lo scongelamento.
Plasma
Prelevare il sangue direttamente in vena in provette contenenti eparina o EDTA come anticoagulante , e separare la frazione del plasma. I campioni possono essere conservati a 2–8°C
fino a 24 ore. Per periodi più lunghi conservare i campioni a –20°C. Evitare di ripetere il congelamento e lo scongelamento.
4040
Preparazione dei campioni
Nota! Per evitare qualsiasi contaminazione tra coniugato e substrato devono essere usate
CONTROLLO DI QUALITA’ INTERNO
pipette distinte.
I controlli commerciali tale come il Mercodia Diabetes antigen control (codifica No. 10-1164-01)
CONTROLLO
QUALITA’
INTERNO
e/o
il siero internoDI
proveniente
da diversi
donatori con basse, intermedie e alte concentrazioni di
CONTROLLO
DI essere
QUALITA’
INTERNO
insulina
analizzate
periodicamente
comecontrol
se fossero
esterne,
e i risultati
I controllidovrebbero
commerciali
tale come
il Mercodia
Diabetes antigen
(codifica
No. 10-1164-01)
Ie/o
controlli
tale come
il diversi
Mercodia
Diabetes
control
(codifica
No.
10-1164-01)
tracciati
dicommerciali
giorno proveniente
in giorno.
E’dabuona
norma
di un
laboratorio
registrare
i seguenti
dati per
il siero
interno
donatori
conantigen
basse, intermedie
e alte
concentrazioni
di
e/o
il sierodovrebbero
internounproveniente
da diversi
donatori
con basse,
intermedie
concentrazioni
ciascuna
analisi:
certo
numero
di kit;periodicamente
una ricostituzione
dei
datifossero
e deie alte
componenti
kit;dii
insulina
essere
analizzate
come
se
esterne,
e i del
risultati
insulina
dovrebbero
analizzate
come se registrare
fossero esterne,
e i dati
risultati
valori
di OD
per il modulo,
Calibrators
controlli.
tracciati
di giorno
in essere
giorno.
E’ buonae periodicamente
norma di un laboratorio
i seguenti
per
tracciati
giornounincerto
giorno.
E’ buona
di un laboratorio
registrare
i seguenti dati
peri
ciascunadianalisi:
numero
di kit;norma
una ricostituzione
dei dati
e dei componenti
del kit;
ciascuna
analisi:
certo numero
di kit;
una ricostituzione dei dati e dei componenti del kit; i
valori di OD
per ilunmodulo,
Calibrators
e controlli.
valori di OD per il modulo, Calibrators e controlli.
41
Italiano
Italiano
Italiano
Italiano
La diluizione non è normalmente richiesta , comunque, i campioni contenenti >200 mU/I
Preparazione
dovrebbero
essere dei
diluiticampioni
1+9 v/v con Calibratore 0.
Preparazione
campioni
test su individui
già,sottoposti
a terapie
di insulina
è complicato
La L’applicazione
diluizione nondidei
èquesto
normalmente
richiesta
comunque,
i campioni
contenenti
>200 dalla
mU/I
La
diluizione
non
èdiluiti
normalmente
richiesta
comunque,
i campioni
formazione
diessere
anticorpi
anti-insulina
capaci
di,interferire
nelle
analisi. contenenti >200 mU/I
dovrebbero
1+9 v/v con
Calibratore
0.
dovrebbero
1+9
con
Calibratore
IL’applicazione
campioniessere
grossolanamente
lipoideici,
itterici
o0.hemolysed
non interferiscono
nell’analisi.dalla
didiluiti
questo
testv/v
su
individui
già sottoposti
a terapie
di insulina è complicato
L’applicazione
di questo
test su individui
sottoposti nelle
a terapie
di insulina è complicato dalla
formazione
di anticorpi
anti-insulina
capacigià
di interferire
analisi.
PROCEDURA
DEL TEST
formazione
di grossolanamente
anticorpi
anti-insulina
capaciitterici
di interferire
nelle non
analisi.
I campioni
lipoideici,
o hemolysed
interferiscono nell’analisi.
I campioni
grossolanamente
lipoideici,
itterici
o hemolysed
non interferiscono
nell’analisi.
Tutti
i reagenti
e i campioni devono
essere
portati
a temperatura
ambiente prima
dell’uso.
PROCEDURA
DEL TEST
Preparare
una calibratura
curva per ciascuna serie di analisi
PROCEDURA
TEST devono essere portati a temperatura ambiente prima dell’uso.
Tutti i reagenti eDEL
i campioni
1. Preparare la soluzione enzima coniugato e di soluzione de lavaggio.
Tutti
i reagenti
e i campioni
essere serie
portati
a temperatura ambiente prima dell’uso.
Preparare
una calibratura
curvadevono
per ciascuna
di analisi
2. Preparare sufficiente pozzetti nelle micropiastre a comporre Calibrators e campione in duplice
Preparare una calibratura curva per ciascuna serie di analisi
1. copia.
Preparare la soluzione enzima coniugato e di soluzione de lavaggio.
1.
Preparare
enzima nelle
coniugato
e di soluzione
de lavaggio.
3.
25la
µlsoluzione
per ognipozzetti
Calibrators
e micropiastre
campioni
in appropriati
pozzetti.
2. Pipette
Preparare
sufficiente
a comporre
Calibrators e campione in duplice
2. Preparare
pozzetti
nelle enzima
micropiastre
a comporre
Calibrators
4.
Aggiungere
100 µl della
soluzione
coniugato
per ogni
pozzetto.e campione in duplice
copia. sufficiente
5.
Mettere
in incubatrice
una piastra
shaker (700-900
rpm) per
1 ora a temperatura
3. copia.
Pipette 25
µl per ogni in
Calibrators
e campioni
in appropriati
pozzetti.
3.
Pipette
25(18-25°C).
µl100
per µl
ogni
Calibrators
campioni
in appropriati
pozzetti.
4. ambiente
Aggiungere
della
soluzionee enzima
coniugato
per ogni
pozzetto.
4.
Aggiungere
100
della
enzima
coniugato
per
ogni
6.
volte
conµl la
lavatrice
automatica
o:
6.
700
per piastra
pozzetto
usando
un lavatore
automatico
piastre
5. Lavare
Mettere6 in
incubatrice
inµlsoluzione
una
shaker
(700-900
rpm)
perpozzetto.
1 ora a per
temperatura
5. Aspirare
Mettere
in
incubatrice
in una piastra
shaker
(700-900
rpm) pernon
1 ora
a temperatura
Aggiungere
350 µl di
di lavaggio
tampone
de
lavaggio
adlaogni
pozzetto.
la(18-25°C).
quantità
di reazione.
con
la funzione
traboccare-lavare.
Nella
procedura
utilizzare
funzione
ambiente
(18-25°C).
Aspirare
Ripetere
5 volte. Dopo
immersione.
6. ambiente
Lavare 6completamente.
volte
con la lavatrice
automatica
o: l’ultimo lavaggio, capovolgere e incapsulare
6. Osaldamente
Lavare
6 la
volte
con ladi
lavatrice
automatica
o: 350 µl di tampone de lavaggio ad ogni pozzetto.
il piatto
contro
la carta
assorbente.
manualmente,
Aggiungere
Aspirare
quantità
reazione.
Aggiungere
350
µl di tampone
lavaggio
ad ogni
pozzetto.
Aspirare
direazione
reazione.
il quantità
volume
capovolgendo
la micropiastra
su de
uncapovolgere
lavabo. Aggiungere
7. Eliminare
Aggiungere
200 µl di
Substrate
TMB
per
ogniDopo
pozzetto.
Aspirare la
completamente.
Ripetere
5 volte.
l’ultimo
lavaggio,
e incapsulare
Aspirare
completamente.
volte.
Dopo l’ultimo
lavaggio,
capovolgere
e incapsulare
350
µl diin
soluzione
lavaggio
ad 5ogni
pozzetto.
Eliminare
la (18–25°C).
soluzione
di lavaggio,
8. Mettere
incubatrice
perRipetere
15la minuti
a temperatura
ambiente
saldamente
il piattodicontro
carta
assorbente.
saldamente
piatto
contro
la TMB
carta
assorbente.
con il50
forza
diverse
volte
contro
cartapozzetto.
assorbente per rimuovere il liquido in
9.
Aggiungere
µlµldi
Stop Solution
ad
ogni
7. sbattere
Aggiungere
200
Substrate
per
ogni
pozzetto.
7.
Aggiungere
200 µl
Substrate
TMB
pozzetto.
5 volte.
prolungate
pause diambiente
immersione
procedura
Mettere
la
piastra
in
uno
shaker
peraogni
approssimativamente
per
5durante
secondilaper
garantire la
8. eccesso.
MettereRipetere
in incubatrice
perEvitare
15
minuti
temperatura
(18–25°C).
8.
Mettere
in incubatrice
per Solution
15 minutiadaogni
temperatura
lavaggio.
9. dimiscelazione.
Aggiungere
50 µl di Stop
pozzetto.ambiente (18–25°C).
9.
50 µlµldiSubstrate
Solution
ad
ogni
pozzetto.
7. Aggiungere
200
TMB.
10.
Leggerelal’assorbività
a 450
mn
e per
calcolare
i risultati.
Mettere
piastra
inStop
uno
shaker
approssimativamente
per 5 secondi per garantire la
la incubatrice
piastra
in uno
shaker
pera approssimativamente
5 secondi
8. Leggere
Mettere
in
per 15
minuti
temperatura ambienteper
(18-25
C). per garantire la
entro
30 minuti.
miscelazione.
miscelazione.
9.
50 µl Stop aSolution
ogni pozzetto.
Mettere la piastra in uno shaker per
10.Aggiungere
Leggere l’assorbività
450 mnade calcolare
i risultati.
10.approssimativamente
Leggereentro
l’assorbività
a 450
mn e calcolare
i risultati.
per
5 secondi
per garantire
la miscelazione.
Leggere
30 minuti.
30 minuti.
10. Leggere
Leggereentro
l’assorbività
a 450 nm e calcolare i risultati.
Leggere entro 30 minuti.
IL CALCOLO DEI RISULTATI
IL CALCOLO
DEI RISULTATI
Calcolo
computerizzato
Calcolodei
computerizzato
La riduzione
dati computerizzati dell´assorbenza per le Calibrators, eccetto il Calibrator 0,
verso
la concentrazione
usando un regressione
cubicaper
flessibile
potrebbe
essereil errettuata
per
La riduzione
dei dati computerizzati
dell´assorbenza
le Calibrators,
eccetto
Calibrator 0,
ottenere
insulina.
verso la concentrazione di
usando
un regressione cubica flessibile potrebbe essere errettuata per
ottenere la concentrazione di insulina.
Calcolo manuale
1. Calcolo
Tracciare i manuale
valori di assorbenza ottenuti per le Calibrators, eccetto il Calibrator 0, contro la
concentrazione
di insulina
in un registro
e formula
una calibratura
curva.
1.
Tracciare i valori
di assorbenza
ottenuti
per le Calibrators,
eccetto
il Calibrator 0, contro la
2. Leggere
la concentrazione
deiincampioni
sconosciuti
concentrazione
di insulina
un registro
e formuladalla
una calibratura
calibratura curva.
curva.
2. Leggere la concentrazione dei campioni sconosciuti dalla calibratura curva.
Risultati ottenuti
Risultati ottenuti
pozzetti
Identità
A450
pozzetti
Identità0
A450
1 A–B
Calibrator
0.070/0.071
1 *0
0.105/0.106
1 C–D
Calibrator
1 A–B
Calibrator
0.070/0.071
1 E–F
Calibrator
2 *1 *
0.202/0.204
0.105/0.106
1 C–D
Calibrator
3 *2 *
0.434/0.470
1 G–H
Calibrator
1 E–F
Calibrator
0.202/0.204
2 A–B
Calibrator
4 *3 *
1.348/1.351
0.434/0.470
1 G–H
Calibrator
5 *4 *
2.451/2.476
2 C–D
Calibrator
2 A–B
Calibrator
1.348/1.351
2 E–F
Incognita
1 5*
0.222/0.214
2.451/2.476
2 C–D
Calibrator
2 G–H
Incognita
2 1
0.546/0.538
2 E–F
Incognita
0.222/0.214
3 A–B
Incognita
3 2
0.546/0.538
2 G–H
Incognita
0.546/0.538
3 A–B
Incognita 3
0.546/0.538
* Concentrazione
indicata
sull`etichetta
della fiala.
Esempio
di una
calibratura
curva
Conc. princ.. mU/l.
Conc. princ.. mU/l.
11.1
35.6
11.1
15335.6
153
una calibratura
curvaqui. Non usare questa curva per determinare i
UnaEsempio
calibraturadirappresentativa
è mostrata
Esempio
di delle
unarappresentativa
calibratura curva
risultati
attuali
analisi.
Una calibratura
è mostrata qui. Non usare questa curva per determinare i
Unarisultati
calibratura
rappresentativa
attuali
delle analisi. è mostrata qui. Non usare questa curva per determinare i
risultati attuali delle analisi.
1,00
O.D. 450 nm
O.D. 450 nm
1,00
0,10
0,10
0,01
1
0,01
10
1
42
42
100
10
Insulin (mU/l)
Insulin (mU/l)
42
1000
100
1000
IL FATTORE DI CONVERSIONE
1 µg/l = 29 mU/l; 1 mU/l = 6.0 pmol/l
LIMITAZIONI DELLA PROCEDURA
Come tutti i test diagnostici, una diagnosi clinica definitiva non dovrebbe essere basata sui
risultati di un singolo test, ma dovrebbe essere fatto medico dopo averne valutate le conclusioni
cliniche.
L’applicazione di questo test su individui già sottoposti a terapie di insulina è ostacolato dalla
formazione di anticorpi anti-insulina, in grado di interferire nell’analisi.
Grossolanamente campioni lipemic, itterico o hemolysed non interferiscono nell’analisi.
VALORI PREVISTI
E’ buona norma e pratica di ogni laboratorio stabilire una serie del tutto sua di presunti valori. I
seguenti risultati potrebbero servire come guida fino a che il laboratorio abbia raccolto dati
sufficienti del tutto suoi.
I livelli di digiuno per 137 esaminati, individui apparentemente sani, hanno reso un media di
9.2 mU/l, una mediana di 6.9 mU/l e una serie corrispondente al centrale 95% delle osservazioni
dei 2–25 mU/l.
CARATTERISTICHE E ESECUZIONE
Il limite della scoperta
Il limite della scoperta è 1mU/l calcolato come due deviazioni standard sopra della Calibrator 0.
Riacquisto
Il riacquisto sull’aggiunta è 94–113% (significa 104%).
I campioni con una concentrazione sopra i 30000 mU/l può essere analizzata senza dare falsamente bassi risultati .
Precisione
Ogni campione è stato analizzato su 6 riprodotti in 6 diversi momenti.
Campioni
Valore principale
MU/l
1
2
3
4
11
36
80
154
Coefficiente di variazione
Nell’ analisi % Fra analisi % Totale analisi %
3.4
4.0
2.8
3.2
3.6
2.6
2.8
2.9
5.0
4.7
4.0
4.4
43
43
ItalianoItaliano
Hook effect
Specificità
Sono state trovate le seguenti reazioni trasversali:
C-peptide
C-peptide
< 0.01%
< 0.01
< 0.01%
< 0.01%
< 0.5%
Sono
state trovate
le seguenti reazioni trasversali:
Proinsulina
des
(31–32)
<
0.05%
Sono
state
trovate
le
seguenti
reazioni
trasversali:
Proinsulina split (32-33)
< 0.5%
Proinsulina
split
(32–33)
<
0.5%
C-peptide
< 0.01 98%
Proinsulina des (64-65)
C-peptide des (64–65)
< 0.01
98%56%
Proinsulina split (65-66)
< 0.01%
Proinsulina
0.01%
split(Humalog®,
(65–66) Eli Lily)
56%
Insulina lispro
<<
Proinsulina
des
(31–32)
<0.000003%
0.05%
Proinsulina
des
(31–32)
<
0.05%
®
Insulinalispro
aspart
< 3.2%
< 0.006%
Insulin
(Humalog
Proinsulina
split
(32–33), Eli Lilly)
< 0.5%
Proinsulina
split (32–33)
< 0.5%
IGF-I aspart
< 0.02%
Insulin
< 0.006%
Proinsulina
des (64–65)
98%
Proinsulina
(64–65)
98%
IGF-II
< 0.02%
Rat
Insulin des
0.7%
Proinsulina
split (65–66)
56%
Insulina di ratta
Proinsulina
split (65–66)
56%0.7%
®
,
Eli
Lilly)
<
0.006%
Insulin
lispro
(Humalog
Insulinalispro
di topo
< 0.006%0.3%
Insulin
(Humalog®, Eli Lilly)
CALIBRATURA
Insulin
aspart
< 0.006%
Insulinaaspart
porcino
374%
Insulin
< 0.006%
IlRat
kit
specifico
Mercodia
Insulin
ELISA
è
calibrato
contro
Insulin
0.7%
Insulina
di pecora
48%i Riferimenti 1st International Reference
Rat Insulin
0.7%
Preparation
66/304.
Insulina bovino
31%
Specificità
Proinsulina
Proinsulina
Specificità
Proinsulina des (31-32)
CALIBRATURA
CALIBRATURA
IlGARANZIA
kit specifico Mercodia Insulin ELISA è calibrato contro i Riferimenti 1st International Reference
Il kit specifico Mercodia Insulin ELISA è calibrato contro i Riferimenti 1st International Reference
I dati dei rendimenti
Preparation
66/304. presentati qui sono stati ottenuti usando le procedure indicate. Qualsiasi
Preparation 66/304.
cambiamento o modifica nella procedura non raccomandata da Mercodia AB possono avere
effetti su i risultati, nel caso in cui Mercodia rinuncia al diritto tutte le garanzie espresse, implicite
GARANZIA
GARANZIA
fissate,
la garanzia
implicita
per stati
l’uso ottenuti
commerciale
e appropriato.
Iodati
dei inclusa
rendimenti
presentati
qui sono
usando
le procedure indicate. Qualsiasi
I dati
dei rendimenti
presentati
qui autorizzati,
sono stati ottenuti
usando
le procedure
indicate.
Qualsiasio
Mercodia
ABo emodifica
i suoi
distributori
tal caso,
non da
sarà
soggettoAB
a danni
indiretti
cambiamento
nella procedura
non in
raccomandata
Mercodia
possono
avere
cambiamento
o
modifica
nella
procedura
non
raccomandata
da
Mercodia AB possono avere
consequenziali.
effetti
su i risultati, nel caso in cui Mercodia rinuncia al diritto tutte le garanzie espresse, implicite
effetti su i risultati, nel caso in cui Mercodia rinuncia al diritto tutte le garanzie espresse, implicite
o fissate, inclusa la garanzia implicita per l’uso commerciale e appropriato.
o fissate, inclusa la garanzia implicita per l’uso commerciale e appropriato.
Mercodia AB e i suoi distributori autorizzati, in tal caso, non sarà soggetto a danni indiretti o
Mercodia AB e i suoi distributori autorizzati, in tal caso, non sarà soggetto a danni indiretti o
consequenziali.
consequenziali.
RIFERIMENTI
Gaines-Das, R.E. and Bristow, A.F. (1988) WHO International reference reagents for human proinsulin and human C-peptide. J Biol Stand 16:179-186
Lindstrom T, Hedman CA, Arnqvist HJ. (2002) Use of a novel double-antibody technique to describe
the pharmacokinetics of rapid-acting insulin analogs. Diabetes Care 25:1049-1054
Riserus U, Vessby B, Arner P, Zethelius B. (2004) Supplementation with trans10cis12-conjugated
linoleic acid induces hyperproinsulinaemia in obese men: close association with impaired insulin
sensitivity. Diabetologia 47:1016-1019
Rudovich NN, Rochlitz HJ, Pfeiffer AF. (2004) Reduced hepatic insulin extraction in response to gastric inhibitory polypeptide compensates for reduced insulin secretion in normal-weight and normal
glucose tolerant first-degree relatives of type 2 diabetic patients. Diabetes 53:2359-2365
Sjostrand M, Gudbjornsdottir S, Holmang A, Lonn L, Strindberg L, Lonnroth P. (2002) Delayed
transcapillary transport of insulin to muscle interstitial fluid in obese subjects. Diabetes
51:2742-2748
44
44
44
TILSIGTET ANVENDELSE
Mercodia Insulin ELISA er en metode til kvantitativ bestemmelse af humant insulin i serum eller
plasma.
OVERSIGT OG FORKLARING AF ANALYSEN
Insulin er det vigtigste hormon i forbindelse med styring af glukosemetabolismen. Det syntetiseres i ß-cellerne i de langerhanske øer ligesom forløberen, proinsulin, der behandles for at
danne C-peptid og insulin. De udskilles begge i ækvimolære mængder i portal cirkulation. Det
modne insulinmolekyle består af to polypeptid-kæder, A-kæden og B-kæden (med henholdsvis
21 og 30 aminosyrer). De to kæder kædes sammen af to disulfid-broer mellem kæderne. Der er
også en kædeintern disulfid-bro i A-kæden.
Insulinudskillelsen styres primært af glukosekoncentrationen i plasma, og hormonet har en
række vigtige stofskiftefunktioner. Den primære funktion er at styre optagelsen og udnyttelsen
af glukose i perifert væv via glukosetransporteren. Denne og andre hypoglykæmiske aktiviteter
som f.eks. hæmningen af hepatisk glukoneogenese og glycogenolyse modvirkes af de hyperglykæmiske hormoner, herunder glukagon, epinephrin (adrenalin), væksthormon og cortisol.
Insulinkoncentrationer er kraftigt reduceret ved insulinafhængig diabetes mellitus (IDDM) og
visse andre tilstande som f.eks. hypopituitarisme. Insulinkoncentrationen er forhøjet ved insulinuafhængig diabetes mellitus (NIDDM), fedme, insulinoma og visse endokrine dysfunktioner som
f.eks. Cushings syndrom og akromegali.
PRINCIP FOR PROCEDUREN
Mercodia Insulin ELISA er en tosidet solid phase-enzymimmunanalyse. Den er baseret på den
direkte sandwich-teknik, hvor to monoklonale antistoffer rettes mod separate antigene determinanter på insulin-molekylet. Under inkubation reagerer insulin i prøven med peroxydasekonjugeret anti-insulin-antistoffer og anti-insulin-antistoffer bundet til mikrotitreringsbrønden.
En enkel skylning fjerner ubundet enzym-mærket antistof. Det bundne konjugat registreres
ved reaktion med 3,3',5,5'-tetramethylbenzidin (TMB). Reaktionen stoppes ved at tilsætte syre
for at give et kolorimetrisk endepunkt, der aflæses spektrofotometrisk.
ADVARSLER OG FORHOLDSREGLER
45
Dansk
Dansk
• Til in vitro-diagnosticering.
• Indholdet af dette sæt samt rester deraf må ikke komme i kontakt med drøvtyggende dyr eller
svin.
• Stop Solution i dette sæt indeholder 0,5 M H2SO4. Overhold almindelige forholdsregler for
håndtering af farlige kemikalier.
• Alle patientprøver skal håndteres som potentielt smittefarlige.
NØDVENDIGE, MEN IKKE MEDFØLGENDE MATERIALER
• Pipetter til 25, 50, 100, 200 og 1000 µl (repetitionspipetter foretrækkes til tilsætning af
enzymkonjugatopløsning, Substrate-TMB og Stop Solution)
• Bægerglas og målebægre til klargøring af reagenser
• Redestilleret vand
• Mikropladeaflæser (450 nm-filter)
• Rystebord (Anbefalet hastighed er 700-900 omdrejninger per minut, orbital bevægelse)
• Skylleanordning til mikroplader
REAGENSER 1X96
Hvert Mercodia Insulin ELISA (10-1113-01) sæt indeholder reagenser til 96 brønde, nok til 42
prøver og en kalibratorkurve i dublet. Til større analyseserier skal der bruges puljereagenser fra
pakker med samme partinummer. Udløbsdatoen for hele sættet er angivet på den yderste etiket.
Den anbefalede opbevaringstemperatur er 2–8°C.
Coated plate
1 plade
96 brønde
Klar til brug
(Monoklonalt anti-insulin fra mus)
Strimler med 8 brønde
Ved ubrugte mikropladebrønde skal posen genforsegles og brøndene bruges inden for 2 måneder.
Calibrators 1, 2, 3, 4, 5
5 hætteglas
Koncentration angivet på hætteglassets etikett
(rekombineret humant insulin) Farvekodet gul
1000 µl
Klar til brug
Calibrator 0
Farvekodet gul
1 hætteglas
5 ml
Klar til brug
Enzyme Conjugate 11X
(Peroxidase-konjugeret fra mus
monoklonalt Anti-insulin)
1 hætteglas
1,2 ml
Klargøring,
se nedenfor
Enzyme Conjugate Buffer
Farvekodet blå
1 hætteglas
12 ml
Klar til brug
Wash Buffer 21X
1 flaske
50 ml
Fortynd med 1000 ml redestilleret vand for at lave vaske opløsning.
Opbevaring efter fortynding: 2–8°C i 4 uger.
Substrate TMB
Farveløs opløsning
Bemærk! Lysfølsom!
1 hætteglas
22 ml
Klar til brug
Stop Solution
0,5 M H2SO4
1 hætteglas
7 ml
Klar til brug
46
46
Forberedelse af enzymkonjugatopløsning
Klargøring
af enzymkonjugatopløsning
Forbered
den påkrævede
mængde enzymkonjugatopløsning ved at fortynde Enzyme Conjugate
Klargør
deni Enzym
påkrævede
mængde
enzymkonjugatopløsning
ved at fortynde
Conjugate 11X,
11X,
(1+10)
Conjugate
Buffer
i henhold til tabellen nedenfor.
Hvis der Enzyme
forberedes
(1+10) i Enzyme Conjugate
i henhold
tabellen
nedenfor.
Bland Conjugate
forsigtigt. Bruges
enzymkonjugatopløsning
til enBuffer
hel plade,
hæld til
hele
indeholdet
af Enzyme
Buffer over
i Enzyme
inden 24Conjugate
timer. 11X røret. Bland forsigtigt. Bruges inden 24 timer.
Antalstrimler
strimler
Antal
4 strimler
strimler
612strimler
strimler
8 8strimler
strimler
10 6strimler
strimler
12 4strimler
EnzymeEnzyme
Conjugate
11X 11X
Conjugate
Enzyme
Conjugate
Enzyme
Conjugate
Buffer
Buffer
400 µl
600 µl 1 hætteglas
700 µl 700 µl
900 µl 500 µl
350 µl
1 hætteglas
4.0 ml
hætteglas
6.01 ml
7.07.0
mlml
9.05.0
mlml
3.5 ml
1 hætteglas
REAGENSER 10 X 96
Hvert Mercodia Insulin ELISA (10-1113-10) sæt indeholder reagenser til 10 x 96 brønde, nok til
42 prøver og en kalibreringskurve i dublet. Til større analyseserier skal der bruges puljereagenser fra pakker med samme partinummer. Udløbsdatoen for hele sættet er angivet på den yderste
etiket. Den anbefalede opbevaringstemperatur er 2–8°C.
Coated plate
10 plade
96 brønde
Klar til brug
(Monoklonalt anti-insulin fra mus)
Strimler med 8 brønde
Ved ubrugte mikropladebrønde skal posen genforsegles og brøndene bruges inden for 2 måneder.
Calibrators 1, 2, 3, 4, 5
5 hætteglas
1000 µl
Klar til brug
Konc. angivet på hætteglassets etikett (rekombineret humant insulin) Farvekodet gul
5 ml
Klar til brug
Enzyme Conjugate 11X
(Peroxidase-konjugeret fra mus
monoklonalt Anti-insulin)
1 hætteglas
12 ml
Klargøring,
se nedenfor
Enzyme Conjugate Buffer
Farvekodet blå
1 flaske
120 ml
Klar til brug
Wash Buffer 21X
2 flaske
200 ml
Klargøring,
se nedenfor
Opbevaring efter fortynding: 2–8°C i 4 uger.
Substrate TMB
1 flaske
Farveløs opløsning Bemærk! Lysfølsom!
220 ml
Klar til brug
Stop Solution
0,5 M H2SO4
70 ml
Klar til brug
1 flaske
47 47
Dansk
1 hætteglas
Dansk
Calibrator 0
Farvekodet gul
Forberedelse af enzymkonjugatopløsning
Klargøring af enzymkonjugatopløsning
Forbered den påkrævede mængde enzymkonjugatopløsning ved at fortynde Enzyme Conjugate
Klargør
deni påkrævede
mængde
enzymkonjugatopløsning
ved at fortynde
Enzyme Conjugate
11X,
(1+10)
Enzym Conjugate
Buffer
i henhold til tabellen nedenfor.
Bland forsigtigt.
Bruges 11X,
(1+10)
Enzyme Conjugate Buffer i henhold til tabellen nedenfor. Bland forsigtigt. Bruges
inden
24i timer.
inden 24 timer.
Antal plader
Enzyme
Enzyme Conjugate
Antal strimler/
Enzyme
Enzyme Conjugate
Conjugate 11X
Buffer
plader
Conjugate 11X
Buffer
6 strimler
10 plader
5 plader
1 plade
3 plader
2 plader
2 plader
3 plader
1 plade
5 plader
10 plader
1hætteglas0.5 ml
5.0 ml
1.0 ml
3.0 ml
2.0 ml
2.0 ml
3.0 ml
1.0 ml
5.0 ml
1 hætteglas
1 flaske
50 ml
30 ml
20 ml
10 ml
5 ml
10 ml
20 ml
30 ml
50 ml
1 flaske
Forberedelse
vaskebuffer
opløsning
Klargøring afafvaske
Forbered
den påkrævede mængde vaske
vaske buffer
opløsning
fortynding
af Wash
Buffer
i redestilKlargør den
ved ved
fortynding
af Wash
Buffer
21X 21X
i redestilleret
leret
(1+20)
i henhod
til tabellen
nedenfor.
Bland
grundigt.
vandvand
(1+20)
i henhold
til tabellen
nedenfor.
Bland
grundigt.
Antal
plader/
Antal
plader
strimler
WashWash
BufferBuffer
21X 21X
Redestilleret
Redestilleret
vand
vand
6 strimler
10 plader
1 plade
5 plader
2 plader
3 plader
3 plader
2 plader
5 plader
1 plade
10 plader
20 ml
2 flasker
35 ml
180 ml
70 ml
110 ml
110 ml
70 ml
180 ml
35 ml
1 flaske
400 ml
8000 ml
3600 ml 700 ml
2200 ml 1.400 ml
1400 ml 2.200 ml
700 ml 3.600 ml
8.000 ml
Opbevaring efter fortynding: 2–8°C i 4 uger.
UDTAGNING OG HÅNDTERING AF PRØVER
Serum
Tag blod ved venepunktur, lad det koagulere, og adskil serummet ved centrifugering. Prøver kan
opbevares ved 2–8°C i op til 24 timer. Længere opbevaring skal ske ved –20°C. Undgå at nedfryse og optø af flere omgange.
Plasma
Tag blod ved venepunktur i rør med heparin eller EDTA som antikoagulant, og adskil plasmafraktionen. Prøver kan opbevares ved 2–8°C i op til 24 timer. Længere opbevaring skal ske ved
–20°C. Undgå at nedfryse og optø af flere omgange.
48
48
Klargøring af prøver
Fortynding er normalt ikke nødvendigt, men prøver, der indeholder >200 mU/l, skal fortyndes
Klargøring
af prøver
Forberedelse
af prover
1+9
v/v med Calibrator
0.
Fortynding
er
normalt
ikke
nødvendigt, men
prøver,
der
indeholder
>200
skal
Klargøring
af
prøver
Fortynding
er normalt
ikketest
nœdvendigt,
mender
prœver,
derer
indeholder
>200 mU/l,
mU/l,kompliceres
skal fortyndes
fortyndes
Anvendelsen
af denne
på individer,
allerede
i insulinbehandling,
af
1+9 v/v med
Calibrator
0. nødvendigt, men prøver, der indeholder >200 mU/l, skal fortyndes
Fortynding
er anti-insulin-antistoffer,
normalt
ikke
dannelsen
af
der kan forstyrre analysen.
1+9 v/v med
Calibrator
0.
Anvendelsen
af denne
test på individer, der allerede er i insulinbehandling, kompliceres af
1+9Stærkt
v/v med
Calibrator
0.
lipæmiske, ikteriske eller hæmolyserede prøver forstyrrer ikke analysen.
dannelsen
af anti-insulin-antistoffer,
der kander
forstyrre
analysen.
Anvendelsen
af denne test på individer,
allerede
er i insulinbehandling, kompliceres af
Stærkt lipæmiske,
ikteriske eller hæmolyserede
prøver
forstyrrer ikke analysen.
dannelsen
af anti-insulin-antistoffer,
der kan forstyrre
analysen.
TESTPROCEDURE
Stærkt
lipæmiske,
ikteriske
hæmolyserede
prøver forstyrrer
Alle
reagenser
og prøver
skaleller
bringes
til stuetemperatur
før brug. ikke
Lav analysen.
en kalibratorkurve for
TESTPROCEDURE
hver analysekørsel.
Alle reagenser og prøver skal bringes til stuetemperatur før brug. Lav en kalibratorkurve for
TESTPROCEDURE
1.
enzymkonjugatopløsning
opløsning. før brug. Lav en kalibratorkurve for
hverKlargør
analysekørsel.
Alle
reagenser
og prøver skal bringesogtilvaske
stuetemperatur
2. Klargør
tilstrækkeligt med mikropladebrønde til Calibrators og prøver i dublet.
hver
analysekørsel.
1. Klargør
enzymkonjugatopløsning og vaske opløsning.
3. Pipetter 25 µl af både Calibrators og prøver i de relevante brønde.
2. Klargør enzymkonjugatopløsning
tilstrækkeligt med mikropladebrønde
til Calibrators og prøver i dublet.
1.
og vaske
opløsning.
4. Klargør
Tilsæt 100 µl enzymkonjugatopløsning
i hver
brønd.
3. Pipettertilstrækkeligt
25 µl af bådemed
Calibrators
og prøver i tildeCalibrators
relevante brønde.
2.
mikropladebrønde
og prøver(18–25°C).
i dublet.
5. Klargør
Inkuber på et rystebord
(700-900
rpm) i 1 time
ved stuetemperatur
4. Tilsæt 100
i hver de
brønd.
3.
25 µl
µl enzymkonjugatopløsning
af
både
Calibrators
og prøver
brønde.
6.
med
700
µl per brønd,
anvendi eller:
en relevante
automatisk
pladevasker med overflow
6. Pipetter
Vask 6 gange
automatisk
skylleapparat
5. funktion.
Inkuber på
rystebord
rpm)
1proceduren.
time
ved stuetemperatur (18–25°C).
4.
Tilsæt
µletenzymkonjugatopløsning
iµlihver
brønd.
Benyt
ikke soak(700-900
funktion
i vaske
Aspirer100
reaktionsvolumen.
Tilsæt 350
vaske
buffer i hver brønd. Aspirer fuldstændigt.
6. Eller
Vaskmanuelt:
6 gange
med automatisk
skylleapparat
eller:
5.
Inkuber
på
et
rystebord
(700-900
rpm)
i
1
time
ved
stuetemperatur (18–25°C).
Gentag 5 gange.
Aspirer
reaktionsvolumen.
Tilsæt
350 den
µl vaske
buffer over
i hverenbrønd.
Aspirer
fuldstændigt.
6. Bortkast
Vask
6
gange
med
automatisk
skylleapparat
eller:
væsken
i
pladen
ved
at
vende
på
hovedet
vask.
Tilsæt
350
µl
Efter sidste vaskning vendes og bankes pladen mod absorberende
papir.
Gentag reaktionsvolumen.
5 gange.til hver brønd.
Bortkast
bank
pladen
flere fuldstændigt.
gange mod
Aspirer
Tilsæt
350 µlvaske
vaskeopløsningen,
buffer i hver
brønd.
Aspirer
7. vaske
Tilsætopløsning
200 µl Substrate
TMB.
Efter sidste
vaskning
og overskydende
bankes pladenvæske.
mod absorberende papir.
papir forvendes
at fjerne
Gentag
gange.
8. absorberende
Inkuber 5i 15
minutter
ved
stuetemperatur
(18–25°C). Gentag 5 gange. Undgå at forlænge
7. perioden
Tilsætsidste
200
µl
Substrate
TMB.
hvor
brøndene
står og
medbankes
væskepladen
i løbetmod
af vaskeperioden.
Efter
vaskning
vendes
absorberende papir.
9. Tilsæt 50 µl Stop Solution hver brønd.
8. Tilsæt
Inkuber i 15
ved
stuetemperatur (18–25°C).
7.
µl minutter
Substrate
TMB.
Placer 200
pladen
på et rystebord
i cirka 5 sekunder for at sikre blandingen.
9. Tilsæt 50
µl minutter
Stop Solution
hver brønd. (18–25°C).
8.
i 15
10.Inkuber
Aflæs optisk
densitetved
vedstuetemperatur
450 nm, og beregn resultaterne.
Placer50
pladen
på Solution
et rystebord
i cirka 5 sekunder for at sikre blandingen.
9. Tilsæt
µl
Stop
hver
Aflæs inden for 30 minutter. brønd.
10.Placer
Aflæspladen
optiskpå
densitet
ved 450
nm, 5ogsekunder
beregn resultaterne.
et rystebord
i cirka
for at sikre blandingen.
30 minutter.
10. Aflæs
Aflæsinden
optiskfor
densitet
ved 450 nm, og beregn resultaterne.
Aflæs inden for 30 minutter.
Obs! For att forhindre kontermination mellem konjugatet og substratet, anbefales det at
anvende særskilte pipetter.
INTERN KVALITETSKONTROL
49
Dansk
Dansk
Dansk
Dansk
Kommercielle Kontroller som f.eks. Mercodia Diabetes antigen control (Kodenr. 10-1164-01)
INTERN KVALITETSKONTROL
og/eller interne serumpuljer med lave, mellem og høje insulin-koncentrationer skal regelmæssigt
Kommercielle
Kontroller som f.eks. Mercodia Diabetes antigen control (Kodenr. 10-1164-01)
INTERN
KVALITETSKONTROL
analyseres som ukendte, og resultaterne afbildes fra dag til dag. Det er god laboratoriepraksis at
og/eller interneKontroller
serumpuljer
lave,
mellem og
høje insulin-koncentrationer
skal 10-1164-01)
regelmæssigt
Kommercielle
sommed
f.eks.
Mercodia
Diabetes
antigen rekonstitueringsdatoer
control (Kodenr.
registrere følgende
data for
hver
analyse:
sættets
partinummer;
for sætanalyseres
somserumpuljer
ukendte, og med
resultaterne
afbildes
fra dag
til dag. Det er god laboratoriepraksis
at
og/eller
interne
mellem
ogCalibrators
høje
insulin-koncentrationer
tets komponenter;
OD-værdier forlave,
blindprøver,
og kontrolprøver. skal regelmæssigt
registrere
følgende
data
for
hver
analyse:
sættets
partinummer;
rekonstitueringsdatoer
for sætanalyseres som ukendte, og resultaterne afbildes fra dag til dag. Det er god laboratoriepraksis
at
tets komponenter;
blindprøver,
Calibrators
og kontrolprøver.
registrere
følgende OD-værdier
data for hverforanalyse:
sættets
partinummer;
rekonstitueringsdatoer for sættets komponenter; OD-værdier for blindprøver, Calibrators og kontrolprøver.
BEREGNING AF RESULTATER
BEREGNING AF RESULTATER
Computerberegning
Computerberegning
Computersturet
datareduktion af absorbansen for Calibrators, bortset fra Calibrator 0, i forhold til
koncentration
ved datareduktion
hjælp af cubic af
spline-regression
udføres for
at opnå
af insulin.
Computersturet
absorbansen forkan
Calibrators,
bortset
fra koncentrationen
Calibrator 0, i forhold
til
koncentration ved hjælp af cubic spline-regression kan udføres for at opnå koncentrationen af insulin.
Manuel beregning
beregning der er opnået for Calibrators, bortset fra Calibrator 0, mod insulin1.Manuel
Plot de absorbansværdier,
på dobbeltlogaritmisk
papir,
tegn en kalibratorkurve.
1.koncentrationen
Plot de absorbansværdier,
der er opnået
for og
Calibrators,
bortset fra Calibrator 0, mod insulin2. Aflæs
koncentrationen
for de ukendte prøver
fraog
kalibratorkurven.
koncentrationen
på dobbeltlogaritmisk
papir,
tegn en kalibratorkurve.
2. Aflæs koncentrationen for de ukendte prøver fra kalibratorkurven.
Eksempel på resultater
Eksempel på resultater
Brønde
Identitet
Brønde
Identitet 0
1 A–B
Calibrator
1 C–D
Calibrator
1 *0
1 A–B
Calibrator
2 *1 *
1 E–F
Calibrator
1 C–D
Calibrator
1 G–H
Calibrator
3 *2 *
1 E–F
Calibrator
4 *3 *
2 A–B
Calibrator
1 G–H
Calibrator
2 C–D
Calibrator
5 *4 *
2 A–B
Calibrator
2 E–F
Ukendt
1 5*
2 C–D
Calibrator
2 G–H
Ukendt
21
2 E–F
Ukendt
3 A–B
Ukendt
32
2 G–H
Ukendt
3 A–B
Ukendt 3
* Eksempel
Koncentrationpå
angivet
på hætteglassets etiket.
kalibratorkurve
A450
A450
0.070/0.071
0.105/0.106
0.070/0.071
0.202/0.204
0.105/0.106
0.434/0.470
0.202/0.204
1.348/1.351
0.434/0.470
2.451/2.476
1.348/1.351
0.222/0.214
2.451/2.476
0.546/0.538
0.222/0.214
1.941/1.978
0.546/0.538
1.941/1.978
Gennemsnit konc.mU/l
Gennemsnit konc.mU/l
11.1
35.6
11.1
153
35.6
153
Eksempel
på kalibratorkurve
Der
vises en typisk
kalibratorkurve. Brug ikke denne kurve til at bestemme faktiske analyseExempel på kalibratorkurve
resultater.
Der vises en typisk kalibratorkurve. Brug ikke denne kurve til at bestemme faktiske analyseDer vises en typisk kalibratorkurve. Brug ikke denne kurve til at bestemme faktiske analyseresultater.
resultater.
1,00
O.D. 450 nm
O.D. 450 nm
1,00
0,10
0,10
0,01
1
0,01
10
1
100
10
100
Insulin (mU/l)
5050
50
Insulin (mU/l)
1000
1000
KONVERTERINGSFAKTOR
1 µg/l = 29 mU/l; 1 mU/l = 6.0 pmol/l
PROCEDURENS BEGRÆNSNINGER
Som ved alle diagnosticeringsanalyser må en definitiv klinisk diagnose ikke baseres på resultatet af en enkelt analyse, men skal foretages af lægen, efter at alle kliniske resultater er blevet bedømt.
Anvendelsen af denne test på individer, der allerede er i insulinbehandling, kompliceres af
dannelse af anti-insulin-antistoffer, der kan forstyrre analysen.
Stærkt lipæmiske, ikteriske eller hæmolyserede prøver forstyrrer ikke analysen.
FORVENTEDE VÆRDIER
God praksis foreskriver, at hvert laboratorium fastlægger sine egne intervaller for forventede
værdier. Følgende resultater kan fungere som en vejledning, indtil laboratoriet selv har indsamlet tilstrækkelige data.
Fasteniveauer for 137 testede, tilsyneladende sunde individer gav et gennemsnit på 9,2 mU/l,
en medianværdi på 6,9 mU/l og et interval, der svarer til de midterste 95% af observationerne
på 2–25 mU/l.
YDEEVNE
Registreringsgrænse
Registreringsgrænsen er 1 mU/l, beregnet som to standardafvigelser over Calibrator 0.
Genfinding
Genfinding efter tilsætning er 94–113% (gennemsnit 104%).
Hook-effekt
Prøver med en koncentration på op til 30 000 mU/l kan måles uden at få falsk lave resultater.
Nøjagtighed
Hver prøve analyseres 6 gange ved 6 forskellige lejligheder.
1
2
3
4
Gennemsnit
mU/l
11
36
80
154
inden for
analyse %
3.4
4.0
2.8
3.2
Variationskoefficient
mellem
samlet
analyse %
analyse %
3.6
2.6
2.8
2.9
Dansk Dansk
Prøve
5.0
4.7
4.0
4.4
51
51
Specificitet
Der blev fundet følgende krydsreaktioner:
C-peptid
< 0,01%< 0.01%
C-peptid
Proinsulin
Proinsulin
< 0,01%< 0.01%
Proinsulin
des (31–32)
(31-32)
Specificitet
Proinsulin
des
< 0,5% < 0.5%
Specificitet
Proinsulin
split
Der blev fundet
følgende krydsreaktioner:
Proinsuline
split(32-33)
(32–33)
< 0.5% < 0.5%
Der
blev
fundet
følgende
krydsreaktioner:
Proinsulin
des (64–65)
(64-65)
C-peptid des
< 0,01%
Proinsulin
98% 98%
C-peptid split (65-66)
< 0,01% 56%
Proinsulin
Proinsulin split (65–66)
< 0,01%
Proinsuline
56%
Insulin
lispro (Humalog®,
Eli Lily)
0.000003%
Proinsulin
<<
0,01%
Proinsulin
des
(31–32)®, Eli Lilly)
< 0,5%< 3.2%
< 0.006%
Insulin
lispro
(Humalog
Insulin
aspart
Proinsulin
des (31–32)
< 0,5%
Proinsuline
split
(32–33)
<
0.5%
Insulin
aspart
<
0.006%
IGF-I
< 0.02%
Proinsuline split (32–33)
< 0.5%
Proinsulin
98%
Rat
Insulin des (64–65)
0.7%
IGF-II
< 0.02%
Proinsulin des (64–65)
98%
Rotteinsulin
Proinsuline split (65–66)
56% 0.7%
Proinsuline split (65–66)
56%
®
Musinsulin
KALIBRERING
< 0.006% 0.3%
Insulin lispro (Humalog ®, Eli Lilly)
< 0.006% 374%
Insulin lispro (Humalog , Eli Lilly)
Svininsulin
Insulin aspart
< 0.006%
Mercodia
Insulin ELISA sættet er kalibreret
mod den 1st International Reference Preparation
Insulin
aspart
< 0.006% 48%
Fårinsulin
Rat Insulin
0.7%
66/304.
Rat
Insulin
0.7%
Bovine insulin
31%
KALIBRERING
GARANTI
KALIBRERING
Mercodia
ELISA sættet
er kalibreret
den 1st fremgangsmåde.
International Reference
Preparation
De
angivneInsulin
ydeevnedata
blev opnået
ved af mod
den angivne
Alle ændringer
af
Mercodia Insulin ELISA sættet er kalibreret mod den 1st International Reference Preparation
66/304.
fremgangsmåden,
der ikke anbefales af Mercodia AB, kan påvirke resultaterne, og i dette tilfælde
66/304.
ophæver Mercodia AB alle garantier, det være sig udtrykkelige, stiltiende eller lovbefalede, herGARANTI
under
den stiltiende garanti for salgbarhed og egnethed til et bestemt formål.
GARANTI
DeI et
angivne
opnåetABvedogafdennes
den angivne
fremgangsmåde.
Alle
ændringer
sådantydeevnedata
tilfælde kanblev
Mercodia
autoriserede
distributører
ikke
drages tilaf
De angivne ydeevnedata blev opnået ved af den angivne fremgangsmåde. Alle ændringer af
fremgangsmåden,
ikke eller
anbefales
af Mercodia AB, kan påvirke resultaterne, og i dette tilfælde
ansvar
for indirekte der
skader
følgeskader.
fremgangsmåden, der ikke anbefales af Mercodia AB, kan påvirke resultaterne, og i dette tilfælde
ophæver Mercodia AB alle garantier, det være sig udtrykkelige, stiltiende eller lovbefalede, herophæver Mercodia AB alle garantier, det være sig udtrykkelige, stiltiende eller lovbefalede, herunder den stiltiende garanti for salgbarhed og egnethed til et bestemt formål.
under den stiltiende garanti for salgbarhed og egnethed til et bestemt formål.
I et sådant tilfælde kan Mercodia AB og dennes autoriserede distributører ikke drages til
I et sådant tilfælde kan Mercodia AB og dennes autoriserede distributører ikke drages til
ansvar for indirekte skader eller følgeskader.
ansvar for indirekte skader eller følgeskader.
REFERENCER
Gaines-Das, R.E. and Bristow, A.F. (1988) WHO International reference reagents for human proinsulin and human C-peptide. J Biol Stand 16: 179-186
Lindstrom T, Hedman CA, Arnqvist HJ. (2002) Use of a novel double-antibody technique to describe
the pharmacokinetics of rapid-acting insulin analogs. Diabetes Care 25:1049-1054
Riserus U, Vessby B, Arner P, Zethelius B. (2004) Supplementation with trans10cis12-conjugated
linoleic acid induces hyperproinsulinaemia in obese men: close association with impaired insulin
sensitivity. Diabetologia 47:1016-1019
Rudovich NN, Rochlitz HJ, Pfeiffer AF. (2004) Reduced hepatic insulin extraction in response to gastric inhibitory polypeptide compensates for reduced insulin secretion in normal-weight and normal
glucose tolerant first-degree relatives of type 2 diabetic patients. Diabetes 53:2359-2365
Sjostrand M, Gudbjornsdottir S, Holmang A, Lonn L, Strindberg L, Lonnroth P. (2002) Delayed transcapillary transport of insulin to muscle interstitial fluid in obese subjects. Diabetes 51:2742-2748
52
52
ANVÄNDNING
Mercodia Insulin ELISA är ett in vitro-test för kvantitativ bestämning av humant insulin i serum
och plasma.
SAMMANFATTNING
Insulin är det hormon som reglerar glukosmetabolismen i kroppen. Det syntetiseras av betacellerna i bukspottkörteln via ett förstadium, proinsulin, som omvandlas till insulin genom avspjälkning av C-peptiden. Båda utsöndras i ekvimolära mängder i portablodet. Den mogna insulinmolekylen innefattar två polypeptidkedjor, A-kedjan och B-kedjan (21 respektive 30 aminosyror). De två kedjorna är sammankopplade genom två disulfidbryggor inom kedjorna. Det finns
även en disulfidbrygga inom A-kedjan.
Utsöndring av insulin kontrolleras huvudsakligen av koncentrationen av plasmaglukos, och
hormonet har ett antal viktiga metaboliska aktiviteter. Den viktigaste är att kontrollera upptagningen och användningen av glukos i perifera vävnader via glukostransportören. Denna och
andra hypoglykemiska aktiviteter, såsom inhibering av hepatisk glukoneogenes och glykogenolys
motverkas av de hyperglykemiska hormonerna som innefattar glukagon, epinefrin (adrenalin),
tillväxthormon och cortisol.
Vid typ I-diabetes (insulinberoende diabetes, IDDM) saknas i princip insulin. Insulinnivån i
serum är mycket låg och ökar inte vid stimulering med glukos. Vid hypopituitarism är insulinnivåerna likaledes mycket låga. Däremot finner man vid typ II-diabetes (åldersdiabetes, NIDDM) ofta
normala eller t o m ökade insulinnivåer. Förhöjda insulinnivåer föreligger ofta vid fetma, insulinom och vissa endokrina dysfunktioner såsom Cushings syndrom och akromegali.
TESTPRINCIP
Mercodia Insulin ELISA är en fast fas enzym immunoassay som baserar sig på ”sandwich” teknik
med två monoklonala antikroppar som är riktade mot separata antigena determinanter på insulinmolekylen. Under inkubation reagerar insulinet i provet med peroxidaskonjugerade antiinsulinantikroppar och anti-insulinantikroppar bundna till en mikrotiterbrunn. En enkel tvätt avlägsnar obunden enzyminmärkt antikropp. Det bundna konjugatet detekteras genom reaktion
med 3,3',5,5'-tetrametylbensidin (TMB). Enzymreaktionen avläses spektrofotometriskt efter att
ha stoppats genom tillsats av syra.
VARNINGAR OCH SÄKERHETSÅTGÄRDER
• För in vitro diagnostiskt bruk.
• Innehållet i detta kit eller rester av det får inte komma i kontakt med idisslande djur eller svin.
• Stop Solution i detta kit innehåller 0,5 M H2SO4. Följ standardsäkerhetsåtgärder för hantering av farliga kemikalier.
• Alla patientprover skall hanteras som om de vore smittbärande.
Svenska
Svenska
53
MATERIAL SOM KRÄVS MEN EJ TILLHANDAHÅLLS
• Pipetter för 25, 50, 100, 200 och 1000 µl (repeterbara pipetter är att föredra för tillsats av
enzymkonjugatlösning, Substrate TMB och Stop Solution)
• Bägare och mätglas för iordningställande av reagens
• Dubbeldestillerat vatten
• Mikrotiterplattläsare (450 nm filter)
• Plattskak (rekommenderad hastighet är 700-900 varv per minut, orbital rörelse)
• Tvättutrustning för mikrotiterplattor
REAGENSER 1X96
Varje Mercodia Insulin ELISA kit (10-1113-01) innehåller reagenser till 96 brunnar, tillräckligt
många för 42 prov och en kalibratorkurva i duplikat. För större analysserier, använd sammanslagna reagenser från förpackningar med identiska lotnummer. Utgångsdatumet för hela kitet
står på ytterettiketten. Rekommenderad förvaringstemperatur är 2–8°C.
Coated Plate
1 platta
96 brunnar
Färdig att användas
(monoklonalt mus-anti-insulin) Strips med 8 brunnar
För oanvända mikrotiterplattbrunnar, återförslut påsen med tejp och använd inom två månader.
Calibrators 1, 2, 3, 4, 5
5 flaskor
Koncentration angiven på flaskans etikett
(rekombinant humant insulin) Gul färgmärkning
1000µl
Färdig att användas
Calibrator 0
Gul färgmärkning
1 flaska
5 ml
Färdig att användas
Enzyme Conjugate 11X
(peroxidaskonjugerat
monoklonalt mus-anti-insulin)
1 flaska
1,2 ml
Späd enligt
nedan
Enzyme Conjugate Buffer
Blå färgmärkning
1 flaska
12 ml
Färdig att användas
Wash Buffer 21X
1 flaska
50 ml
Späd ut med 1000 ml destillerat vatten för att göra tvättlösning.
Förvaring efter utspädning: 2–8°C i 4 veckor.
Substrate TMB
Färglös vätska
Obs! Ljuskänslig!
1 flaska
22 ml
Färdig att användas
Stop Solution
0,5 M H2SO4
1 flaska
7 ml
Färdig att användas
54
54
Beredning av enzymkonjugatlösning
Beredning
enzymkonjugatlösning
Bered önskad av
mängd
enzymkonjugatlösning genom att späda Enzyme Conjugate 11X (1+10) i
Bered
mängd
enzymkonjugatlösning
genom
att spädaav
ut enzymkonjugatlösning
Enzyme Conjugate 11Xtill hela
Enzymeönskad
Conjugate
Buffer
enligt tabellen nedan.
Vid beredning
plattan,i hälls
helaConjugate
innehålletBuffer
av Enzyme
BufferBlanda
i flaskan
med Enzyme
(1+10)
Enzyme
enligtConjugate
tabellen nedan.
varsamt.
AnvändConjugate
inom en 11X.
Blanda varsamt. Använd inom en dag.
dag.
Antal
Antal strips
strips
4 strips
12 strips
6 strips
8 strips
8 strips
6 strips
10 strips
4 strips
12 strips
Enzyme
Conjugate
Enzyme
11X Conjugate 11X
400 µl
600 1µlflaska
700 700
µl µl
900 500
µl µl
350 µl
1 flaska
Enzyme
EnzymeConjugate
Conjugate
Buffer
Buffer
4.0 ml
1 flaska
6.0
ml
7.0ml
ml
7.0
5.0ml
ml
9.0
13.5ml
flaska
REAGENSER 10 X 96
Varje Mercodia Insulin ELISA kit (10-1113-10) innehåller reagenser för 10 x 96 brunnar, tillräckligt många för 42 prov och en kalibratorkurva i duplikat på varje platta. För större analysserier använd sammanslagna reagenser från förpackningar med identiska lotnummer. Utgångsdatumet för hela kitet står på ytterettiketten. Rekommenderad förvaringstemperatur är 2–8°C.
Coated Plate
10 plattor
96 brunnar
Färdig att användas
(monoklonalt mus-anti-insulin) Strips med 8 brunnar
För oanvända mikrotiterplattbrunnar, återslut påsen med tejp och använd inom två månader.
Calibrators 1, 2, 3, 4, 5
5 flaskor
1000 µl
Färdig att användas
Koncentration angiven på flaskans etikett (rekombinant humant insulin) Gul färgmärkning
1 flaska
5 ml
Färdig att användas
Enzyme Conjugate 11X
(Peroxidas konjugerat
monoklonalt mus-anti-insulin)
1 flaska
12 ml
Späd enligt
nedan
Enzyme Conjugate Buffer
Blå färgmärkning
1 flaska
120 ml
Färdig att användas
Wash Buffer 21X
2 flaskor
200 ml
Framställs enligt
nedan
Substrate TMB
1 flaska
Färglös vätska. Obs! Ljuskänslig!
220 ml
Färdig att användas
Stop Solution
0,5 M H2SO4
70 ml
Färdig att användas
1 flaska
5555
Svenska
Svenska
Calibrator 0
Gul färgmärkning
Beredningav
avenzymkonjugatlösning
enzymkonjugatlösning
Beredning
Beredönskad
önskadvolym
volymenzymkonjugatlösning
enzymkonjugatlösninggenom
genomattattspäda
spädaEnzym
Enzyme
Conjugate
Bered
Conjugate
11X11X,
(1+10)i iEnzym
Enzyme
Conjugate
Buffer
enligt
tabellen
nedan.
Blanda
varsamt.
Använd
inom
(1+10)
Conjugate
Buffer
enligt
tabellen
nedan.
Blanda
varsamt.
Använd
inom
enen
dag.
dag.
Antal plattor
Antal strips/
plattor
Enzyme
Enzyme
Conjugate
11X
Conjugate 11X
Enzyme Conjugate
Enzyme
Buffer
Conjugate Buffer
6 strips
10 plattor
1 platta
5 plattor
2 plattor
3 plattor
3 plattor
2 plattor
5 plattor
1 platta
10 plattor
1 flaska0.5 ml
5.0 ml 1.0 ml
3.0 ml 2.0 ml
2.0 ml 3.0 ml
1.0 ml 5.0 ml
1 flaska
1 flaska
50 ml
30 ml
20 ml
10 ml
5 ml
10 ml
20 ml
30 ml
50 ml
1 flaska
Beredning av tvättlösning
Beredning
av tvättbuffert
Bered
önskad mängd
tvättlösning genom utspädning av Wash Buffer 21X i destillerat vatten
Bered önskad
mängd nedan.
tvättbuffert
genom
utspädning av Wash Buffer 21X i destillerat
(1+20)
enligt tabellen
Blanda
noggrannt.
vatten (1+20) enligt tabellen nedan. Blanda noggrant.
Antal plattor
Antal plattor/
strips
Wash
Buffer Wash
21X Buffer 21X
Destillerat
Destillerat
vatten
vatten
10 plattor
6 strips
5 plattor
1 platta
3 plattor
2 plattor
2 plattor
3 plattor
1 platta
5 plattor
10 plattor
2 flaskor20 ml
180 ml 35 ml
110 ml 70 ml
70 ml 110 ml
35 ml 180 ml
1 flaska
8000 ml
3600 ml
2200 ml
1400 ml
700 ml
400 ml
700 ml
1400 ml
2200 ml
3600 ml
8000 ml
Förvaring, efter utspädning: 2–8°C i upp till 4 veckor.
PROVTAGNING OCH HANTERING
Serum
Ta blod genom venpunktion, låt det koagulera, och separera serumet genom centrifugering. Prover kan förvaras vid 2–8°C i upp till 24 timmar. För längre tidsperioder, förvara proverna vid
–20˚C. Undvik upprepad frysning och upptining.
Plasma
Ta blod genom venpunktion och sätt till rör innehållande heparin eller EDTA som motverkar
koagulation och separera plasmadelen. Prover kan förvaras vid 2–8°C i upp till 24 timmar.
För längre tidsperioder, förvara proverna vid –20˚C. Undvik upprepad frysning och upptining.
56
56
Provbehandling
Normalt sett behövs det ingen utspädning, men prover som innehåller >200 mU/l bör spädas ut
Provbehandling
1+9 v/v med Calibrator 0.
Provbehandling
Provbehandling
Normalt sett behövs det ingen utspädning, men prover som innehåller >200 mU/l bör spädas ut
Det är
svårare
attdettillämpa
testet påmen
individer
som redan
genomgår insulinbehandling
på
Normalt
sett
behövs
ingen
spädning,
Normalt
sett
behövs
det ingen
menprover
proversom
sominnehåller
innehåller>200
>200mU/l
mU/lbör
börspädas
spädas ut
1+9 v/v
med
Calibrator
0. utspädning,
grund
av
bildning
av anti-insulinantikroppar
som kan påverka provresultatet.
1+9
v/v
med
Calibrator
0.
1+9 Det
v/v medsvårare
Calibrator
0.
att
tillämpa
på individer
sompåverkar
redan genomgår
insulinbehandling på
Starktärlipemiska,
ikteriska
ellertestet
hemolyserade
prover
inte testresultatet.
Det äravsvårare
testet på individer
redan genomgår
insulinbehandling på
grund
bildningattavtillämpa
anti-insulinantikroppar
somsom
kan påverka
provresultatet.
grund
av bildning
av anti-insulinantikroppar
som kan
påverka
provresultatet.
TESTETS
UTFÖRANDE
Starkt
lipemiska,
ikteriska eller hemolyserade
prover
påverkar
inte testresultatet.
TESTETS
FÖRFARANDE
Alla
reagenser
och prover
måste
före användning.
Starkt
lipemiska,
ikteriska
ellerrumstempereras
hemolyserade prover
påverkar inte testresultatet.
reagenser och
rumstempereras före användning
EnAlla
kalibratorkurva
skaprover
ingå imåste
varje analys.
TESTETS
FÖRFARANDE
En kalibratorkurva ska ingå i varje analys.
TESTETS
FÖRFARANDE
Alla
reagenser
och
prover
måste
rumstempereras
1. Bered enzymkonjugatlösning och
tvättlösning. före användning
Alla reagenser
och prover
En kalibratorkurva
skamåste
ingå
irumstempereras
varje
analys. före användning
2. Gör
i ordning tillräckligt
många
mikrotiterplattbrunnar
för att rymma duplikat av Calibrators
kalibratorkurva
ska ingå i varje
analys.
1.Enoch
Bered
enzymkonjugatlösning
och
tvättlösning.
prover.
1.2.Bered
och tvättlösning.
Gör ienzymkonjugatlösning
ordning
mikrotiterplattbrunnar
för att
rymma duplikat av Calibrators
3. Pipettera
25 µltillräckligt
vardera avmånga
Calibrators
och prover i lämpliga
brunnar.
2. Gör
tillräckligt många mikrotiterplattbrunnar för att rymma duplikat av Calibrators
ochi ordning
prover.
4. Tillsätt
100 µl enzymkonjugatlösning till varje brunn.
och
prover. 25 µl vardera av Calibrators och prover i lämpliga brunnar.
Pipettera
5.3. Inkubera
på en plattskak (700-900 rpm) i 1 timme vid rumstemperatur (18–25°C).
3.4.Pipettera
25 µlµlvardera
av Calibrators och
prover
i lämpliga brunnar.
Tillsätt6plattan
100
varje
brunn.
6. Tvätta
gånger6enzymkonjugatlösning
med
700med
µl per
brunn,tillanvänd
en automatisk microtiterplatt-tvätt
med
gånger
en automatisk
mikrotiterplatt-tvättare
eller:
4.5.Tillsätt
100 på
µl enzymkonjugatlösning
till
varje
brunn.
Inkubera
en
plattskak
(700-900
rpm)
i
1
timme
vidtillrumstemperatur
(18–25°C).
overflow-funktion.
Använd Tillsätt
inte soak-funktion
vid tvättproceduren.
varje brunn. Aspirera
Aspirera
reaktionsvolymen.
350 µl tvättbuffert
5.6.Inkubera
på en plattskak
(700-900
rpm) i 1 timme
vid rumstemperatureller:
(18–25°C).
Tvätta
plattan
6 gånger
med en automatisk
mikrotiterplatt-tvättare
Eller
manuellt,
all
vätska.
Upprepa
5 gånger.
6. Tvätta
plattan
6 gånger med engenom
automatisk
mikrotiterplatt-tvättare
eller:
till varjeden
brunn.
Aspirera
Aspirera
350
tvättbuffert
Avlägsna
reaktionslösningen
attpåµl
vända
microtiterplattan
upp
och
ner över
enmot ett
Efter
sistareaktionsvolymen.
tvätten, vänd uppTillsätt
och ned
plattan
och knacka
med
stadig
hand
till varje
brunn. Aspirera
Aspirera
reaktionsvolymen.
Tillsätttill
350
µl tvättbuffert
all vätska.
Upprepa
5 gånger.
slask.
Tillsätt
350
µl tvättlösning
varje
brunn. Avlägsna
tvättlösningen,
knacka
absorberande
papper.
allplattan
vätska.
Upprepa
5vänd
gånger.
bestämt
flera
gånger
absorberande
papper
att taden
bortmed
överfödig
Efter
sista
tvätten,
upppå
ochvarje
nedbrunn.
på plattan
och för
knacka
stadig vätska.
hand mot ett
7. Tillsätt
200
µl Substrate
TMB
till
Efter
sista tvätten,
vänd
upplångvarig
och ned soak
på plattan
knacka den med stadig hand mot ett
Upprepa
5 gånger.
Undvik
under och
tvättproceduren.
absorberande
papper.
8. Inkubera
i 15 minuter
vid rumstemperatur (18–25°C).
absorberande
Tillsätt50
200µl µlpapper.
Substrate
till varje
brunn.
9.7. Tillsätt
Stop
solutionTMB
till varje
brunn.
7.8.Tillsätt
200 iµl15Substrate
TMB
till varje brunn.(18–25°C).
Inkubera
vid rumstemperatur
Placera plattanminuter
på en plattskak
i ca 5 sekunder för att se till att lösningen blandas.
8.9.Inkubera
i 15µlminuter
vid rumstemperatur
(18–25°C).
Tillsättoptisk
50
Stop solution
tillnm
varje
densitet
vid 450
ochbrunn.
beräkna resultaten.
10. Avläs
9. Tillsätt
50 plattan
µl Stop på
solution
till varjei ca
brunn.
Placera
en plattskak
5 sekunder för att se till att lösningen blandas.
Avläs
inom 30 minuter.
på en plattskak
i ca och
5 sekunder
att se till att lösningen blandas.
10.Placera
Avläs plattan
optisk densitet
vid 450 nm
beräknaför
resultaten.
vid 450 nm och beräkna resultaten.
10. Avläs
Avläsoptisk
inomdensitet
30 minuter.
Avläs inom 30 minuter.
Obs! För att undvika kontamination rekommenderas att separata pipetter används för konjugat
och
substrat.KVALITETSKONTROLL
INTERN
Kommersiella kontroller såsom Mercodia Diabetes antigen control (Kod nr. 10-1164-01) och/
INTERN KVALITETSKONTROLL
eller interna kontrollprover med låga, mellan och höga insulinkoncentrationer bör regelmässigt
INTERN
KVALITETSKONTROLL
Kommersiella
kontroller såsom Mercodia Diabetes antigen control (Kod nr. 10-1164-01) och/
57
57
57
Svenska
Svenska
Svenska
Svenska
analyseras som okända och resultaten bör kartläggas dag för dag. Det tillhör goda laboratorieKommersiella
kontroller
såsom Mercodia
Diabetes antigen
control (Kod nr. 10-1164-01)
och/
eller interna
kontrollprover
låga, mellan
höga
insulinkoncentrationer
bör regelmässigt
rutiner
att anteckna
följandemed
uppgifter
för varjeoch
test:
kitets
lotnummer; kitkomponenternas
eller
interna kontrollprover
med
låga, mellan
och höga insulinkoncentrationer
regelmässigt
analyseras
som okända
och
resultaten
bör kartläggas
dag föroch
dag.
Det tillhörbör
goda
laboratorierekonstitutionsdatum;
OD-värden
för blankvärde,
Calibrators
kontroller.
analyseras
okändaföljande
och resultaten
börförkartläggas
förlotnummer;
dag. Det tillhör
goda laboratorierutiner attsom
anteckna
uppgifter
varje test:dag
kitets
kitkomponenternas
rutiner
att anteckna följande
uppgifter
varje test:Calibrators
kitets lotnummer;
kitkomponenternas
rekonstitutionsdatum;
OD-värden
för för
blankvärde,
och kontroller.
rekonstitutionsdatum; OD-värden för blankvärde, Calibrators och kontroller.
BERÄKNING
AV RESULTATEN
BERÄKNING
AV RESULTATEN
Datorberäkning
Datorberäkning
Kalibratorkurva kan konstrueras genom att använda "cubic spline regression" med
Kalibratorkurva kan konstrueras genom att använda "cubic spline regression" med
absorbansvärdena för Calibrators, förutom Calibrator 0, mot insulin koncentrationen.
absorbansvärdena för Calibrators, förutom Calibrator 0, mot insulin koncentrationen.
Manuell
beräkning
Manuell
beräkning
1. Märk ut absorbansvärdena som erhålls för Calibrators, förutom Calibrator 0, mot insulin1. Märk ut absorbansvärdena som erhålls för Calibrators, förutom Calibrator 0, mot insulinkoncentrationen på ett logpapper och konstruera en kalibratorkurva.
koncentrationen på ett logpapper och konstruera en kalibratorkurva.
2. Avläs de okända provernas koncentration från kalibratorkurvan.
2. Avläs de okända provernas koncentration från kalibratorkurvan.
Exempel
på resultat
Exempel
på resultat
Brunnar
Identitet
Brunnar
Identitet
1 A–B
Calibrator 0
1 A–B
Calibrator 0
1 C–D
Calibrator 1 *
1 C–D
Calibrator 1 *
1 E–F
Calibrator 2 *
1 E–F
Calibrator 2 *
1 G–H
Calibrator 3 *
1 G–H
Calibrator 3 *
2 A–B
Calibrator 4 *
2 A–B
Calibrator 4 *
2 C–D
Calibrator 5 *
2 C–D
Calibrator 5 *
2 E–F
Okänd 1
2 E–F
Okänd 1
2 G–H
Okänd 2
2 G–H
Okänd 2
3 A–B
Okänd 3
3 A–B
Okänd 3
* Koncentrationen anges på flaskans etikett.
A450
A450
0.070/0.071
0.070/0.071
0.105/0.106
0.105/0.106
0.202/0.204
0.202/0.204
0.434/0.470
0.434/0.470
1.348/1.351
1.348/1.351
2.451/2.476
2.451/2.476
0.222/0.214
0.222/0.214
0.546/0.538
0.546/0.538
1.941/1.978
1.941/1.978
Medelkoncentration
Medelkoncentration
mU/l
mU/l
11.1
11.1
35.6
35.6
153
153
Exampel
på kalibratorkurva
Exampel
på kalibratorkurva
En
typisk kalibratorkurva
visas här. Använd inte den här kurvan för att fastställa verkliga testExempel
på kalibratorkurva
kalibratorkurva
En typisk
visas här. Använd inte den här kurvan för att fastställa verkliga testresultat.
En typisk
kalibratorkurva visas här. Använd inte den här kurvan för att fastställa verkliga
resultat.
testresultat.
1,00
O.D. 450 nm
O.D. 450 nm
1,00
0,10
0,10
0,01
1
0,01
1
10
10
100
Insulin (mU/l)
Insulin (mU/l)
58
58
100
1000
1000
OMRÄKNINGSFAKTOR
1 µg/l = 29 mU/l; 1 mU/l = 6.0 pmol/l
METODENS BEGRÄNSNINGAR
Liksom för alla andra diagnostiska tester, bör man inte basera en definitiv klinisk diagnos på resultaten från ett enstaka test. Diagnosen bör ställas av en läkare efter att alla kliniska fynd har
utvärderats.
Det är svårare att tillämpa testet på individer som redan genomgår insulinbehandling på
grund av bildning av anti-insulinantikroppar som kan påverka provresultatet.
Starkt lipemiska, ikteriska eller hemolyserade prover påverkar inte testresultatet.
FÖRVÄNTADE VÄRDEN
Det tillhör goda rutiner (good practice) att varje laboratorium skall etablera sin egen skala med
förväntade värden. Följande resultat kan tjäna som vägledning till dess att laboratoriet har samlat tillräckligt med egna uppgifter.
Nivåer för 137 fastande, till synes friska testindivider, gav ett medelvärde på 9.2 mU/l, ett medianvärde på 6.9 mU/l och en spännvidd, som motsvarar de mittersta 95% av observationerna,
på 2–25 mU/l.
ANALYTISKA PRESTANDA EGENSKAPER
Gräns för påvisbarhet
Detektionsgränsen är 1 mU/l beräknad som två standardavvikelser ovanför Calibrator 0.
”Recovery”
”Recovery” vid tillsats är 94–113% (medel 104%).
”Hook-effekt”
Prover med en koncentration på upp till 30 000 mU/l kan mätas upp utan att visa felaktiga låga
resultat.
Precision
Varje prov analyserades sexfaldigt vid sex olika tillfällen.
Prov
11
36
80
154
inom
testet %
3.4
4.0
2.8
3.2
Variationskoefficient
mellan
totalt
testet %
testet %
3.6
2.6
2.8
2.9
5.0
4.7
4.0
4.4
59
59
Svenska
Svenska
1
2
3
4
Medelvärde
mU/l
Specificitet
Följande korsreaktioner har hittats:
C-peptid
< 0.01%
C-peptide
< 0,01%
Proinsulin
< 0.01%
Specificitet
Specificitet
Proinsulin
< 0,01%
Proinsulin
des
(31-32)
<
0.5%
Följande korsreaktioner
har hittats:
Proinsulin
des
< 0,5%
Följande korsreaktioner
Proinsulin
split(31–32)
(32-33) har hittats:
< 0.5%
Proinsulin
(32–33)
0,5%
des (64-65)
98%
C-peptide split
<<0,01%
C-peptide split (65-66)
< 0,01%
56%
Proinsulin
98%
Proinsulin des (64–65)
< 0,01%
Proinsulin
<
0,01%
Insulin
lispro
< 0.000003
Proinsulin
split
(65–66) Eli Lily)
56%
Proinsulin
des(Humalog®,
(31–32)
< 0,5%
Proinsulin
des
(31–32)
<
0,5%
Insulin lispro
aspart(Humalog®, Eli Lilly)
<<3.2%
0,006%
Insulin
Proinsulin split
(32–33)
< 0,5%
Proinsulin split (32–33)
< 0,5%
IGF-I
< 0.02%
Insulin
aspart
< 0,006%
Proinsulin
des
(64–65)
98%
IGF-II
< 0.02%98%
Proinsulin des (64–65)
Rat
Insulin split (65–66)
0,7%
Proinsulin
56%
Råttinsulin
0.7%56%
Proinsulin split (65–66)®
< 0,006%
Insulin lispro (Humalog , Eli Lilly)
Musinsulin
<0.3%
0,006%
Insulin lispro (Humalog®, Eli Lilly)
KALIBRERING
Insulin aspart
< 0,006%
Grisinsulin
374%
Insulin aspart
< 0,006%
Mercodia
Reference Preparation 66/304.
Fårinsulin
48%0,7%
Rat InsulinInsulin ELISA kit kalibreras mot 1st International
Rat Insulin
Bovint
insulin
31%0,7%
GARANTI
KALIBRERING
KALIBRERING
De
presenterade
från utförandet
med användning
påvisat förfarande.
Mercodia
Insulinuppgifterna
ELISA kit kalibreras
mot 1sterhölls
International
Referenceav
Preparation
66/304.
Mercodia Insulin ELISA kit kalibreras mot 1st International Reference Preparation 66/304.
Förändringar eller modifieringar av förfarandet som inte rekommenderas av Mercodia AB
kan
påverka resultaten. I dessa fall frånsäger sig Mercodia AB allt ansvar, underförstått såväl
GARANTI
GARANTI
som
lagstadgat, inklusive
underförstådd
säljbarhetsoch användning
användbarhetsgaranti.
De presenterade
uppgifterna
från utförandet
erhölls med
av påvisat förfarande.
De presenterade uppgifterna från utförandet erhölls med användning av påvisat förfarande.
Mercodia AB
ochmodifieringar
deras auktoriserade
distributörer
skallrekommenderas
i dessa fall inteavhållas
ansvariga
Förändringar
eller
av förfarandet
som inte
Mercodia
AB
Förändringar eller modifieringar av förfarandet som inte rekommenderas av Mercodia AB
för
som
orsakats Iindirekt
ellerfrånsäger
som en konsekvens.
kanskador
påverka
resultaten.
dessa fall
sig Mercodia AB allt ansvar, underförstått såväl
kan påverka resultaten. I dessa fall frånsäger sig Mercodia AB allt ansvar, underförstått såväl
som lagstadgat, inklusive underförstådd säljbarhets- och användbarhetsgaranti.
som lagstadgat, inklusive underförstådd säljbarhets- och användbarhetsgaranti.
Mercodia AB och deras auktoriserade distributörer skall i dessa fall inte hållas ansvariga
Mercodia AB och deras auktoriserade distributörer skall i dessa fall inte hållas ansvariga
för skador som orsakats indirekt eller som en konsekvens.
för skador som orsakats indirekt eller som en konsekvens.
REFERENSER
Gaines-Das, R.E. and Bristow, A.F. (1988) WHO International reference reagents for human proinsulin and human C-peptide. J Biol Stand 16:179-186
Lindstrom T, Hedman CA, Arnqvist HJ. (2002) Use of a novel double-antibody technique to
describe the pharmacokinetics of rapid-acting insulin analogs. Diabetes Care 25:1049-1054
Riserus U, Vessby B, Arner P, Zethelius B. (2004) Supplementation with trans10 cis12-conjugated
linoleic acid induces hyperproinsulinaemia in obese men: close association with impaired insulin
sensitivity. Diabetologia 47:1016-1019
Rudovich NN, Rochlitz HJ, Pfeiffer AF. (2004) Reduced hepatic insulin extraction in response to
gastric inhibitory polypeptide compensates for reduced insulin secretion in normal-weight and
normal glucose tolerant first-degree relatives of type 2 diabetic patients. Diabetes 53:2359-2365
Sjostrand M, Gudbjornsdottir S, Holmang A, Lonn L, Strindberg L, Lonnroth P. (2002) Delayed
transcapillary transport of insulin to muscle interstitial fluid in obese subjects. Diabetes
51:2742-2748
60
60
61
62
63
Add Calibrators and samples
25 µl
Calibrators und Proben beigeben
Ajout de Calibrators et d'échantillons
Añadir Calibrators y muestras
Aggiungere Calibrators e campioni
Tilsæt Calibrators og prøver
Tillsätt Calibrators och prover
Incubate
Inkubieren
Incubation
Incubar
Incubazione
Inkuber
Inkubera
Add enzyme conjugate solution
100 µl
Enzymkonjugatlösung beifügen
Ajout du conjugué enzymatique
Añadir la disolución de conjugado enzymático
Aggiungere la soluzione enzima coniugato
Tilsæt enzymekonjugatopløsning
Tillsätt enzymekonjugatlösning
Add Stop Solution
Incubate
Inkubieren
Añadir Stop Solution
1 hour at 18–25°C on a shaker
1 Stunde auf einem Schüttler
bei 18–25°C
Incubation 1 heure à 18–25°C sur un agitateur secoueur de plaques
Incubar
1 hora a 18–25°C en un agitador
de placas
Incubazione 1 ora a 18–25°C in una piastra
shaker
Inkuber
1 time ved 18–25°C på et rystebord
Inkubera
1 timme vid 18–25°C på en
plattskak
Wash
Waschen
Rinçage
Lavar
Lavare
Skyl
Tvätta
6 times
6 mal
6 rinçages
6 veces
6 volte
6 gange
6 gånger
Add Substrate TMB
Substrate TMB beigeben
Ajout de Substrate TMB
Añadir Substrate TMB
Aggiungere Substrate TMB
Tilsæt Substrate-TMB
Tillsätt Substrate TMB
200 µl
15 minutes (18–25°C)
15 Minuten (18–25°C)
15 minutes (18–25°C)
15 min (18–25°C)
15 minuti (18–25°C)
15 min (18–25°C)
15 minuter (18–25°C)
Stop Solution beifügen
Ajout de Stop Solution
Aggiungere Stop Solution
Tilsæt Stop Solution
Tillsätt Stop Solution
50 µl Shake for 5 sec
to ensure mixing
50 µl Sicherstellen
von Durchmischung
5 Sek. schütteln
50 µl Secouer
pendant 5 secondes
pour bien mélanger
50 µl Agitar durante 5
segundos para asegurar el mezclado
50 µl Scuotere per
5 secondi per assi
curarsi che sia tutto
mescolato
50 µl Ryst i 5
sekunder for sikre
blanding
50 µl Skaka i 5
sekunder för att se
till att lösningen
blandas
Measure A450
Messung A450
Mesure de A450
Medir A450
Misura A 450
Aflæs A450
Mät vid A450
31-3107
31-3107
Revised
2005-12-11
Revised
2009-05-05
X-O Graf Tryckeri AB
SUMMARY PROTOCOL SHEET/ZUSAMMENFASSUNG DES PROTOKOLLBLATTES/
FEUILLE DE PROTOCOLE RESUMEE/HOJA DE RESUMEN DEL PROTOCOLO/PROTOCOLLO DI SINTESI/OVERSIGTSPROTOKOLARK/SAMMANFATTNINGSPROTOKOLL
Mercodia Insulin ELISA